Onko teidän kaikilla lapsilla omat huoneet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Montako lasta teillä on ja montako makkaria? Minun lapsuudessani sisarukset jakoivat huoneen, mutta nykyään kaikilla on kait omat huoneet? Onko huono asiua jos lapsella ei ole omaa huonetta?

Meillä on kaksi lasta ja 4 makkaria. Lapset ovat 2 ja 4 -vuotiaita ja nukkuvat tyytyväisinä yhteisessä huoneessa. Isompana tietysti pitää olla omat huoneet, kun halutaan jo omaa rauhaa. Nyt mulla, miehellä ja koiralla on omat huoneet ja lapsilla siis yhteinen :D

Ei ole. 2v ja 3v jakavat huoneen keskelään, 9v:llä on oma.

Makuuhuoneita on 3, joten halutessamme voimme antaa kaikille lapsille omat huoneet. Mutta koska mä en halua sänkyä olohuoneeseen, eivätkä pikkulapset ole esittäneet toivetta omasta huoneesta, yksi makkareista on meidän.

Ainakin täällä Helsingin kantakaupungissa asunnot ovat niin kalliita, että ei todellakaan ole omaa huonetta kaikilla lapsilla. Meillä on kaksi lasta, 4v poika ja 2v tyttö jotka jakavat huoneen. Minulla ja miehellä makkari ja sitten on olohuone, keittiö, kylppäri, wc ja vaatehuone. Sitten kun lapset alkaa lähennellä yläasteikää niin ostetaan isompi, niin että molemmille on oma huone.

Meillä periaatteessa molemmille lapsille olisi omat huoneet vaikka ovatkin samassa huoneessa. Haluavat vielä oll samassa tilassa (3- ja 4-vuotiaat) mutta varmasti jossain vaiheessa haluavat omat huoneet.

Meillä on kolme lasta ja kolme makkaria. Nuorin lapsi on vasta vauva niin ei tarvi omaa huonetta vielä. Tarkoitus on tässä mahtua asumaan siihen asti että nuorempi poika aloittaa koulun kahden vuoden päästä ja silloin sitten ostaa semmoinen, että jokaisella on oma huone. Siihen asti nuorempi poika saa jakaa huoneen siskonsa kanssa kunhan ipana sinne siirretään.

Meillä 4 lasta ja kaikilla omat huoneet. Samoin meillä vanhemmilla oma makkari. Nyt odotetaan viidettä. Heti tälle uudelle tulokkaalle ei omaa huonetta tarvita, mutta ehkä vanhin lapsi muuttaa jo pois kotoota, kun uusin huonetta tarvitsee ;)

2 lasta ja kummallakin on oma huone ja periaatteessa olis vielä kolmannellekkin huone olemassa, mutta mä luulen et se tulee aina pysymään vierashuoneena.

Jokainen tekee niinku olosuhteet antaa myöten ja mikä hyvältä tuntuu, mä mökillä jouduin nukkuu lasten kanssa samassa huoneessa ja ei siitä meinannu tulla mitää kun muksut herätteli toisiaan mitä erikoisempiin aikoihin jne..

Neljä lasta ja kaikki samassa makkarissa, tyytyväisiä ovat :)

En ymmärrä henk.koht. sitä että nykyään pitää olla tyyliin 8 makkaria ja 2 lasta, näin kärjistetysti! Tai että joka lapsella on oltava oma huone! Ennen vanhaan saattoi olla kaks huonetta koko talossa ja lapsia 10! Ja tyytyväisiä oltiin! Nykyään vaan kaikki pitää olla niin suurta ja hienoa..

Alkuperäinen kirjoittaja meilläpä;26692110:

En ymmärrä henk.koht. sitä että nykyään pitää olla tyyliin 8 makkaria ja 2 lasta, näin kärjistetysti! Tai että joka lapsella on oltava oma huone! Ennen vanhaan saattoi olla kaks huonetta koko talossa ja lapsia 10! Ja tyytyväisiä oltiin! Nykyään vaan kaikki pitää olla niin suurta ja hienoa..

10 lasta kahden huoneen talossa...ja kaikki olivat tyytyväisiä. Niin varmaan!

Kyllä mä uskon että osa lapsista varmasti olikin tyytyväisiä, mutta ei me ihmisetkään kaikki samasta muotista olla. Joku lapsista olisi takuuvarmasti halunnut itselleen pienen sopen, jos se olisi ollut mahdollista. Vaan kun ei ollut.

En mä ajattele, että pitää olla suurta ja hienoa vaan että lapsille on mukavampi kun saa omaa rauhaa. Kouluikäiset siis. Saa tehdä läksyt rauhassa ja kun tulee kavereita.

No ennen oli ennen ja nyt on nyt, mun äitini on isosta perheestä jossa rahaa ei juuri ollut ja asuttiin ahtaasti ja vaikka lämpimiä muistoja on niin on hänkin sanonu et oma tila ja rauha olis ollut mukavaa..

Minkä ihmeen takia kukaan jäis parin huoneen asuntoon monen lapsen kanssa jos on resursseja isompaankin?

meillä 3 makkaria, tytöt (kohta 15v ja 7v ) ovat samassa huoneessa, molemmille riittää silti omaa rauhaa, onhan meillä muitakin huoneita =)
läksyt tuo nuorempi varmaan alkaa tekemään keittiössä, niinkuin noi isommatkin on aikoinaan ensimmäiset vuodet tehneet, vaikka omassa huoneessa pöytä on.
tuleehan sitä välillä kinaa, mut niin noi kinastelee olohuoneessa, keittiössä tai pihallakin siitä kuka tekee mitä ja kenen kanssa.
jos isommalle tulee kaveri yökylään niin nuorempi sit nukkuu meidän kanssa.

En mä ajattele, että pitää olla suurta ja hienoa vaan että lapsille on mukavampi kun saa omaa rauhaa. Kouluikäiset siis. Saa tehdä läksyt rauhassa ja kun tulee kavereita.

Siis se oli niin ärsyttävää, kun olit yläasteella ja sulle tul joku kaverikäymään, niin pikkusisko 4v nuorempi roikku kokoajan siinä jaloissa. Koska meillä oli yhteinen huone. Ei oikeastaan saanu rauhaa ollenkaan. Jos sen ajoi pois, niin jatkuvasti oli siinä ovensuussa jotain norkoilemassa. Meillä ei odes ollut huoneessa ovea, koska se ei mutsin mukaan "sopinut" siihen, ku ovi aukes olohuoneen puolelle ja siinä oven käyntikohdalla oli just jonkun tuolin paikka:headwall:

Aika vähän mulla sitten kävi kavereita kylässä, itse kyläilin kavereilla ja siitäkin sai sitten naputusta ku koskaan et oo kotona...

Tuo hyvin viihtyminen kyllä riippuu lasten iästäkin. Jos meidän 16- vuotias tytär joutuisi jakamaan huoneen 12-, 7- ja 4-vuotiaiden veljiensä kanssa, en uskoisi kenenkään tässä talossa olevan tyytyväinen. Ehkä toimisi alle kouluikäisille. Kysypä lapsilta haluaisiko ne mieluummin omat huoneet ;)

1 lapsi ja sai juuri oman huoneen n. kk sitten. Meni hermo romuihin jotka pyörivät pitkin kämppää joten siirryin itse olohuoneeseen ja annoin lapselle oman huoneen. kyseessä siis 4 v. poika.

niin ennen oli ennen, sillonko piti uluko hyyssikäsä käväsä kesät ja talavet pissillä ja kakalla. SIllo ei tiietty paremmasta, ni ei osattu valittaa! Nykyään ko tiiettään että on olemasa parempaaki mahollisuus saaha, niin miksei sitä sitten voisi tarjota jälkeläisilleen?! tunge sää vaan 10 mukulaa kahteen huoneeseen ja ihmettele miks ne hyppii sitten seinille! Ja btw, entis aikaan kun on ollu tuo 10 lasta kahessa huoneessa, niin ei sillo oo jääty huoneisiin leikkimään tms oleskelemaan. SIELLÄ on ainoastaan nukuttu. Luuletko todella,että näillä kaikilla on ollu sänky huoneessa? heinilä täytetyt patjat, jos sitäkään. Joku viltin riepu ja hyvälä mäihälä tyyny. Päivät on leikeitti ulkona, tai sitten pirtisä keppihevosila tai käpylehmilä. On autettu vanhempia tallouven hoijosa jne! Ei olla oltu tätä nykypäivän pullamössökansaa! Että jokseenki olluna eri meininki entisaikaan ko nykypäivänä. Jos nykypäivän lapset tunkee ahtaalle samaan huoneeseen niin herrajumala, vois käyä nii että sielä ois kirjaimellisesti paikat paskana!

Ei ole eikä ihan heti tulekaan. Päinvastoin: purettiin seinä kahden pikkuhuoneen väliltä, että saatiin yksi iso lastenhuone. Pojat saa omat huoneet sitte joskus kouluikäsinä, pistetään se seinä takas.

Meillä on muutenki aika kompaktin kokonainen tää talo; tupakeittiö, lastenhuone, aikuisten makuuhuone, sauna + kylppäri, pieni työhuone ja eteisen yhdessä "kodinhoitohuone" (eli pieni koppi, jossa koiran peri ja pyykkitorni). Neliöitä 95. Just sopiva meille. :)

juuri muutama päivä sitten tuli yleltä ohjelma jossa oli perhe joka asui kaksiossa ja niillä oli 8 lasta eli kyllä sitä tapahtuu nykyäänkin.

Meillä on 4 makkaria joista 1 on aikuisilla ja 1 on tietokonehuone, vanhin lapsista on omassa huoneessaan 7 ja 8 vuotiaat ovat samassa huoneessa ja vauva meidän kanssa. Periaatteessa olisi mahdollista muuttaa tietokonehuone yhdelle pojalle huoneeksi, mutta ei haluta sitä ainakaan vielä tehdä koska vauvaa ei voi laittaa kenenkään kanssa samaan huoneeseen, joten voi olla että vauvalle tarvitaan huone ja sitten jos nuo 7-ja8v ovat jo tottuneet omiin huoneisiin niin syttyy sota.
Luultavasti jossain vaiheessa me tehdään noiden huoneeseen joku tilanjakaja että molemmat saa vähän omaa rauhaa.

Yhteistyössä