Onko teillä käynyt perhetyöntekijä tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mamma"

Vieras
Kuulin että kunta tarjoaa maksullisena palveluna "Kotipalvelun perhetyö on lapsiperheille suunnattua kunnallista maksullista palvelua."
Haluaisin kuulla kokemuksia millaista tämä on teillä ollut. Ajattelin josko tämä toisi hieman helpoistusta arkeen, ei meillä mikään ihmeellinen tilanne ole päällä, mutta välillä voisi kaivata pientä huili taukoa.

Onko minkä hintaista ollut, kunnan sivuilla ei ollut mitään hintaa ilmoitettu. Soittelen sinne kyllä huomenna.

Mulle tarjottiin neuvolasta kaksi vuotta sitten kun neljäs lapsemme syntyi.On ihan kunnan kodinhoitaja ja käy kerran viikkoon 3h kerrallaan.nyt meille kuudes syntymässä ja sama ihana työntekijä käynyt koko ajan ja jatkossakin käy.

[QUOTE="vieras";22970227]Mulle tarjottiin neuvolasta kaksi vuotta sitten kun neljäs lapsemme syntyi.On ihan kunnan kodinhoitaja ja käy kerran viikkoon 3h kerrallaan.nyt meille kuudes syntymässä ja sama ihana työntekijä käynyt koko ajan ja jatkossakin käy.[/QUOTE]

Mitä hän tekee sen 3h?

Meillä kävi joitain vuosia perhetyö kotona. Luulivat et oon uusavuton ja ekalla kerralla halusivat opettaa minulle makkarakastikkeen teon ja kaupassakäynnin alkeet. Ei siinä muuten mitään mutta olen ammatiltani suurtalouskokki :laugh:

Perhetyö kävi kerran viikossa 2 tunnin ajan ja silloin tehtiin jotain perheen yhteisiä juttuja. Kerran veivät lapset korkeasaareen, itse en lähtenyt mukaan sillä se paikka on niin mäkinen etten olisi pysynyt/ jaksanut siellä liikkua. Perhetyö meillä loppui 3 vuotta sitten, mutta nyt taas suunnittelevat uudelleen aloittamista, tosin olen ilmaissut etten sitä halua. Saan tuen ja avun läheisiltäni ja siellä päässä oltiin tyytyväisiä sillä tarvitsijoita on kuulemma enemmän kuin heillä työntekijöitä.

[QUOTE="vieras";22970227]Mulle tarjottiin neuvolasta kaksi vuotta sitten kun neljäs lapsemme syntyi.On ihan kunnan kodinhoitaja ja käy kerran viikkoon 3h kerrallaan.nyt meille kuudes syntymässä ja sama ihana työntekijä käynyt koko ajan ja jatkossakin käy.[/QUOTE]

Kannattaisiko niitä pentuja tehdä ihan vain sen verran, että pystyy itse hoitamaan ilman tiukoille venytetyn kunnallisen palvelun apua? Senkin kolmituntisen voisi avustaja auttaa jotain jalatonta vanhusta.

Hmmm... onko teillä kaikilla tämä ollut siis neuvolan kautta ja ilmaista?
Minulle ei ole kukaan tätä tarjonnut, pitääkö oikeasti olla liuta lapsia yms että kehtaa tällaista ostopalvelua käyttää? Tämä mistä minä puhun on siis ostopalvelu, kunnan kautta toki.

Noh soitto sinne huomenna varmaan avaa vähän asioita.

Onko tuo kotipalvelun perhetyö siis eri kuin nämä perhetyöntekijät jotka vain juttelevat eivätkä tee mitään konkreettista?

Näin sanotaan kunnan sivuilla:
Milloin kannattaa ottaa yhteyttä?

* vanhempi tai lapsi tilapäisesti sairaana
* neuvola-/lääkärikäynnit (perheessä useita lapsia)
* synnytyksen jälkeen, jos tunnet uupumusta
* kun tarvitset tukea arkipäivän rutiineissa
* kun tarvitset aikaa itsellesi (ennalta ehkäisevää toimintaa)
* jokin muu syy

Mulle kustannettiin MLL:n perhetyöntekijä kunnan toimesta kerran viikossa päälle puolen vuoden ajan. Olikohan 4 tuntia kerralla aina kylässä. Ja masennuksen takia hänet sain käymään. Kävi enemmänkin jutteluapuna kuin siivoamassa tms.

Meillä kävi esikoisen synnyttyä, sosiaalikeskuksen perhetyöntekijä kerran viikossa istuskelemassa sohvalla n. 0,5 tuntia. Vähennettiin kerran kahdessa viikossa 0,5 tuntiin ja sitten käynnit lopetettiin. Meidän puolelta tarvetta ei ollut, olin vain niin nuori (16), että halusivat varmistaa kaiken olevan kondiksessa. Että kodin ja vauvan hoito sujuu jne.

Luulisi että joku joka itse oma-aloitteisesti pyytää apua sitä saisi :) Riippuu paljon kunnan resursseista. Eikö sinulla ole ympärilläsi ketään joka olisi halukas auttamaan sinua ihan vain pelkästä halusta auttaa?

Työkaverini äkillisen selkäoperaation jälkeen pyysi kunnalta apua lastenhoitoon, kun hänellä oli kaksi taaperoa ja kaksi vähän isompaa, ja toipilasaikana ehdoton nostamiskielto. Kunta sanoi, että tällä hetkellä kaikki apuvoima on vanhusten käytössä eikä apua siis saanut. No, ilmeisesti pärjäsivät kyllä ilmankin, mutta vain esimerkkinä tilanteesta jossa apua olisi kaivattu. Nyttemmin työntekijöitä perheiden avuksi on kyllä palkattu lisää, että toivottavasti seuraava vastaavassa tilanteessa oleva apua saa.

Tää ei siis mene mulle myöskään jakeluun. Jos tilanne oli 2 vuotta sitten jo neljän laspen kanssa sellainen, että tarvitaan kunnan kodinhoitajaa apuun. Niin minkä ihmeen takia nyt on kuudes tulossa? Eikö teillä järki sano, että lapsia tehdään sen verran kuin jaksetaan hoitaa? Äkkiä muuttuneet tilanteet (esim äiti arvaamatta sairastuu) on tietysti oma asiansa. Mut ootte käsittämätön kansanosa, anteeksi vain.

Meillä kävi nimenomaan lastenhoitoapuna. Elikkäs itse olin aina sen ajan jossakin, shoppailemassa, uimahallissa, kahvilla. Apua siis omaan jaksamiseen ja uupumiseen. Mitään kodinhoidonopetusta en kyllä olisi edes huolinut, älytön ajatuskin meidän tapauksessa.

Yhteistyössä