onko teillä lapsilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
ns. tasapuolinen kohtelu, eli jos toinen pääsee kaverille, toinenkin pääsee,
jos joku saa farkut, toinenkin saa , sama leluissa yms.

vai onko jokainen vuorollaan, ja tuleeko siitä sitten itkua ja pahaamieltä jos muut ei saa mitä yksi saa ?

minä en itse anna tasapuolisesti kaikille esim tavaraa/ vaatetta vaan sille ostetaan kuka tarvitsee.
meidän nuorin, 5 v vaan on kovasti kateellinen isosiskolle 7v, jolla on enemmän menoja ja kavereita ja kaverit vie hänet mm. uimaan ja pikkusisko ei pääse.

tämä aiheuttaa pikkisiskossa kovasti surua ja itkua, mutta kun aina vaan ei ole mahdollista järjestää kaikille ...

Meillä moinen ei ole tasapuolista. Tasapuolista on se, että tarvitseva saa sen, mitä kaipaakin. Ei sitä, että samaan aikaan molemmat saavat saman tarpeesta riippumatta. Jotkut etuudet ovat ikään sidottuja, eikä pienempi pääse niistä osalliseksi ennen kuin on täyttänyt saman iän, jossa esikoinen on ko. etuuden saanut. Eli esim. kännykkä tuli molemmille vasta eskarissa.

No periaatteessa yritetään, mutta eihän siinä tasapäistämisessä aina järkeä ole.

Ostaa housut sille joka tarvitsee, eikä sille jolla on jo kasa.
Ja kaverit, niille mä en mahda minkään ;)

Tasapuolinen kohtelu on, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä että jos toinen pääsee kaverille niin toisenkin pitää päästä, jos toinen saa lelun niin toisenkin pitää saada, joko molemmat menee isovanhemmille yöksi tai kumpikaan ei mene....ehei.

No tuon mukaan ei, mutta kyllä mä koen että on.

Mä ostan vaatteita sille, jolle sattuu sillä kertaa joku kiva vaate löytymään. Toki sitten myös tarpeeseen, kuten tänään haetaan esikolle uudet kengät, eikä kaksi pienintä saa mitään.

Kukaan ei kuitenkaan joudu ilman kenkiä/vaatteita kulkemaan ja jokaisella on lelujakin varmasti riittävästi.

vaatteita ostan sille kumpi tarvitsee tai kenelle löytyy edullisesti jotain tosi kivaa, hoploppiin, uimaan, pyöräilemään ja siis kivaa tekemään/syömään pääsee tasapuolisesti joko molemmat tai ei kumpikaan (ovat sen verran vielä pieniä ettei oikein ymmärrys vuorotteluun riitä).

Meillä toinen ei koskaan ns tarvitse mitään, toinen taas aina keksii, mitä tarvitsee. Jälkimmäinen saa enemmän vaatteita, koska on niistä kiinnostuneempi. Tälle ei-kiinnostuneelle ostan vaatteita vähän puolipakolla. Riittävästi niitä on hänelläkin.

No meillä ainakin jos esim. esikoinen saa uudet housut nii kuopus saa sitten esin jonkun pienen lelun tai tikkarin että jos toiselel ostetaa jotai nuutta ni tarvii sitten toisellekkin ei oo kivaa kun toisella on jotain uutta kivaa ja toisella ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Meillä moinen ei ole tasapuolista. Tasapuolista on se, että tarvitseva saa sen, mitä kaipaakin. Ei sitä, että samaan aikaan molemmat saavat saman tarpeesta riippumatta. Jotkut etuudet ovat ikään sidottuja, eikä pienempi pääse niistä osalliseksi ennen kuin on täyttänyt saman iän, jossa esikoinen on ko. etuuden saanut. Eli esim. kännykkä tuli molemmille vasta eskarissa.

Näin meilläkin. Tasapuolista kyllä, mutta pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna.

Yhteistyössä