Onko teillä muilla tälläisiä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milja"

Vieras
Meillä on eskarilainen poika, joka ei osaa luistella vieläkään, vaikka täyttää kohta jo 7. Mutta hän on osannut uida monta vuotta, oppi ajamaan ilman apupyöriä 3- vuotiaana ja ollaan jo monena kesänä tehty monen kymmenenkillmetrin lenkkejä.
Osaa tehdä trampoliinilla voltteja jne., mutta hiihtäminenkin tuskaa vielä.

Ei osaa lukea eikä ole yhtään kiinnostunut opettelemaan, eikä jaksais kirjoittaa tai harjoitella sitä. Mutta laskee päässälaskuna kertolaskuja ja muutenkin kaikki plussa- ja miinulaskut on helppoja. On sika näppärä käsistään esim. Tänään kokosi legon poliisiaseman (sen ison) hetkessä ilman apua, laittaa itse ketjut paikoilleen jos pyörästä menee ne, mutta ei osaa tehdä vaikka rusettia.

Tarkoitan, että onko kummallista, että lapsi oppii liikunnallisesti jotkut asiat hitaasti ja toiset nopeasti ja samoin muissa taidoissa. Äh, en osaa tarkemmin tätä muotoilla. Tuntuu vaan hassulta, että sama lapsi kompuroi luistimissaan, joka on jo vuosi hypännyt hyppyaltaaseen kierrehyppyjä pääedellä jne.

Mietin vain, että onko normaalia.

Kuullostaa tutulta, mun poikani (täyttää kuukauden päästä 8v), vuosi sitten eskarilaisena laski sujuvasti, mutta lukeminen ei kiinnostanut, koulun alettua oppi sen kyllä jouluun mennessä. On todella taitava jalkapalloilija, notkea ja liikunnallinen,mutta luistelu on alkanut nyt vasta sujumaan. On myös koonnut itse pikkulegoja jo monta vuotta. Luistelu ja hiihto on kuitenkin niin erityyppistä liikkumista ja sitä on mahdollista tehdä kuitenkin aika harvoin.

Kuullostaa tutulta, mun poikani (täyttää kuukauden päästä 8v), vuosi sitten eskarilaisena laski sujuvasti, mutta lukeminen ei kiinnostanut, koulun alettua oppi sen kyllä jouluun mennessä. On todella taitava jalkapalloilija, notkea ja liikunnallinen,mutta luistelu on alkanut nyt vasta sujumaan. On myös koonnut itse pikkulegoja jo monta vuotta. Luistelu ja hiihto on kuitenkin niin erityyppistä liikkumista ja sitä on mahdollista tehdä kuitenkin aika harvoin.

Huh, kiitos tästä vastauksesta, tuli kiva olo kuulla, että on muita samanlaisia :)

ajatellut että nämä eskarilaisen ja ekaluokkalaisen pari siirtymisvuotta on lapselle tosi mielenkiintoista ja haastavaa aikaa. Yhtäkkiä kuusivuotiaalla on ihan kauheeeti taitoja, joita voi oppia. Just tässä iässä kroppa ja mieli on siinä vaiheessa, että uuden oppimisille on otollinen maaperä. Ja miettikää nyt, miten paljon taitoja joita voi osata tai opetella! Oma eskarilainen oppi viime kesänä ajamaan ilman appareita (voi sitä riemua!) ja sukeltamaan (ihan hilkulla että hoksaa kohta uimaan pää pinnalla), ja oppi syksyllä lukemaan ja kirjoittamaan. Hiihtääkin haluaisi ja luistelee into piukeena, oppi senkin nyt vasta kunnolla. Matematiikasta ei ole kiinnostunut eikä ole kauhean siisti, eikä rusettikaan onnistu tai perunoiden kuorinta. Mutta olen ajatellut että oikeesti jokainen lapsi oppii ihan omaan tahtiin, ei voi millään oppia kaikkea yhtäaikaa...ihan tavan lapsi osaa ihan tarpeeksi ko. taitoja varmaan ala-asteen aikana, ei kaikkea tarvitse heti osata.