onko teillä säännöllinen rytmi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihme"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihme"

Vieras
Meillä kun ei ole koskaan menty kello kaulassa, silloin kun olin lasten kanssa kotona niin valvottiin ja nukuttiin miten sattuu, ulkoiltiin välillä aikaisin aamulla ja välillä oltiin vielä iltakävelyilläkin kesällä ysin aikaan.
nyt lapset ovat kouluikäisiä ja esimerkiksi viime kesänä lapset saivat valvoa myöhään ja oleiltiinkin tuossa omalla pihalla usein ihan yhteentoistakin asti, aamulla sitten nukuttiin pitkään.

arkena lapset nukkuvat suunnilleen klo 21.00 maissa, ja viikonloppuna voivat valvoa johopnkin 23.00 asti.. kaverini kauhisteli tätä meidän rytmiä, mun mielestä siinä ei ole mitään outoa, kun lapset voivat hyvin ja koulu menee hyvin, ei ole keskittymisongelmia tai mitään ollut koskaan.

Meillä on rytmi kyllä, mutta joskus poiketaan siitä. Esim. voi olla että välipala jää joskus välistä, joskus lapsi valvookin pidempään jne.

Se on ihan ok :) Kunhan se sopii lapsille.

On meillä jonkinlainen, mutta ei todellakaan vaarallista jos siitä jotenkin poiketaan! :)

Esim. ruokailut on sellasia että syödään kun on nälkä eikä just klo 11. Nukkumaan voidaan mennä klo 19 jos nukuttaa mutta jos ei väsytä niin voidaan painua peiton alle vasta klo 22.

Mul on 8kk lapsi ja alusta asti oon ollu aivan neuroottinen sen suhteen, että millon syödään ja millon nukutaan. Puhuin siitä neuvolassakin ja neuvolantäti lohdutti, että sillä tavalla kasvaa tasapainosia lapsia. Vähän kyllä kyseenalaistan ton, mutta ainakin se lohduttaa sillon kun tuijotan kelloo ja ajattelen, että kohta on mentävä tekeen ruokaa. :D

Me emme ole turhantarkkoja olleet, esikoinen ei tykännyt kyttyrää erinäköisistä veivauksista. Nukkui mm. autossa, jos oli tarvetta pidemmille unille kuin mitä oli syystä tai toisesta mahdollista (oltiin vaikka reissussa).

Kuopus sen sijaan on herkempi sille, että rytmi vaihtelee, joten hänen vuokseen on sitten pidetty tarkempaa rotia syömisten & nukkkumaanmenojen, jne,. kanssa. Näkyy vaan niin selvästi siinä, miten hanskaa seuraavan päivän, jos edellinen on mennyt miten sattuu, joten turha kiusia rytmittömyydellä ihan turhan päiten.

Eli riippuu varmaan ihan lapsistakin, miten tuo toimii.

Kyllä meillä on aika säännöllinen rymi. Kuopus vajaa 5v. herää joka päivä klo 7.50 muutamaan poikkeusta lukuun ottamatta. Iltaisin lapset nukahtavat siinä klo 20 ja 22 välillä. Syödään kaksi lämmintä ateriaa n. klo 12 ja klo 17-18 maissa. Ja ulkoillaan joka päivä, jos sää suinkin sallii. Kuulostaa tylsältä, mutta toimii ja lapset tietävät mitä on tulossa ja koska.

Meillä ei koskaan ole painotettu kellontarkkaan rytmiin, ainoastaan siihen, että kaikki tapahtuu tietyllä kaavalla. Esimerkiksi ruokailu =käsipesu, syöminen, kiitos ja olehyvä, lautaset kantavat itse tiskipöydälle, käsi- ja naamapesu. Ainoa asia jossa on kellotettu rytmi on nukkumaanmeno.

Nykyään on pakko, kun olen pph, mutta loma-aikoina ja viikonloppuisin ei ole oman perheen kesken juuri mitään rytmiä. Kesälomalla nukkumis- ja valvomisrytmit kääntyvät jokseenkin päälaelleen, ja syödään silloin, kun on nälkä. Lapset ovat aina pärjänneet loistavasti koulussa eikä ole mitään käyttäytymisongelmia ollut yhdelläkään.

Ei oo säännöllistä rytmiä meilläkään ja hyvin toimii :) Helpottaa siinäkin mielessä, että jos jotain yllättävämpää menoa tulee se ei maailmaa kaada koska mikään ei oo ollutkaan niin kellon tarkkaa.. toki päivärytmi jokseenkin samalla kaavalla etenee päivästä toiseen, mutta voi olla ihan helposti parin tunnin heittoja, tai sit jotkut asiat tehdäänkin tarpeen mukaan toisin päin jos niikseen tulee yms..

Yhteistyössä