Onko teillä telkkari tai radio auki "koko ajan".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Radio_Lady_gaga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Radio_Lady_gaga

Vieras
Mites homma menee. Tuntuu yleistyneen semmoinen, että telkkari on auki lähes aina kun ihmisiä on kotosalla. Esimerkkinä voin kertoa erään kaverini meiningin: Jos sinne menee iltapäivällä, niin telkku pyörii olkkarissa tyhjäkäynnillä. Ääni kuulu, mutta ei kovalla. Keittiössä on kans telkkari, jota sitten kaverini kattelee sivusilmällä kun kokkailee tai tekee jotain muuta keittiössä. Satuin kysäsee tosta, niin kaverini sanoi, että kyllä aamullakin on telkku päällä keittiössä. Sivusilmäilee aamu-tv:tä tms. Korvannut niinkuin radion.

Meillä kotona ei ole radio tai telkku päälle juuri koskaan "turhaan". Katellaan kyllä telkkaria ihan siinä missä muutkin, mutta se ei mitenkään taustalla pauhaa. Radio ei ole päällä sitäkään vähää, tosin usein iltaisin kuuntelee tietokoneen kautta kuulokkeilla jääkiekkokierrosta ja tietskailee.

Mites teillä ja mitä mieltä?

• Tykkää
Reactions: Hansu81
Mies pitää keittiössä radiota päällä koko ajan (yölläkin jos en kieltäisi). Itse sitten vähän väliä käyn sammuttamassa kun en vain siedä sitä radio rockia 24/7 :D
Jos ois joku parempi kanava, niin varmaan antaisin olla.

Telkkari ei ole päällä muuta ku silloin ku sitä käytetään, sama käytäntö tietokoneen kanssa.

ei ole kokoaikaa mikään päällä. tietokone tai läppäri eniten. voi mennä päiviäkin ettei tvtä aukaista. radio toimii vain autossa ja aina sieläkään ei se soi. kivempi ajaa joskus hiljaa, kuulee omat ajatukset ja voi laulaa omia lauluja. hih.

• Tykkää
Ei kumpikaan. Radio ei ole ikinä muutenkaan ja telkkari vain silloin kun sitä joku katsoo. Arkisin ei välttämättä kukaan katso ollenkaan, viikonloppuisin telkkaria katsotaan "siestan" ajan ja ehkä leffa illalla. Tietsikka on kyllä valmiudessa päivä ekasta käyttökerrasta iltaan.

• Tykkää
Olimme kuukausi sitten eräillä lasten synttäreillä. Siellä olohuoneen telkkari oli koko ajan päällä. Pääosin lasten isä sieltä tölläsi millon mitäkin. Lähinnä istui koko juhlien ajan tuolissa. Mitä nyt kävi sumpit vetämässä välissä. Minä pidin käytöstä jokseenkin moukkamaisena.

Toisaalta olen huomannut, että telkkua pidetään monessa paikassa ylimääräisenä kaverina. Aikuiset kokoontuu olkkariin keskustelemaan ja telkkari lävähtää auki. Sitten kommentoidaan niitä asioita mitä sieltä tulee. Kyllä se kieltämättä on semmosta vähän vähemmän koulutetun jengin juttua. Ja aina se kanava on maikkari, sekin on jännää...

• Tykkää
Ei todellakaan ole. Tv:n häly on minusta ärsyttävintä mitä maailmassa on, silloin, kun itse teen jotain muuta. Ja se passivoi. Se tylsistyttää.

Enemmän kuunnellaan radioita, mutta ei sekään ole päällä koko päivää. Nyt kuuntelen pelkkää hiljaisuutta, kun lapset nukkuu.

radio ei meillä ole päällä koskaan. Ehkä joskus olisi, jos olisi keittiössä radio erikseen. En kyllä viitsi edes autossa kuunnella mitään. Tykkään hiljaisuudesta.

Telkkari on päällä silloin kuin katsotaan, lasten ollessa hereillä katsotaan vain lapsille sopivia ohjelmia (tai joskus formulaa).

Meillä ei ole kumpikaan värkki päällä "huvikseen". Telkka on päällä kun sitä katsotaan ja aika harvoin kuunnellaan radiota muuta kuin autossa. Musiikkia kun kuunnellaan, niin sit sitä kuunnellaan, eikä pidetä sitä minään täytemeluna.

No mulla on tv aina päällä. Juuri koskaan en kyllä jaksa mitään katsoa.
Se on vaan seurana, sitä on mukavampi kuunnella kuin kaikenlaisia rapinoita ja kolahduksia, ja ehkä joskus tulee sivukorvalla kuunneltua välillä, niin ettei ihan omiin murheisiinsa vain uppoa.
Asun siis yksin korvessa.

Tiedän kans monia perheitä, joissa se on koko ajan auki ja vaikka on synttärit / muuten harvinaisempia vieraita, niin ainakin isäntä katsoo töllöä ja kaikki yrittää olla suht hiljaa, että se kuulee mitä puhutaan. Musta se on kans loukkaavaa, kai mä voisin sitten omalla perheelläkin istua kotona ja katsoa telkkua, eikös kyläilyssä ole juuri idea keskustella ja vaihtaa kuulumisia. Nykyään kuitenkin lähes kaikilla on tallentava digi-boxi / tv, joten jos just se lempiohjelma tulee visiitin aikaan, sen voi nauhoittaa... Useinmiten ne isännät / muu isäntäväki katsoo toisella silmällä jotain hölynpölyä tai lapset jotain dvd:tä. Ei paljon viitti kylään vaivautua tollasille. Eri on esim. joku Suomen peli MM-kisoissa, jos pelataan mitaleista tms. Sitä ei ehkä viitsi katsoa nauhalta lopputuloksen jo selvittyä...

Meillä on 1 telkkari ja toista ei tule, ei keittiöön, ei lasten eikä meidän makkariin. Haluan rajoittaa ruutuaikaa eikä niin, että aina joku toosa auki. Sitten ihmetellään, kun lapset on levottomia, kun koko ajan kaikkialta tulee taustamelua ja ilman ruutua "ei voi elää".

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Määä;28181181:
No mulla on tv aina päällä. Juuri koskaan en kyllä jaksa mitään katsoa.
Se on vaan seurana, sitä on mukavampi kuunnella kuin kaikenlaisia rapinoita ja kolahduksia, ja ehkä joskus tulee sivukorvalla kuunneltua välillä, niin ettei ihan omiin murheisiinsa vain uppoa.
Asun siis yksin korvessa.

Mä ymmärrän tän ihan hyvin. Ja telkkarin äänet on vähän erilaisia kuin radion. Eli mullakin oli joskus telkku iltasin päällä kun olin kotona KUN ASUIN YKSIN. Mutta sitä mä en ymmärrä, että perheissä se on auki.

Mulla hajoais pää tommosessa ap:n esimerkin hälinässä, ei oo mikään mölytoosa päällä ellei sitä kukaan kuuntele/kato. Säästää hermojen lisäks myös sähköä, sekä itse laitetta.

• Tykkää
Reactions: Kissimi
Mä asun yksin ja mulla kyllä melkein aina on telkkari päällä, tai yleensä pyörii joku sarja dvd:ltä. Telkkari on pois päältä ainoastaan jos luen tai kuuntelen musiikkia. Katselen niitä sarjoja vähän toisella silmällä tai ihan vain kuuntelen, olen kaikki jaksot nähnyt jo monta kertaa. Eniten se toimii just sellaisena taustahälynä, on jotenkin turvallisempi olo kun telkkari on päällä.

Telkkari on päällä vain jos sitä katsotaan. Radiota ei kuunnella ikinä, paitsi joskus autossa. Mä en kestä ollenkaan semmosta jatkuvaa taustamölyä (etenkin mainokset, semmoset aggressiiviset nopeaan puhutut jumputimusa taustanaan... argh. Radion mainokset on myös niin huonosti ääninäytelty, en tajua sitä radiomainosten tyyliä. Sama homma joka maassa!!). Itse asiassa mä lähes vihaan radiota. :kieh:

mullakin on tuo töllö auki melkein aina, kun masennus on päällä. silloin siitä on oikeasti seuraa, vaikka en varsinaisesti keskity siihen kuin harvojen hyvien ohjelmien aikana. Kuitenkin vaikka silmät on tietokoneella, niin korvat on usein töllöön päin. Jos tulee jotain puolikiinnostavaa, pelaan pasianssia tms samalla tai kun olo hiukan helpottaa, siivoilen, tiskaan tms. Lapsen seurassa yritän pitää töllön enimmäkseen kiinni, ja onnistunkin. Olen tyytyväinen, että hän ei töllöstä juurikaan perusta, ellei siellä näytetä eläimiä.

Siinä jamassa ei tosiaan halua olla yksinään, ja masennus aiheutuukin usein nimenomaan yksinäisyydestä.

Harvoin tv tai radio on päällä ilman että sitä joku katsoo. Välillä on mennyt varmaan useampi kuukaisikin, ettei kumpaakaan ole avattu, meillä katsotaan tosi vähän tv:tä, nyt mun tulee taas katsottua samalla kun imetän vauvaa :)

Joskus on tullut pidettyä enemmän radiota tai telkkua auki vain taustalla, kuten edellä vastannutkin niin koin että se helpotti masennusta esim. kun oli vaikea nousta ylös aamuisin. Piristi edes vähän kuulla niitä ääniä ja oli jotain mikä vähän vei ajatuksia muualle omasta olosta :) Toisaalta jatkuvasta taustahälystäkin tulee tympeä olo, niin koko päivää en jaksa kuunnella mitään.

Radio saattaa olla josku skoko päivän auki. Yleensä kuitenkin suljen sen välillä kun melu alkaa ahdistaa. Kun alettiin miehen kanssa seurustella oli hänellä tapana pitää telkkaria auki jatkuvasti ja itse olin tottunut avaamaan telkkarin vaan jos tiesin, että sieltä tulee joku tietty ohjelma, jonka haluan katsoa. Nykyään avaan telkkarin vähän herkemmin (katsoakseni ehkä tuleeko sieltä jotain mielenkiintoista) ja mies puolestaan on oppinut laittamaan sen myös pois päältä.

Ikinä ei telkkari ole auki vieraiden läsnäollessa (paitsi jos lapset haluaa yhdessä katsoa jotain). Joskus harvoin saattaa olla joku kisastudio myös pystyssä kun on vieraita, mutta sillon se on itse tarkoituskin. Musta on hirveen vaikea keskisttyä juttelemaan jos on jossain kyläpaikassa telkkari pauhaamassa.

Juu ei telkkaria auki turhanpäiten. Kisastudiot on sitten ihan eri asia, mutta niistäkin voi sopia etukäteen. Ei kaikille merkkaa formulat, lätkä tai futis mitään. Ja mikään ei oo paskamaisempaa kuin se, että menee kisastudiointressit ja muut intressit ristikkäin.

Yleensä kun naiset ei tajua urheilusta yhtään mitään. Ja vaikka seuraisivatkin, niin eivät tajua niitä lainalaisuuksia. Tosin ei moni ukkokaan noita tajua vaan on olevinaan että tajuais. Mutta se on eri juttu.

Yhteistyössä