Onko teilläpäin tapana, että naapurin lapset tupsahtavat ulko-ovesta sisälle koputtamatta ja tervehtimättä?ä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hämmentynyt"

Vieras
Olen aivan ihmeissäni, kun yksi naapurin lapsi tuli ovesta sisälle. Hän ei edes kuulu oman lapseni lähimpään kaveripiiriin, mutta täällä sisällä on heidän yhteisiä kavereita, niin ehkäpä tuli sen takia...

Oudoksun sitä, että itselleni vieras lapsi tulee sisälle koputtamatta, ei edes tervehdi minua, vaan ryntää suoraan sisälle ja jättää vielä ulko-oven auki. Tässä nyt vaan koneella naputtelen ja ihmettelen onko tämä yleistä käytöstä?

Kuinka te muut suhtaudutte tämänlaiseen toimintaan? Minä ainakin toivoisin, että oma lapseni osaisi koputtaa/ soittaa ovikelloa, ja sanoisi vaikka: "Moi, onko Pekka kotona? Saanko tulla sisälle leikkimään?"

No meille ei voi vain tupsahtaa, kun ovi on aina lukossa. Mutta pois lähtiessä näyttää joillain pojan kavereilla olevan ongelmia oven sulkemisessa. Vaikka ikääkin on jo yli 10.

Täälläpäin ihan normaalia toimintaa, mutta ei asuta missään ison kaupungin keskustassa, siellä ehkä erilaiset tavat. Täällä voi esim. naapuri paukahtaa sisään, jos ovi on auki. Lapsetkin, ja he eivät kyllä koputtele, toisin kuin naapuri joskus muistaa. :)

Meillä on avoimet ovet, ihan kirjaimellisestikin usein, joten laitan oven lukkoon jos ei haluta kenenkään paukahtavan vain paikalle.

Kiitos vastauksista. Eli aikuisetkin saattavat tulla sisälle avonaisesta ovesta. Aargh! No itseasiassa muistankin, että eräs naapurin isä tuli kerran hakemaan yhtä lastaan ja oli ilmeisesti jonkun aikaa jo harhaillut täällä sisällä ennen kuin huomasin hänet. Olin tosi nolostunut. Mä olen jotenkin niin erakkoluonteinen, etten haluaisi mitään yllätysvieraita kotiini.

Toki meilläkin pidetään ovea yleensä lukossa, mutta nyt kesällä on näppärää, että tuo lapsi pääsee itsenäisesti kulkemaan, niin mun ei tarvitse olla jatkuvasti availemassa hänelle ovea.

Meillä on ulko-ovi lukossa, joten eipä sieltä lasten kaverit pääse sisälle huomaamatta. Jos itse joudun menemään sisälle avoimesta ovesta, niin koputan ja huhuilen kyllä onko ketää kotona yms.

Me asumme pk-seudulla ja kyllä ovi on lukossa aina. Paitsi nyt tosi kuumalla se on ollut sepposen selällään läpivedon aikaansaamiseksi. Mutta 95% ajasta lukossa, koska näistä kulkijoista ei tiedä.

Asutaan maalla ja harvoin on ovet lukossa. Naapuriin muutti "suvun ulkopuolinen perhe" ja heidän lapset sitten ensimmäisenä juhannuksena tulivat katsomaan kissoja. Sen jälkeen ei oo näkyny, kun kävin sanomassa napakalla äänellä, että ipanat lähtee nyt vaan omalle pihalle viettää juhannusta. Tänne ei oo asiaa ilman lupaa.

Meidän ovet on usein lukossa, paitsi jos itse esim. pihatöitä tehdessä koko ajan liikutaan sisällä ja ulkona, tai muuten oleillaan itse terassilla tai pihalla. Tulijat yleensä soittavat ovikelloa. Ok-taajama, isohkot pihat. Monessa naapurissa on lapsia, mutta pääsääntöisesti nuo näyttävät tuntevan tonttirajat.

Ei ole. Lasten kaverit pimpottaa aina ja tervehtii, jos tulevat meidän mukuloiden kanssa meille. Pienimmän yksi kaveri käy takaovella, koska ei saa vielä mennä tuonne kadun puolelle. Hänkin aina koputtaa, mutta saattaa kyllä avata oven omatoimisesti ja huhuilla. On aika tiitterä nelivuotias muutenkin. =) Noin pienen huhuilu ei häiritse, kun vasta opettelee.

Meille ei kävele sisään vaikka ovet on selälleen (okt). Ollaan asuttu vajaa 2 kk tässä talossa ja naapurin lapset olivat jo ennestään tuttuja. Koputtaa tai huhuilee ovelta. Omat lapset ei mene naapuriin eikä naapurin lapset tule meille sisälle ilman lupaa. yhteinen sopimus naapurin äidin kanssa.