ONko teistä normaalia että 5v lapsi on vielä kauhean väkivaltainen toisia kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puupuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puupuu

Vieras
Siis tarkoitan sellasta mäiskimistä ja tönimistä mitä jotkut alle 2 vuotiaat taaperot harrastaa. Kun mun kaverin 5v poika on sellanen. Taaskin ku oltiin kylässä nii se löi mun lasta moneen kertaan leluilla ja kerran potkaisi naamaan niin että nenä alle jäi jälki. Siis mun mielestä tuon ikäisen pitäis osata jo käyttäytyä toisten lasten kanssa, tämän pojan käytös muistuttaa sellasen alle 2v taaperon käytöstä. Sosiaaliset taidot siis tosi huonot. Lapsi on kotihoidossa ollu tähän päivään asti, oon useampaan kertaan sanonu sen äidille että kannattais se laittaa ees johonki kerhoon että näkis toisia lapsia ja sais virikkeitä. Mut siitä on liikaa vaivaa äidille ku pitäis lähtee kotoa jonneki viemään. On helpompaa soittaa kaveri lapsineen kylään nii ei tarvii mennä itse minnekään. Mun lapsi vaan ei enää kohta halua sinne mennä kun ei leikkimisestä tuu mitään ku toinen vaa mäiskii ja potkii. Onko tuo käytös teidän mielestä ihan ok tuon ikäiselle vai oonko mä jotenki nipo ku aattelen ettei tuon ikäisen kuulu enää töniä ja potkia jatkuvasti ilman syytä??

[QUOTE="vieras";23614494]No ei edes minun (kotihoidettu) 3-vuotiaani tee tuollaista. Ei sellainen käytös kuulu minkäänikäiselle![/QUOTE]

No kyllä jotkut taaperoikäiset saattaa tönäistä tai potkaista, ainaki itse oon tavannu sellaisia. Mutta kaikki ne on oppineet käyttäytymään kun niitä on opetettu eikä ne oo enää isompana sellasta tehneet. mut 5v on mun mielestä jos aika iso lapsi ja pitäis ymmärtää.

Onko pienten lasten nujakoinnitkin nykyään väkivaltaa? Pitäiskö tähän jotain lakipykälää viritellä vai? :xmas:

Mielestäni jokaikäiset lapset nujakoivat välillä, jopa vielä murkkuiässä. Mutta: jos ei muuta osaa tehdä, kuin hakata syyttä toisia, silloin luultavasti jokin diagnoosi uupuu.

Mulla on 5 v poika, ja kuvailemasi käytös kuulostaa a) mun korvaan ns. epänormaalilta ja b) sellaiselta jota en ikimaailmassa hyväksyisi lapseltani, ja c) lapsi raukan olisi korkea aika päästä kotihoidosta ihmisten ilmoille.

no siis sähän varmaan haet syytä kasvatuksesta,sen puutteesta tms.

tosiasiassa lapsella saattaa olla adhd, uhmakkuushäiriö,taikka molemmat tai asperger tms. vaihtoehtoja on aika paljon.

ei se normaalia ole jatkuvana(joskus harvoin riitä tilanteessa tapahtuessa saattaisi vielä olla normaalia).

haluan kuitenkin kertoa omasta pojastani hän on jo syksyll äseitsemän ja saattaa toimia kuvaamallasi tavalla.

-hän on ollut 3vuotiaasta asti hoidossa(jonka jälkeen/aikana oikeastaan käytös paheni)

-kävin aktiivisesti ikä välillä 7kuukautta-3vuotta kerhoissa,perhekahviloissa yms.

-puutuin AINA HETI jämäkästi siihen jos hän teki jotain mikä satutti tai olisi voinut satuttaa toista lasta(tai aikuista mutta ei hän oikeastaan kotihoidossa ollessaan ikinä aikuisia vahingoittanut/eikä edes yrittänyt,sitä on tapahtunut vasta siinä 5ikävuoden tienoilla ja siitä eteenpäin).

ja itseasiassa tämän lapsen käytöksen ongelmat johtuvat muusta kuin kasvatuksesta(hän on tuntoaistiltaan yliherkä, ei oikein osaa lukea sanatonta viestintää em.ilmeitä, saattaa käsittää väärin. on impulsiivinen) ja tiedoksesi vain että ei tälläistä lasta haluta mihinkään yksin kerhoilemaan,eihän edes ammatti ihmiset pärjää meidän lapsen kanssa 4tuntia kauempaa vaikka hänellä on henk koht avustaja.

mutta totta on että sen lapsen äidin pitäis herätä ja vaatia tutkimuksia. olettaen siis että kasvattaa lastaan ja syy käytökseen on synnynnäinen. jos ei kasvata sit kannattais mennä perheneuvolaan(mutta se ei hyödytä jos on neurologista vikaa)

no ei se päiväkotikaan ketään autuaaksi tee..vaan kyllä se on on niin että vanhempien se tulee se sosiaalinen normisto lapsilleen ohjata ja opettaa. 5 vuotias voi käyttäytyä kuin enkeli päiväkodissa mutta kotona/kyläilemässä vanhempiensa kanssa olla juuri tuollainen toisia mätkivä kiusaava kauhukakara.

miten kyseinen äiti puuttuu lapsensa käytökseen vai puuttuuko? laittaako anteeksipyytämään ja ottaakoo puhutteluun epäasiallisesta käytöksestsä?...ei taida sitä tehdä...

Vielä 5-vuotiaana?

Mu pojista kumpikaan ei ole ollut aggressiivinen toisia kohtaan missään iässä. Joskus vuoden ikäisinä kädet käyvät ilman koordinaatteja, mutta heti kun on opittu kehon hallintaa, on toisiin kohdistunut tahatonkin väkivalta loppunut. Molemmat pojat olleet kotona kolmivuotiaiksi.

Ei tuo normaalilta kuulosta. Tiedätkö pelaako väkivaltaisia pelejä tai katsooko väkivaltaisia ohjelmia? Ehkä turhautumista ja todellakin niiden rajojen puutetta. Puuttuuko äiti lainkaan lapsensa käytökseen? Vaikeuksia tulee hurjasti tulevaisuudessa ellei käytöstä pian saada kuriin.

Yhteistyössä