Onko toka käynnistys yhtään helpompi? Loppuviikolla edessä ja kauhusta kankeana odotan... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Esikoinen syntyi sektiolla kohdunsuun ollessa täysin auki. Ensin käynnistettiin oksitosiinilla ja kalvojen puhkaisulla ja kesti 14h. Viikot 41+3, sairaalaan mennessä kohdunsuu oli sormelle auki ja kanava häviämässä.

Nyt on käynnistykseen meno edessä ja viikkoja 39. Tilanne alkeellisempi kohdunsuulla, ulkosuu sormelle auki ja kanavaa 1,5cm. Eli varmaan joudun cytotecille ensin.

Onko muilla kokemuksia että molemmat käynnistetty? Onko mahdollisuuksia että avautumisvaihe olisi yhtään nopeampi tällä kertaa, kun viimeksikin kuitenkin avauduin siihen 10cm saakka ennen sektiopäätöstä?

Olen kiitollinen vastauksistanne :)

Mulla on kolme viimeisintä käynnistetty.eka käynnistettiin cytoteceilla(ke aamuna aloitettiin,to iltana syntyi),kesto oli 1h15min.toinen käynnistys tehtiin suoraan synnytyssalissa oksitosiinilla,kesto n 4h.kolmas kans salissa ja kesto oli 1,5h ja kalvojen puhkaisu +oksitosiini oli tapa.

Mulla on ensimmäinen ja viimeinen käynnistetty. Välissä kaksi itsekseen alkanutta synnytystä. Molemmat käynnistykset ovat päätyneet sektioon, ekalla kerralla kohdunsuu ei auennut 4cm enempää, tokalla kerralla vauva oli väärässä tarjonnassa.

Mulla eka käynnisty nopeammin ku toka. Ensimmäinen käynnisty toka päivän cytotecilla mut tokan lapsen käynnistyksessä söin kolme päivää cytoteceja eikä oikeen mitään tapahtunu, mut sit puhkastiin kalvot ja alko tapahtuun. Kohdunsuun tilanne ja viikot oli molemmille suunnilleen samat, mut se ensiks käynnistetty lapsi oli n kilon isompi ku tää toka (en tiedä voisko sillä olla merkitystä..)

Mulla on näiden käynnistysten lisäks kaks ekaa lasta syntyny ilman käynnistystä. Mun kokemus on et nää luonnolliset synnytykset on ollu vähempi kivuliaita ja vähempi stressaavia..

[QUOTE="joo";26220335]Eka oli vaikein, cytotecilla käynnistettiin, toinen samalla lailla ja paljon helpompi ja nopeampi, kolmas oksitosiinilla ja helpoin.[/QUOTE]

Oliko toinen synnytys myös nopeampi? Ja koitko kivunkin siis helpompana? Mulla on kokemusta vain oksitosiinista, mutta olin aivan järkyttävän kipeä :(

Jos käynnistetään ja kohdunsuu aukeaa täysin (10cm),mitkä voi olla syitä että päädytään kuitenkin sektioon?

Millä rv:llä uudelleensynnyttäjä joutuu/pääsee käynnistykseen jos ainoa "peruste" on yliaikaisuus? La ihan lähipäivinä ja pelkään että menee yli ja käynnistykseen..

Kaikki kolme käynnistetty sytotecilla, ensimmäistä buustattiin oksitosiinilla. Joka kerta on epiduraali laitettu kun on nähty että lähtee kunnolla käyntiin. Oksitosiini voi tehdä aika rajut supistukset. Mun ei ole edes tarvinnut tuntea mitään epäonnistumisen tunteita kun ei ole ollut "luomu"synnytyksiä kun korkeiden verenpaineiden takia voimakas kipu olisi riski, tehokas kivunhoito ehdoton. Mutta kyllä siinä alun avuatumisvaiheessa jo hyvät maistit sai...

[QUOTE="Vieras";26220132]Kiitos sinulle kuuden äiti vastauksestasi! :) miten koet, oliko kivussa eroa cytotecin ja oksitosiinin välillä?[/QUOTE]

cytotecillä oli mielestäni kivuliaampi,tosin junnattiin pari päivää samassa tilanteessa ja sit kerralla siinä n. tunnissa tapahtui,ei oikein itse kerenny mukaan :/ ....seuraavat olikin sit pelkopolin kautta suunniteltuja käynnistyksiä(olis kyllä käynnistetty muutenkin rd:n takia) ja tun nopeuden takia suoraan salissa.

Uusimmat

Yhteistyössä