Onko törkeetä, jos en osta mitään kummilapselle jouluna vaan käytän sen rahan omiin lapsiini?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mutta onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä mutta onnellinen

Vieras
Meillä on kolme lasta ja oon sisareni lapsen kummi. Heillä on pari lasta. Meidän lapsilla ei oo kummeja, joten heidän joululahjat on mun ja mieheni vastuulla. Kaikilta isovanhemmilta tulee jokaiselle lapselle kaksi pakettia. Mies opiskelee, itse oon minimiäippärahalla. Rahaa on siis tosi tosi vähän.

Kuitenkin tahdon muistaa omat vanhemmat, isovanhemmat, miehen vanhemmat, lastenhoitajan ja pari lasten elämässä kiinteesti olevaa työntekijää. Nää tekee jo yhdeksän lahjaa. Kymmenes paketti menis miehelleni. Haluisin omille lapsilleni antaa ihanan joulun ja kaikkeen ei vaan raha riitä. Nää toisella puolella maata asuvat, mulle tuntemattomat lapset, joista toisen kummi olen, tuntuu parhaalle säästökohteelle. Joten oonko ihan sika, jos heistä säästän?

Ja siis sitä tarkoitan, että ymmärtäisittekö, jos tämmösessä tilanteessa teidän lapsen kummi ei ostais mitään teidän lapselle, vai vetäsittekö sen kuuluisan hernepussin sinne nenukkiin?

No, en mä tuntemattomille lapsille ostais mitään...
Mutta jos olisin heidän elämässään, niin toki sitten jättäisin aikuisista osan ilman(lastenhoitajat).

Hei haloo! Ei kummius tarkoita että on pakko lahja ostaa,mutta noille isovanhemmille yms. riittäisi myös ihan kukka ja lasten askartelema kortti? Siis mitä aijot heille ostaa? Niin kallista ettei raha riitä lapsen lahjaan? Eikö joulu ole lasten juhla,aikuiset tuskin uskoo joulupukkiin...

Mä ostaisin ennen niille lapsille kuin aikuisille, siis multa ilman pakettia jäisivät vanhemmat ja isovanhemmat, hoitajalle saattaisin ostaa paketin kuitenkin ja toki miehellieni.

En voisi kuvitella etten kummilastani muistaisi mitenkään, suutta jättäisin hoitajat ja isovanhemmat yms. ilman ostolahjaa, lasten tekemä kortti ja vaikka pipareita korissa riittää vallan mainiosti suurimmalle osalle luettelemistasi, sille miehelle ja kummilapselle voisin jotain ostaa.

[QUOTE="vieras";25091845]En voisi kuvitella etten kummilastani muistaisi mitenkään, suutta jättäisin hoitajat ja isovanhemmat yms. ilman ostolahjaa, lasten tekemä kortti ja vaikka pipareita korissa riittää vallan mainiosti suurimmalle osalle luettelemistasi, sille miehelle ja kummilapselle voisin jotain ostaa.[/QUOTE]

Peesi tälle. Tee lastenhoitajille vaikka kuivakakut tms.

No hankkisin aikuisille pienemmät lahjat ja yrittäsin kuitenkin jotenkin muistaa sitä kummilastakin ja jos oma kummilapsi tuntuu vieraalle niin on varmaan aika katsoa peiliin.

[QUOTE="uppis";25091876]No hankkisin aikuisille pienemmät lahjat ja yrittäsin kuitenkin jotenkin muistaa sitä kummilastakin ja jos oma kummilapsi tuntuu vieraalle niin on varmaan aika katsoa peiliin.[/QUOTE]

Niin peesi.Ei se kilometrimäärä lapsen ja kummin välillä voi olla syynä ja perusteluna vieraantuneisuudelle.Meidänkin lapsen yksi kummi asuu toisella puolella Suomea ja silti on väleissä lapsen kanssa,koska viitsii sen pienen vaivan nähdä itse.Soittaa välillä lapselle ja lapsi soittaa hänelle yms.Koskaan en ole odottanut,että kummit hankkivat lahjoja lapsille,mutta sitä läsnäoloa olen odottanut.Lahjojen puuttumisesta en herneitä nenääni vedä,mutta toisaalta tuntuu oudolta,että jollekin voi jotkut lasten hoitajat olla tärkeämpiä kuin oma kummilapsi ja vieläpä oman sisaruksen lapset..Tietysti jos yleisesti ottaen ette ole vaan tekemisissä sisaruksesi kanssa niin ehkä tuo tilanne on ymmärrettävä...

Eikö lastenhoitaja saa jo palkan? Saatko sinäkin kelasta jotakin ekstraa kun olen kotona lastennne kanssa? Saako miehesi kaikilta koulunsa opettajilta joululahjan kun hän kuitenkin opiskelee?

Jätä lastenhoitaja lasten tekemän kiitoskortin varaan ja isovanhemmille mitään tarvvita kuin ehkä kukka kynttilä joku ihan arkinen pikku juttu, kyllä heilläkin sitä rojua varmasti on jo ihan liikaakin.
Muistaisin ensisijaisesti kaikki lapset ja miehen.
Kyse kuitenkin sinun sisaresi lapsista ei mistään vieraista, vieraampi tuo lastenhoitaja on kuin oma sukulainen.
Vai onko tässä nyt rivien välistä luettavaa,olet sisaresi lapsen kummi ja sinun lapsilla ei kummia niin empä sitten muista siskon lasta kun ei hänkään meidän lasta?

[QUOTE="poikia3";25091796]Mä ostaisin ennen niille lapsille kuin aikuisille, siis multa ilman pakettia jäisivät vanhemmat ja isovanhemmat, hoitajalle saattaisin ostaa paketin kuitenkin ja toki miehellieni.[/QUOTE]peesi. hoitajalle kukka ja miehelle lahja, isovanhemmat ja vanhemmat yms. ilman, he kyllä ymmärtää sen miksi eivät saa lahjaa, ja sitten lahjat lapsille

Valitettavasti mä en ymmärrä että vähillä rahoilla elävä tuhlaa rahaa aikuisten lahjoihin. Tämä jos mikä on rahojen todellista väärinkäyttöä, vaikka kuinka haluaisi muistaa näitä aikuisia ja sillä tavoin kiittää heidän olemassaolostaan.

Se mitä aikuisille voisi antaa on pieneen kauniiseen sellofaanin pakatut itse tehdyt, koristellut piparit, niihin ei paljoa rahaa uppoa mutta tällä tavalla saa edullisesti lähes kaikille sopivan lahjan

En välttämättä ymmärtäisi jos kummilasta ei muista henkilökohtaisesti mitenkään. Tilanteesta riippuu mikä olisi sopiva tapa. Kortti, lahja, puhelinsoitto tai jotakin muuta. Sen ymmärtäisin että lahjaa ei tuossa tilanteessa halua lähettää (käyttää paljoa rahaa postikuluihin), uskoisin kuitenkin lasten ilahtuvan myös pienestä (esim. itsetehdystä) lahjasta jonka voi postittaa samalla kuin kortinkin.

En välttämättä ymmärtäisi jos kummilasta ei muista henkilökohtaisesti mitenkään. Tilanteesta riippuu mikä olisi sopiva tapa. Kortti, lahja, puhelinsoitto tai jotakin muuta. Sen ymmärtäisin että lahjaa ei tuossa tilanteessa halua lähettää (käyttää paljoa rahaa postikuluihin), uskoisin kuitenkin lasten ilahtuvan myös pienestä (esim. itsetehdystä) lahjasta jonka voi postittaa samalla kuin kortinkin.

Se nyt ei paljon rahaa kaipaa jos kyseessä tyttö, ostaa jotakin koruja :)
(isommalle vaikka hopeinen rannekoru sormus tms joka maksa alle 10e ja pieni tyttö ei kaupan korusetti montaa euroa ole)
Jos kyseessä poika ostaa jonkun kivan pikkuauton tai jos kyse isommasta niin muistipelikortit tms joka mahtuu siis ihan kirjekuoreen.
Tai laitta vaikka sen 5e setelin menemään joka sopii molemmille.

p.s Ankkarikin sopii postilaatikosta ja käy molemmille ;)

Aikuisen lahjat ovat oikeesti tärkeitä jokainen. Omille vanhemmille oon niin paljosta kiitollinen ja he antaa meille jokaiselle lahjan, joten on vähintäänkin kohtuullista muistaa heitä. Lastenhoitaja on nuori sukulainen, joka ostaa joka vuosi lapsille isot lahjat ja toki hän kaipaa myös muistamista. Isoisovanhempia ei muista muut kuin vanhempani ja minä, joten muutenkin yksinäisille vanhuksille muistaminen on oikeesti tärkeetä. Ja lapsen terapeutteja haluan kiittää erinomaisesta yhteistyöstä. Nää kuivakakku-pipari-jutut ei tuu ajatukseenkaan, mielestäni ne ei oo mitään lahjoja. Kaikki ei todellakaan syö semmosia.

Kummilapsi on tuntematon, ollaan muistettu häntä kortein ja lahjoin, mutta kun omaani ei muistettu edes kortilla, kun hän syntyi, niin alkoi riittää tää kummipelleily. He ei käy meillä ja kun me mennään paikkakunnalle, ei kyläkutsua kuulu. Joten kokonaisuudessa koko lahjominen tuntuu pöntölle. Etenkin kun sisarusten lapsia on viisi, niin ei kaikkia voi muistaa.

Et tunne sisaresi lapsia :O Ilmeisesti teillä on väleissä jotain? Mun sisko asuu 4 tunnin ajomatkan ja laivamatkan päässä ja kyllä mä silti hänen lapset tunnen, joten välimatka on ihan turha tekosyy.

Kannattaisko havahtua joululahjoihin pikkusen aikasemmin tulevaisuudessa? Viimemetreillä tajutaan että ei oo rahaa ja sit ollaan inisemässä et ostanko tolle ja sille vai en.
Lapset kuitenkin odotta a enemmän sitä lahjaa kuin aikuiset. Aikuisille riittää se että lapsilla on hyvä mieli ja on joulupöperöt ja ihana tunnelma.
Itse ostan vain miehelleni jotain jouluksi, muut aikuiset saa tyytyä joulutervehdykseen (kukkaa, kakkua, lottoriviä..), omalle mummulle vien korin, jossa kynttilöitä, kahvia, suklaata, teetä, servettejä, pipareita ja kuivakakku.

Aikuisen lahjat ovat oikeesti tärkeitä jokainen. Omille vanhemmille oon niin paljosta kiitollinen ja he antaa meille jokaiselle lahjan, joten on vähintäänkin kohtuullista muistaa heitä. Lastenhoitaja on nuori sukulainen, joka ostaa joka vuosi lapsille isot lahjat ja toki hän kaipaa myös muistamista. Isoisovanhempia ei muista muut kuin vanhempani ja minä, joten muutenkin yksinäisille vanhuksille muistaminen on oikeesti tärkeetä. Ja lapsen terapeutteja haluan kiittää erinomaisesta yhteistyöstä. Nää kuivakakku-pipari-jutut ei tuu ajatukseenkaan, mielestäni ne ei oo mitään lahjoja. Kaikki ei todellakaan syö semmosia.

Kummilapsi on tuntematon, ollaan muistettu häntä kortein ja lahjoin, mutta kun omaani ei muistettu edes kortilla, kun hän syntyi, niin alkoi riittää tää kummipelleily. He ei käy meillä ja kun me mennään paikkakunnalle, ei kyläkutsua kuulu. Joten kokonaisuudessa koko lahjominen tuntuu pöntölle. Etenkin kun sisarusten lapsia on viisi, niin ei kaikkia voi muistaa.

:O
eli kostat kummilapselle sen kun sisaresi EI MUISTA teidän lastanne????
Mikä vika on kuivissakakuissa pipareissa?
Mielummin meillä lapsen hoitajat ja terapeutit niitä ottaa kuin jotai tonttu koristeita tyynyliinoja pyyhkeitä..

Miksi sä sitten kysyit, onko ok, kun olit jo asian päättänyt? Sitten kun muut jättäisi aikuiset lahjatta, se ei sulle käy. Ei kai siinä sitten muuta vaihtoehtoa ole, kun jättää se kummilapsi ilman lahjaa (miksi muuten suostuit alunperinkään kummiksi lapselle, jonka perheen kanssa et ole läheinen? ).

Yhteistyössä