Onko törkeetä, jos en osta mitään kummilapselle jouluna vaan käytän sen rahan omiin lapsiini?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mutta onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sillon kun suostuttiin kummeiksi, en voinut tietää, ettei heitä sitten yhteydenpito kiinnosta käytännön tasolla. Oon tähän asti muisanut synttärit ja joulut, mutta heiltä ei oo koskaan tullut edes lapsen valokuvaa takaisin. He ei sieltä päin pidä mitään yhteyttä. Toki sisaren kanssa pidän yhteyttä, mutta perheinä ei olla tekemisissä. Tuntuu vaan järjettömälle ostaa lahjoja vieraalle ihmiselle,.

Asioista kannattaa myös puhua ääneen niille ihmisille joille asia kuuluu. Sanoa että minä haluaisin joskus kuvan kummilapsestani, olisi mukava saada joskus lapsen lähettämä kortti tms. Tai kerrot suoraan sisarellisi että en halua muistaa tänä vuonna kummilasta, loukkaannutko. Meidänhän sitä on huomattavasti vaikeampi tietää miten hän asiaan suhtautuu.

Viimeksi muokattu:
No jos kummipelleily riittää ja on riittänyt jo siitä asti kun oma kullannuppu on syntynyt niin eihän tossa mitään ongelmaa sitten ole.Jätät kummilapsesi lahjatta ja muutenkin sanouodut irti koko kummiudesta.Et sä täältä mitään synninpäästöä enää tarvitse toiminnalles.

Minusta voit jättää muistamatta jos ette muutenkaan ole tekemisissä.
Meidän esikoisella on tämmöset etäiseksi jääneet kummit, asuvat kaukana eikä oikeen nähdä.
Eivät muista lasta kuin joskus kortilla..ei edes joka vuosi. Mutta meille se on ok kun ei itsekkään olla pidetty yhteyttä.

Muutenkin kun teillä pienet tulot niin pyrkikää kohtuuteen lahjoissa. Joulussa tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo, hyvä ruoka, herkuttelu jne. Lapsille pari toivottua pakettia ja aikuisten lahjoissa lienee ajatus tärkein :)

Mä jättäisin edelleenkin ne aikuiset ilman lahjaa. Emme osta huonon rahatilanteen takia joululahjat kuin omille lapsille ja kummilapsille. Mutta me ollaan kummilapsiemme kanssa tekemisissä... Tosin ostin kyllä kummipojallekin lahjan aina, vaikken nähnyt häntä kuin kerran vuoteen ja sitten vieläkin harvemmin. Emmekä olleet perheinä tekemisissä. Nyt kyseinen kummilapsi on jo aikuinen, emme oikeastaan pidä yhteyttä, valitettavasti.

Mun mielestä jouluna muistetaan läheisiä ja tärkeitä ihmisiä. Kiitetään kuluneesta vuodesta. Ja tiedän, et tätä lasta muistaa iso määrä sukulaisia sisaren avokin suvusta. Joten meidän muistamisen puuttuminen ei kaivelis ketään.

Mun mielestä jouluna muistetaan läheisiä ja tärkeitä ihmisiä. Kiitetään kuluneesta vuodesta. Ja tiedän, et tätä lasta muistaa iso määrä sukulaisia sisaren avokin suvusta. Joten meidän muistamisen puuttuminen ei kaivelis ketään.

Niin miksi sun pitää kysyä täältä asiaa, jonka olet jo päättänyt tehdä? Kaipaatko jotain hyväksyntää, vai mitä?

en synnipäästöä tai hyväksyntää, lähinnä sitä, etten tarkoita toiminnallani loukata, vaan taata omilleni ihanan joulun ja jättää siltä pois, joka ei tarvitse. Mutta en tahtoisi vanhempiensa mieltä pahoittaa. Mutta ei kai hyvää mieltä tarvitse rahalla ostaa. Ja ei kai rikkaat pahoita mieltään, jos köyhät ei heidän lapsiaan lahjo.

Mielestäni aikuisille saa kyllä ihania lahjoja melko edullisestikin. En ymmärrä miksei leivonnaiset, käsityöt tms. käy. Tai sitten etkö voisi esim. jostain myyjäisistä ostaa näille kummilapsille vaikka käsintehdyt lapaset, sukat tms. Tai laittaa vaikka jonkun yhteisen joulutervehdyksen koko perheelle?

En mä kyllä terapeuteille jne. mitään oikeaa lahjaa ostaisi. Ehkä jonkun euron-kaksi kynttilän tms. Halpahalleista jne. saa kivoja joulukoristeitakin muutamalla eurolla. Sen ymmärrän, että omille läheisilleen haluaa jotain hommata, mutta eihän senkään tarvitse aikuisille olla mitään isoa ja kallista.

Eli en niihin omaisuuksia käyttäisi. Kummilapselle lähettäisin myös jotain pientä. Mutta toisaalta ymmärrän senkin, jos ei mitään yhteyttä haluta pitää muutenkaan, en mä mikään lahja-automaatti halua olla.

en synnipäästöä tai hyväksyntää, lähinnä sitä, etten tarkoita toiminnallani loukata, vaan taata omilleni ihanan joulun ja jättää siltä pois, joka ei tarvitse. Mutta en tahtoisi vanhempiensa mieltä pahoittaa. Mutta ei kai hyvää mieltä tarvitse rahalla ostaa. Ja ei kai rikkaat pahoita mieltään, jos köyhät ei heidän lapsiaan lahjo.

Pieni kevyt lahja postikuluineen maksaa 10 euroa.

Sinä takaat sitten tuolla 10 eurolla omillesi ihanan joulun?

Jotenkin tökkii............................................................

Yhteistyössä