Onko tutista pakko luopua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Päivärytmi on sekaisin koko perheeltä, kun nuorinta yritetään saada eroon tutista. Lapsi itkee illalla yli kaksi tuntia ja rauhoittuu vain jos kannan sylissä. Yölläkin lapsi herää ja itkee tuntikausia. Yritin aluksi ilman sylissä pitämistä, mutta lapsen itku on niin suurta tuskaitkua, ettei häntä voi oikein yksin jättää. Lapsi on tähän asti nukkunut loistavan hyvin, ja tuttia on käytetty ainoastaan nukahtaessa eli vain muutama minuutti vuorokaudessa. Nyt noista muutamasta minuutista luopumisesta tulee monen tunnin yöitkut. Missäköhän iässä päivähoidossa aletaan huomauttaa, että tutista pitäisi luopua lopullisesti. Meillä lapsi on siis kotihoidossa.

Jos tutti on vaan unituttina, niin ihan huoletta saa olla ainakin parivuotiaaksi asti. Ei aiheuta mitään hampaille tai suun motoriikalle, koska harvoin lapsi nukkuu tutti suussa koko yötä kuitenkaan.

Sinuna en huudattais lasta, vaan kokeileisin myöhemmin uudelleen, jos lapsella ei ole ikää 3-vuotta tai enemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vähän alle parivuotias. Olisi kai aika luopua, mutta tuntuu olevan niin tuskallisen vaikeaa lapselle.

meillä pidettiin unituttina, vain nukahtaessa annettiinn se, koska auttoi siihen, mutta päivällä ei annettu tuttia lainkaan. 2,5 vuotiaana sitten otettiin tutti vasta kokonaan pois. hammashoitajakin suositteli tutin jatkamista, koska kun yritimme aikaisemmin ottaa unituttia pois alkoi syömään sormia sängyssä.

Mun lapset on saaneet pitää unituttia aika kauan. Esikoinen luopui unitutistaan 2 v 5 kk iässä, kuopus on nyt 2 v 2 kk eikä ole vielä jättänyt "tuttua", kuten hän itse tuttiaan kutsuu, pois.
En näe mitään syytä huudattaa lasta niinkin pikkujutun kuin TUTIN takia.
Ja kun aika on oikea, lapsella on ymmärrystä enemmän ja kykyä neuvotella, niin vieroitus onnistuu hyvin. Onnistui ainakin meidän esikoisen kanssa: hän lahjoitti tutit Ti-Ri vauvalle kun oltiin Ti-Ti Nallen talossa, ja sai siitä palkkioksi Äitinalle-pehmon =). Koskaan ei tuttinsa perään itkenyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mun lapset on saaneet pitää unituttia aika kauan. Esikoinen luopui unitutistaan 2 v 5 kk iässä, kuopus on nyt 2 v 2 kk eikä ole vielä jättänyt "tuttua", kuten hän itse tuttiaan kutsuu, pois.
En näe mitään syytä huudattaa lasta niinkin pikkujutun kuin TUTIN takia.
Ja kun aika on oikea, lapsella on ymmärrystä enemmän ja kykyä neuvotella, niin vieroitus onnistuu hyvin. Onnistui ainakin meidän esikoisen kanssa: hän lahjoitti tutit Ti-Ri vauvalle kun oltiin Ti-Ti Nallen talossa, ja sai siitä palkkioksi Äitinalle-pehmon =). Koskaan ei tuttinsa perään itkenyt.

Tämä oli asiaa! Näin meilläkin todennäköisesti tullaan tekemään :).

on vielä toisiksi vanhimmallakin tutti joka täyttää siis 4v huhtikuus :D ja sit toki noilla muilla eli reilu 2v ja 10kk ikäsil..mun periaate on että en ota väkisin tuttia pois.tarkkailtu on ettei oo ollu haittaa hampaille ja onneks ei oleka :)toki jos tuo 4v menee nyt syksyl pvä kotiin nii sit tutti veks mut muuten saapi pitää vaikka kuka sanois mitä ;) joten vastaus kysymykseen:ei oo pakko luopua,ainaka heti ;)

Kyllä se tutti jää pois ihan itsestään jossain vaiheessa, niin kauan kun asiasta tulee huuto, on selkeästi liian aikaista. Suomessa on muutenkin aina kamala kiire saada pienistä lapsista isoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Kyllä se tutti jää pois ihan itsestään jossain vaiheessa, niin kauan kun asiasta tulee huuto, on selkeästi liian aikaista. Suomessa on muutenkin aina kamala kiire saada pienistä lapsista isoja.

Näin minäkin ajattelen.

Anna tutti takasi. Meillä 3v tyttö muutama viikko sitten luopui tutista ja edelleen suuttuessaan kaipaa tuttia, mutta se on minuutin itku ei tuntikausia. Hänellä oli jo hampaissa tutin kuva, mutta se meni viikossa normaaliin asentoon. Tutti sitten pois kun lapsi on oikeasti siihen valmis.

Älä sinä ap mieti missä iässä aletaan huomauttelemaan tutista! Sinä itse tiedät parhaiten mikä on teille paras aikataulu. Uskon että se tutti jää itsestään pois kun on sen aika. Meillä molemmilla jäänyt itsestään pois joskus 2,5 vuoden tienoilla. Eletään lapsen rytmisesti ihan sama mitä kukin arvostelee tai mitä oppikirjoissa sanotaan, jokainen äiti on paras asiantuntija omalle lapselleen!

meillä oli molemmilla uni tutti 3 veehen asti...muutana kk ylikin.mutta oli tosiaan vain unien aikana ja lopuksia vain yöllä. itse niistä sitten suosiolla luopuivat.likka anto paketissa pukille ja poika jätti lapin reissulle mökkiin tonttu vauvoille ja orava vauvoille :) että et sinä siinä suurta etiketti virhettä tee jos annat tutin takasin lapselle... :D ;) ..vaikka vain unien ajaksi

Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:
on vielä toisiksi vanhimmallakin tutti joka täyttää siis 4v huhtikuus :D ja sit toki noilla muilla eli reilu 2v ja 10kk ikäsil..mun periaate on että en ota väkisin tuttia pois.tarkkailtu on ettei oo ollu haittaa hampaille ja onneks ei oleka :)toki jos tuo 4v menee nyt syksyl pvä kotiin nii sit tutti veks mut muuten saapi pitää vaikka kuka sanois mitä ;) joten vastaus kysymykseen:ei oo pakko luopua,ainaka heti ;)

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn miten hammaslääkäri/hygienisti on kommentoinut lapsen tutinsyöntiä? 4v on kuitenkin aika iso..onko vaikuttanut purentaan? Joutuuko laittamaan raudat?

onneksi ollaan tajuttu ottaa tutti vuoden iässä pois, kun poskihampaaat alkaa vaivaavaan, näin se on luontevinta eikä sekoita mitään rytmejä. onhan ihan kornin näköistäkin isolla lapsella tutti, puhumattakaan hammaslääkäreitten mielipiteistä.

Älä turhaan huudata lasta kun on vielä noin pieni. Meillä luopumis iäksi on suunniteltu se kaksi vuotta. Ja nyt kuopus 1,7kk ja olen alkanut puhua etukäteen tutin luopumisesta sitten kesällä. lapsi ei ymmärrä ajankulua mutta kun tarpeksi asiasta puhuu hän osaa hiljalleen valmistautua ajatukseen. Tämä toimi hienosti esikoisella, joka kysyi tuttia kolmena iltana luopumisen jälkeen:) Ja jos lapsi ei ole valmis luopumaan vielä kahden vanhana se ei ole mikään ongelma. Parempi kunnon yö unet kuin tutittomuus :D

ap puhui aloituksessaan että lapsi tarvitsee tuttia vain nukahtamiseen eli ilmeisesti tutti otetaan nukkuvalta lapselta pois kun on nukahtanut. Tämä ei kyllä mitään purentavikoja aiheuta joten kyllä tuttia siihen tarkoitukseen voi käyttää pidempäänkin. Tosin en ehkä enää antaisi takaisin jos jo on päätetty luopua...

Meillä esikoisella oli vaan uni tutti, ei huvi tuttia. Sairasteltuaan pitkään reilun 2 v ikäisenä tuli tutista myös huvitutti. Ja sen jälkeen otin sen sitten pois. Tai siis lenkillä nähtiin pupu jonka oli vienyt esikon tutin poikasilleen.

Nuorempi aloitti tarhassa 2v ja silloin oli kyllä jo luovuttu hyvissä ajoin tutista. Tosin hän ei siitä kummemmin edes välittänyt.

Koska teillä on lapsi menossa hoitoon? Jollei vielä vähään aikaan en näe syytä. Mutta tarhaan en tutti-lasta laittais. En tykkää ajatuksesta, että toinen lapsi saattaa lainata tuttia, yök. Eli jos vielä koti hoidossa niin ei tuo unitutti niin kamala ole. Kokeilkaa vähän ajan päästä uudestaan, esim kesällä kun näette linnun poikasia... Niillä on aina tarvetta tuteille...

Meillä kohta 2weellä on unitutti vielä....Ja tosiaan se on vain siihen hetkeen et nukahtaa sit se itse sen sylkee pois....Ja aamulla kun herätään jättää se ite tutin ja rievun sänkyynsä päiväuniaikaa odottamaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin:
Meillä esikoisella oli vaan uni tutti, ei huvi tuttia. Sairasteltuaan pitkään reilun 2 v ikäisenä tuli tutista myös huvitutti. Ja sen jälkeen otin sen sitten pois. Tai siis lenkillä nähtiin pupu jonka oli vienyt esikon tutin poikasilleen.

Nuorempi aloitti tarhassa 2v ja silloin oli kyllä jo luovuttu hyvissä ajoin tutista. Tosin hän ei siitä kummemmin edes välittänyt.

Koska teillä on lapsi menossa hoitoon? Jollei vielä vähään aikaan en näe syytä. Mutta tarhaan en tutti-lasta laittais. En tykkää ajatuksesta, että toinen lapsi saattaa lainata tuttia, yök. Eli jos vielä koti hoidossa niin ei tuo unitutti niin kamala ole. Kokeilkaa vähän ajan päästä uudestaan, esim kesällä kun näette linnun poikasia... Niillä on aina tarvetta tuteille...

Ihana idea!!! Nyt vasta lukaisin pitää itse koittaa tuota poikaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja poikienäiti:

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn miten hammaslääkäri/hygienisti on kommentoinut lapsen tutinsyöntiä? 4v on kuitenkin aika iso..onko vaikuttanut purentaan? Joutuuko laittamaan raudat?

purenta normaali. ei ole ongelmia kuten kirjoitin.

Yhteistyössä