Onko "tyhmää" ostaa vauvalle huonekalut samaa sarjaa (uutena) kun käytettynäkin saisi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja basilikabanaani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

basilikabanaani

Vieras
Ensimmäistä lasta odotan ja olen jo ennen yrityksen aloittamista haaveillut ja suunnitellut miten sisustan tulevaisuudessa vauvan huoneen ja katsellut paljon erilaisia huonekaluja, tapetteja, seinätarroja, verhoja jne. Suunnitellut ja haaveillut olen kauan, koska yrityksessäkin venähti 4 vuotta ennen kuin olen tässä tilanteessa :)

Tottakai vauvan pinnasänky tulee ensin aikuisten makuuhuoneeseen, mutta esim. hoitopöytä ja vauvan vaatekaappi on järkevintä sijoittaa heti tulevaan lastenhuoneeseen. Lisäksi ajattelin ensialkuun hankkia sinne huonekaluista muutaman kirjahyllyn ja esim. "leluarkun" tai senkin mikä toimisi myös tuolina aikuisille.

Emme ole mitenkään rikkaita mutta mukavasti tullaan toimeen ja ei tuntuisi pahalta laittaa esim. 1000€ vauvan huonekaluihin ja sillä rahalla jo saa esim. <http://www.kidset.fi/PublishedService> yhteensopivat huonekalut suunnitelmieni mukaisesti. Saa muuten kertoa kommentteja noista huonekaluista. En ole koskaan nähnyt niitä oikeasti mutta netin perusteella näyttävät kivoilta ja kestäviltä (jos nyt kestävyyttä voi kovinhyvin arvioida kuvanperusteella).

Mutta nyt olen alkanut miettimään onko oikeasti järkeä ostaa selkeästi alle kouluikäisen huonekaluja uutena kun ne joutuu sitten uusimaan täysin lapsen kasvettua. En ole oikein löytänyt mitään sarjaa mikä olisi kohtuu hintainen ja missä olisi pinnasänky ja hoitopöytä, mutta muut huonekalut sellaisia, että käyvät esim. kouluikäisellekin. Monet tutut ovat tarjonneet ilmaiseksi pinnasänkyjä ja hoitopöytiä mutta eihän niitä yhdistelemällä taida kovin kaunista lastenhuonetta saada. Olisiko kuitenkin järkevää ottaa vastaan noita eripari huonekaluja ja panostaaa sisustamiseen vasta esim. sitten kun lapsi siirtyy pinnasängystä pois jolloin säästyisi hoitopöydän ja pinnasängyn ostamiselta uutena.

Miten siis olette ratkaisseet vauvanhuoneen sisustamis ongelman vai oletteko vain jättäneet sisustamatta ja laittaneet mitä sattuu halvalla löytymään? Minulle kuitenkin erittäin tärkeää viihtyisä koti ja onhan kaikissa muissakin huoneissa yhteensopivat huonekalut joten miksei vauvankin huoneessa.

en käynyt katsomassa noita kuvia, mutta osta jos on varaa ja siltä tuntuu.

Ei ole mitään järkeä ottaa vastaan ihan mitä vain jos ilmaiseksi saa, jos ei tykkää siitä. Toki kannatan kierrättämistä mahdollisimman pitkälle. Mutta jos olen saamassa ilmaiseksi rumaa tuolia ( josta en edes kunnostamalla saa mieleistä ) niin en huoli sitä vaan ostan mielummin sellaisen mistä pidän.

Ainahan noita lasten tarvikkeita joutuu uusia hankkimaan, mutta sellaista se on kasvavien lasten kanssa. Ja jos rehellisiä ollaan niin kyllähän aikuisetkin uusivat omia tavaroitaan välillä ihan huvin vuoksi.

Eli jos on todella mieleinen ja varaa niin osta. Mielummin niin kuin katseli kalusteita joita ei halua monta vuotta.

Björn: Niin saa, mutta tässä tapauksessa olen alkanut miettimään onko "turhaa kulutusta" kun tykkään kuitenkin ostaa sillä periaatteella ettei heti tarvitse olla ostamassa uutta. Suosin muuten ostoksissani ulkonäön lisäksi kestävyyttä ja pitkää käyttöikää eikä kierrätys todellakaan ole pahasta jos se on järkevää eli tykkään oikeasti ja tulee tarpeeseen. Muiden tarjotessa hoitopöytiä ja pinnasänkyjä tulee olo, että onkohan järkevää ostaa uutena kun hoitopöydän ja pinnasängynkin käyttötarve on aikalyhytaikaista. Toisaalta esim. kidsetin hoitopöydästä saa nätin lipaston myöhemmin ja pinnasängyn voi lahjoittaa eteenpäin.

Mä laittaisin riemulla rahaa palamaan lastenhuoneen kalustukseen jos olisi varaa! Käytännössä siis kuitenkin kaikki on eriparia ja kierrätettyä.

Vauvahan ei tarvitsemalla tarvitse muita uusia kalusteita kuin patjan, muttei kukaan kiellä tai tuomitse jos haluaa huoneesta omannäköisen (jos siis selkeästikään perheen talous ei sisustamiseen kaadu). Eikös päinvastoin olisi hassun näköistä, jos muu koti on kuin sisustuslehdestä ja lastenhuone sekamelska.

Käytännössä voi sitten vaikka suosia unisex-värejä jos siis tahtoo käyttää samoja kalusteita (mahdollisten) seuraavienkin lasten aikana. Laatuhuonekaluissa lienee myös parempi jälleenmyyntiarvo jos haluaa ne pois nurkista pyörimästä lapsien kasvettua.

No se on mun mielestä tyhmää vain siinä tapauksessa että teillä ei olisi siihen varaa ja joudutte sitte kituuttaa/maksella osamaksulla/tinkiä jostain tärkeästä niiden huonekalujen takia. Mutta jos teillä on siihen varaa niin mikä estää jos haluat niin tehdä? Itse en ole ostanut kun tykkään kaikista kierrätysjutusita, mutta jos joku tykkää että kaikki on samaa sarjaa ja sävy sävyyn ja siihen on varaa niin siitä vaan ostoksille :)

Muista sitten kunäitiysloma loppuu lapsen ollessa 9kk ikäinen niin josnet halua laittaa vauvaa päiväkotiin niin saat kotihoidontukea, joka n 300 kuussa. En tiä mikä teidän perheen rahatilanne on, mutta ensisijaisesti koittaisin laittaa vähän rahaa talteen ettei tarvitse mennä töihin ennenkuin itse haluaa. Seuraavaks sitte hankkisin hyvät vaunut, ja sitten jos vielä olis rahaa niin panostaisin sisustukseen. Mä oon sisustanu lasten huonetta alusta lähtien poenten lasten huoneeksi, en vauvanhuoneeksi kun ei vauva siellä kuitenkaan ole. Samoin oon pitäny värisävyt semmoisina että sopii tytölle ja pojalle. (nykyään siellä sattumoisin asustaa tyttö ja poika) Nuo vauvavarusteet kuten hoitopöytä jää vuodessa tarpeettomiksi, en panostaisi niihin, mutta kukin tietysti päättää itse mihin rahansa laittaa.

Noista kidseteistä vielä, ihan samanlaista lastulevyä ne on kun kaikki muutkinnhuonekalut nykyään. Ikeasta saa samaa laatua. Toki nuo kidestit taitaa olla suomalaisia, ymmärrän että joku haluaa niihin panostaa, minusta ne vaan on niin oksettavia ja tosiaan sopivat minusta vauvalle, ei leikki-ikäiselle, Onhan niillä parempi jälleenmyyntiarvo kuin ikean kamoilla ja tietty voit ostaa jotain käytettynä ja loput samaa sarjaa uutena.

Me ostettiin käytettynä pinnasänky,semmoinen aika tummanruskea. 50ekee.
Sitten uutena ostettiin hoitopöytä tollane Troll nikole http://www.vauvatalojohanna.fi/hoito_poyta.php
Ja nyt uusimpana olllaan ostettu ikeasta tollanen http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20135300/ ja siihen pari pinkkiä laatikkoa. Huoneessa on myös papan rakentama valkoinen kehto missä on pehmoleluja.
Ja nyt pari päivää sitten tosiaan siirrettiin tyttö omaan huoneeseen nukkumaan (1,5v)

Itse en tykkää tuommosista upouusista kaikki samanlaisia kalusteista,mutta mikäs siinä.
En ehkä itse raskisi tonnia pistää lapsen huoneen sisustukseen.

[QUOTE="jenni";26778310]Me ostettiin käytettynä pinnasänky,semmoinen aika tummanruskea. 50ekee.
Sitten uutena ostettiin hoitopöytä tollane Troll nikole Vauvatalo Johanna Oy // Lastentarvikeliike H
Ja nyt uusimpana olllaan ostettu ikeasta tollanen EXPEDIT Hylly - valkoinen - IKEA ja siihen pari pinkkiä laatikkoa. Huoneessa on myös papan rakentama valkoinen kehto missä on pehmoleluja.
Ja nyt pari päivää sitten tosiaan siirrettiin tyttö omaan huoneeseen nukkumaan (1,5v)

Itse en tykkää tuommosista upouusista kaikki samanlaisia kalusteista,mutta mikäs siinä.
En ehkä itse raskisi tonnia pistää lapsen huoneen sisustukseen.[/QUOTE]

Tästä meidän hoitopöydästä tosiaan saa nuo hoitoreunukset pois,joten siitä tulee ihan normi lipasto kunhan emme enää hoitotasoa tarvitse. :)

[QUOTE="jenni";26778323]Tästä meidän hoitopöydästä tosiaan saa nuo hoitoreunukset pois,joten siitä tulee ihan normi lipasto kunhan emme enää hoitotasoa tarvitse. :)[/QUOTE]

Meillä oli myös tällainen. Samaa sarjaa on molempien lasten sängyt, lastenpöytä ja tuolit sekä toinen lipasto.

Lukematta muita vastauksia: osta ap ihan just ne kalusteet mitkä haluat. Ei kaikessa tarvitse olla järkevä.

Minä ostin vauvalle pinnasängyn + hoitopöydän sellaiseen hintaan, että samalla rahalla olisin monesta paikasta saanut 2-3 vastaavaa settiä, mutta kun halusin juuri ne. Yhtään en ole katunut. Lapsi on kohta 2-vuotias ja nukkuu vielä pinnasängyssään. Hoitopöytä jatkaa lapsen huoneessa lipastona myöhemminkin.

Brion hoitopöytä on ollut meillä paras ostos vauvalle. Sellainen kunnon lipasto. Kaksi lasta on hoitopöydällä hoidettu ja nyt toimii ihan perus lipastona. Jos joskus lapsille ei enää kelpaa niin otan sen sitten itselleni. :D
Samaa sarjaa lasten muut huonekalut eivät ole, mutta saman värisiä ja tyylillisesti yhteen sopivia. Osa suomalaisia ja lipasto ja pinnasänky Brion. Me ollaan panostettu niihin ja olen tyytyväinen. Kestävät varmasti vaikka lastenlapsillekin jos ei säilytä kosteassa/kylmässä varastossa. :D

Kannattaa vähän miettiä että onko mahdollista säilytystilaa tulevia lapsia varten. Jos tykkäät jostain sarjasta ja rahaa riittää niin satsaa ihmeessä. Nimekkäitä tuotteita ( esim. Stokke saa hyvin myytyä jälkikäteen jos on tarve).
Pnnasängyn tarve on hyvin lyhytikäinen, mutta esim. Stokken syöttötuolissa syö pienikokoinen tavallisena tuolina vielä 5-vuotiaanakin. Mitään työtuoleja ja -pöytiä en kyllä ostaisi vielä tuon ikäiselle, niitä ehtii ostella myöhemminkin ( ja jää tilaa leikkiä).

Eihän kierrätystarvike tarkoita sitä että kaikki on oltava rumia ja toisiinsa epäsopivia. Kalusteet voi maalata ja yhdistellä uutta ja vanhaa. Usein se on paljon kovemman näköistä kuin uudet lastulevyt ikeasta. Hanki monikäyttöiset kalusteet jotka menee vauvasta vaariin.

Meillä on saatua, ostettua ja kierrätettyä kirpparilta. Saatu on verhoiltu uudestaan, kirpparilta on ostettu haluamaanne sarjaa lisää uusien kaveriksi. Pinnasänky laajennettuna oli käytössä 6 vuotta.

Mä itse oon sen verran nuuka ja yritän elää niin että ostaisin mahdollisimman vähän uutta. Ja jos joku tarjoaa käytettyä niin mun on hirveen vaikee kieltäytyä ja mennä ostamaan sama kaupasta.

Välillä ottaa päähän kun "ei voi" ostaa jotain periaatteesta, mutta niinkin joskus teen ja yleensä oon sitä mieltä että olis se käytetty pitänyt ostaa. Mut mä oon tällanen :ashamed: Jotkut toiset toisenlaisia, onneksi.

Joten anna mennä vaan jos haluat. Ja lastenhuoneen kalusteet saa hyvin kaupaksi ja ihan kelpo hintaan, sitten kun ette niitä enää tarvitse. :)

Meillä on lastenhuoneen sisustuksessa käytettyi Ikean Hensvik-sarjaa.
Uutena ostanut vain pinnasängyn, kaiken muun löytänyt halvalla käytettynä :)
Ei siihen sisustukseen tarvi välttämättä montaa satakaan laittaa, ja silti halvalla saa kivan näkösen huoneen.

Hoitopöydän todellista tarvetta kannattaa miettiä tarkkaan. Varmasti toimiii hyvin lipastona myöhemminkin, mutta onko järkevää sijoittaa se eri huoneeseen kuin missä on vesipiste. Itse olen kokenut erittäin hyvänä, että hoitotaso on kh-huoneessa missä on vesipiste ihan vieressä. Myös lastenvaatteet on laitettu kh-huoneen kaappiin. Kaikki käden ulottuvilla =)

Eihän se tyhmää ole, jos on varaa siihen ja itse kokee sen tärkeäksi.

Me ollaan kanssa ihan hyvin toimeentulevia. Me pantiin ykköseksi uutena hankittavista asioista turvakaukalo ja myöhemmin turvaistuin. Sitten haluttiin säästää rahaa siihen, että voin olla kotona lapsen kanssa pitempään kuin äitiysloma-ajan. Haluttiin myös ottaa vauvalle vakuutus jo ennen syntymää, mikä maksaa. Niinpä sitten esim. vaatteita, leluja, sisustusjuttuja on hommattu käytettynä.

Mutta jokainen omien rahojensa ja arvojensa mukaan. Ei tähän ole yhtä oikeaa tapaa toimia. :)

Kiitos kaikille vastauksista!!!
Poppeliini: Meillä yläkerrassa makuuhuoneet ja kylpyhuone mutta kylpyhuoneeseen ei mielestäni saa oikein järkevästi hoitopöytää (meillä ei siis ole erillistä pukuhuonetta tai takkahuonetta saunan yhteydessä) joten siksi olisi järkevää sijoittaa vauvanhuoneeseen joka on vieressä. Kodinhoitohuone on alakerrassa (jossa myös keittiö ja olohuone) ja sinne ajattelin ostaa vain hoitoalustan jonka laitan nyt jo olemassa olevalle tasolle, jonka alapuolella on laatikoita joihin saa vaippoja, vaihtovaatteita jne. Kuulostaako toimivalta ratkaisulta? Tosin näitähän voi sitten muutella senmukaan mikä on oikeasti käytännöllistä nyt kun ei oikein voi tietää mikä sitten oikeastaan on helpointa.

Me ostettiin ikeasta nää:

24gk7q0.jpg
143hn4l.jpg

Periaatteella että sopii sekä vauvalle että vähän vanhemmalle, ja jos ei lastenhuoneeseen enään halua niin näitä voi käyttää muussakin sisustuksessa. Hoitopöytä meillä on valkoinen puinen (maksoi kympin, hioin ja maalasin itse), sopii ihan hyvin noiden kanssa mutta se on kylppärissä. Pinnis brion, makkarissa mutta sopii kyllä noidenkin kanssa. Sekin ostettiin käytettynä, mutta siistinä ja mieleisenä. Ei siis välttämättä tarvitse maksaa itseään kipeäksi, vaikka mieluista hankkiikin :)

Mun mielestä noi Ap:n linkin kalusteet eivät ole hirveän nättejä, en itse ostaisi moisia... Saati maksaisi 1000e...
Ainakin puolet halvemmalla saa nätimmän näköiset esim Ikeasta..
Jos olisi 1000e laitettavana kalusteisiin, ostaisin itse ihan muunlaiset kuin nuo alkuper. linkistä, mutta tietty makuja on monia..
ESIM

http://www.lastentarvike.fi/irj/portal/anonymous?guest_user=tukku&NavigationTarget=navurl://8f523bb1ad895b088a434e73061215e5

http://www.lastentarvike.fi/irj/portal/anonymous?guest_user=tukku&NavigationTarget=navurl://8f523bb1ad895b088a434e73061215e5

minä ehkä ostaisin ensi alkuun vain pinnasängyn ja hoitopöydän,vauvan ensimmäisenä vuotena leluarkku ja vaatekaappi ovat aika turhakkeita...ne ehtii hankkimaan myöhemminkin ja tuolloin pinnasängyn ja hoitopöydän ei tarvitse olla samaa sarjaa,niitten käytöikä on todella lyhyt.illoin voisi ajatella sarjaa jossa olisi lastensänky ,leluarkku ja vaatekaappi.Meillä pinnasänky on ollut aina vanhempien makkarissa ja sitten kun lapsi on siirtynyt omaan huoneeseen on saanut oman sängyn.Hoitopöytä meillä on ollut aina kylppärissä.Siitä on ollut kaikkein yksinkertaisinta pestä kakkapyllyt ja hoitaa kylvetyksen jälkeiset kuivaamiset yms.

Yhteistyössä