Onko tyhmää pelätä tuota papakoetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen alkanut nyt hulluna pelkäämään sitä, kun hermoilen että mitä jos mulla onkin joku syöpä tai syövän esiaste.

Täytän siis 30 ja synnytyksestä vuosi ja papakoe otetaan nyt, kun minut kutsutaan joukkotarkastukseen. Th sanoi että ei ole tarvetta ottaa aiemmin, kun ei kerran mitään oireita tms. syytä sen ottamiseen ole.

VIimeksi papakoe otettu 6kk keskimmäisen lapsen synnytyksen jälkeen ja se oli ihan puhdas. Tästä aikaa nyt 3,5 vuotta.

Mitään tulehduksia ei ole koskaan todettu, papa ollut aina puhdas, seksielämä aloitettu 18 vuotiaana ja aina ollut sama mies, jolla ei ole ollut muita kumppaneita kuin minä.

Eli onko ihan typerää pelotella itseään tuolla papakokeella?

Olen taipuvainen luulosairauteen ja pelkään muutenkin kaikenlaista eli tiedostan, että tämä liittyy nyt vain siihen että se papakoe on edessä niin alan suurennella asiaa. Jos en olisi menossa papakokeeseen niin en edes miettisi tälläisiä, koska mitään hajuja tms. siis ei ole tai muuta oiretta.

Koitas kääntää toi päässäs toisin päin että on vaan hyvä käydä sielä jos vaikka jotakin löytyykin niin keretään sitten reagoida siihen. Musta olis ainakin paljon ikävämpää jos yhdellä papakokeella oltais voitu huomata vaikka se alkava kohdunkaulasyöpä kun että se pamahtais joskus myöhemmin päin naamaa eikä sille enää vois mitään tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minusta ei kannata tunkea päätä pensaaseen vaan käydä säännöllisesti kokeessa ja jos jotain hoidettavaa on, on hyvät mahdollisuudet saada vaiva nopeasti hoidettua.

No enhän minä sanonutkaan mitään sellaista, että en kävisi siellä. Aina olen käynyt niinkuin on pitänyt/ohjeistettu, mutta nyt alan kelata kaikkea tyhmää. Eikö tämä kuitenkin ole järjetöntä?

Ei pelko ole tyhmää, eiköhän näitä kokeita ja tuloksia hermoile enemmän tai vähemmän meistä kaikki.

Kannattaa kuitenkin muistuttaa itselleen, että ei ole mitään syytä odottaa, että koe olisi muuta kuin normaali. Ja jos ja kun se on sitä tälläkin kerralla, saa taas olla pari kolme vuotta ihan rauhassa, sen useammin ei papassa tarvitse käydä, jos ei mitään epänormaaleja muutoksia ole koskaan ollut.

Tsemppiä :)

Mie pelkään sitä niin, etten ole käynyt kertaakaan papassa ja ikää toukokuussa tulee täyteen 28v. Yritän pakottaa itseni sinne. Pelkään että lapset jäävät puoliorvoiksi, ellen mene, kuitenkin mun onnella jotain kamalaa löytyy. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Mie pelkään sitä niin, etten ole käynyt kertaakaan papassa ja ikää toukokuussa tulee täyteen 28v. Yritän pakottaa itseni sinne. Pelkään että lapset jäävät puoliorvoiksi, ellen mene, kuitenkin mun onnella jotain kamalaa löytyy. :kieh:
mut eihän se edes satu! Kierukan asettaminenkin oli kamalampi juttu ja siitäkin nyt selvisi yhdellä puranalla.

No itse toimenpidettä en pelkää. Se ei tunnu miltään. Tai no... hiukan vittumaiselta se on tuntunut tuolla labrassa kun jotkut labrantyypit on sen ottaneet. Lääkärin ottamana ei ole ikinä tuntunut miltään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No enhän minä sanonutkaan mitään sellaista, että en kävisi siellä. Aina olen käynyt niinkuin on pitänyt/ohjeistettu, mutta nyt alan kelata kaikkea tyhmää. Eikö tämä kuitenkin ole järjetöntä?

No ei se nyt varmaan järjetöntä ole, eihän ne kokeessakäynnit mitään päivänpiristyksiä ole =) Mutta ottaa vaan yhtenä juttuna, joka on viisainta enempiä pohtimatta hoitaa, niin voi välttyä monelta pahalta. =)

No ei se nyt varmaan järjetöntä ole, eihän ne kokeessakäynnit mitään päivänpiristyksiä ole =) Mutta ottaa vaan yhtenä juttuna, joka on viisainta enempiä pohtimatta hoitaa, niin voi välttyä monelta pahalta. =)

Niin en minä nyt siis puhu itse toimenpiteestä. Vaan tarkoitan, että onko hölmöä miettiä jotain syöpää kun siihen ei ole mitään syytä. Jos nyt varaisin ajan luomenpoistoon ihan yhtäkkiä niin alkaisin pelätä hulluna ihosyöpää. :/

No itse toimenpidettä en pelkää. Se ei tunnu miltään. Tai no... hiukan vittumaiselta se on tuntunut tuolla labrassa kun jotkut labrantyypit on sen ottaneet. Lääkärin ottamana ei ole ikinä tuntunut miltään.

Mul tokan tai kolmannen raskauden jälkeen sisätutkimukset jo sattunu.

Niin en minä nyt siis puhu itse toimenpiteestä. Vaan tarkoitan, että onko hölmöä miettiä jotain syöpää kun siihen ei ole mitään syytä. Jos nyt varaisin ajan luomenpoistoon ihan yhtäkkiä niin alkaisin pelätä hulluna ihosyöpää. :/

En minä tiedä onko hölmöä miettiä,ehkä tavallaan on siinä mielessä, että jos ei käy kokeessa, ei asiaa mieti ja huolehdi, mutta jos käy ja hoitaa asiat oikein ja silloin pelkää kovasti sitä tulosta, niin onhan se vähän nurinkurista tai ihmiselle turhaa. Osasinko selittää mitä tarkoitan?

On tyhmää menettää yöunensa etukäteen kun ei edes tiedä onko mitään syytä menettää yöuniaan.

Joka huolehtii etukäteen, todennäköisesti huolehtii aivan turhaan, ja menettää monta mukavaa päivää siihen täysin turhaan murehtimiseen josta ei edes ole mitään hyötyä kenellekään.
Aloita murehtiminen vasta sitten kun sinulla ON jotain murehdittavaa, siihen asti nauti elämästä.

Yhteistyössä