Onko työkkäri NIIN kamala paikka, kun kerta kaikki sitä pitää sellaisena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työkkäriin pitäisi mennä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työkkäriin pitäisi mennä

Vieras
Byrokratian helve*ti, kidutuslaitos, työttömien ihmisarvon aliarviontia yms. Tälläisiä "ylisanoja" kuulee usein sanottavan, kun puhe on työkkäristä.

Mutta nyt pahin pelkon on käynyt toteen. Työt loppui viime viikolla. Ylpeyteni niellen joudun menemään työkkäriin ja ilmoittamaan itseni työttömäksi työnhakijaksi.
Onko se niin kamalaa olla työkkärin kirjoilla kuin usein kuulee? Saako niistä työttömyys päivärahoista oikeasti tapella? Onko kukaan edes saanut työkkärin kautta töitä, sillä itse en ole kuullut kenenkään työllistyvän sitä kautta, harjoittelupätkiä lukuunottamatta.

Kertokaa työttömät, että millasta työ-ja elinkeinotoimiston kirjoilla on olla käytännössä?

Harmittaa niin paljon kun ei ole töitä.:( Yrityksissä on ollut tai on tulossa yt-neuvotteluita, joten työllistymismahdollisuus on huono. Edes kaupankassalle ei ole paikkoja meidän kaupungissa. Masentavaa.

Eiköhän se jo tullut selväksi että koko paikka on paska :( Ei ole kuule kiva mennä sinne kun virkailijalla yllimielinen asenne tytöntä kohtaan,ihan kun huvikseni nyt työttömänä olisin :(

Minulla on enemmän huonoja kokemuksia kyseisestä paikasta kuin hyviä,ja ihan kiitos näiden virkailijoiden :(
Kai sinne työkkäriin jo työhaastattelussa kysytään jos olet jo kyllästynyt omaan elämääsi ja vittuuntunut kaikkeen muuhunkin niin varmasti pääset tuonne töihin virkailijaksi :(

Niin ja lisään vielä tuosta asennevammasta:
Mä olin muuttamassa toiselle paikkakunnalle työn perässä ( hommasin itse duuninpaikan, yms.) ja sitten hain työkkäristä niitä kulu, ym. korvauksia. Se virkailija sitten sanoi mulle: aika hyvin saat rahaa, mutta onhan sulla näihin tietysti oikeus :o :o

Huh, eipä ole mukavaa lukea teidän kommenttejanne, vaikka arvasinkin, ettei työkkäri varmasti aiheuta positiivisia asenteita kenessäkään. Harmittaa todella paljon tämä tilanne ja kun en missään tapauksessa haluaisi työkkärin kirjoille. Vaan eipä ole muita vaihtoehtoja, sillä rahaa on saatava.

Ei niistä rahoista tarvitse tapella. Ja jos joku niistä tappelee, johtuu yleensä liitosta, ei työkkäristä. Mä oon ainakin saanut asiallista palvelua. Mutta niinhän se on, että sitä saa mitä antaa. Eli jos itse menet reippaalla ja positiivisella asenteella, työkkärissäkin saat varmasti hyvää palvelua.

no ne työkkärin työntekijät eivät itse niitä sääntöjä keksi ja heidän palkkansakaan ei päätä huimaa. kyllä se omasta asenteesta on myös kiinni ja tuskin he tahallaan ketään kiusaa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Paska paikka se on,tunkevat ihmiset tyhjänpäiväisille paskakursseille väkisin tai muuten katkeaa rahaliikenne.

kierrätyskeskus. Kirrätetään kurssilta toiselle ja välillä toisten haitoiksi ne palkataan työllistämistuella työpaikkoihin ja taas makaamaan kotiin ja taas jollekkin pilipali kurssille.
Kuka tahansa tylsistyisi ja laiskistuisi mokamassa pompottelussa.
En ole 10v avannut työkkärin ovea enkä avaa. Olin tossa 3v sitten työtön pari kk mutta en kyllä sinne mennyt ilmoittautumaan tyhmäksi ja pompoteltavaksi.
Itse hain aktiivisesti töitä ja sain vakkaripaikan.
Ja työllistymistä helpottas jos ihmiset lukisi edes ammatin.
Muistan kun pari kyppisen ä siellä joutui enempi pyörimään niin muiden valitusvirret kun ei töitä saa ja ei heillä ollut koulutusta millekkään alalle.
Eipä tänä päivänä kukaan juurikaan ota ammatitonta luuseria mihinkään. Tuurilla voit päässä johonkin loppukokoonpanoon matkapuhelimia valmistavaan tehtaseen siellä virut paskapalkalla vuorotyössä. Toki se matalapalkka sentään juoksee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei niistä rahoista tarvitse tapella. Ja jos joku niistä tappelee, johtuu yleensä liitosta, ei työkkäristä. Mä oon ainakin saanut asiallista palvelua. Mutta niinhän se on, että sitä saa mitä antaa. Eli jos itse menet reippaalla ja positiivisella asenteella, työkkärissäkin saat varmasti hyvää palvelua.

Niinhän sitä voisi luulla mutta sielläkin on vain ihmisiä töissä.

Muutoin mielestäni ihan asiallinen paikka, mutta voi luoja että vituttaa sellainen, että pitkään töissä olleet passitetaan viikon työttömyyden jälkeen jollekin haista-paska-avuttomien Mikä minusta tulee isona-kurssille! :kieh: Moni tuttu saanut osoituksen tuollaisille älyttömille kursseille jotka lienevät alunperin suunniteltu pitkäaikaistyöttömille tms. ja sinne vaan lykätään sitten potentiaaliset työntekijätkin että saadaan tilastoja kauniimmiksi.
Työkkärin kautta työllistetyt työntekijät ovat lähes aina vähän sitä huonompaa työntekijäkuntaa, monesti pakotettu ko. työhön, kyllä ne työt haetaan ja saadaan itse, ei välityksen kautta....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin oishan se kivempaa jos ei tarvis ahteriaan nostaa ja rahaa tippuu tilille. tympii jos joutuu koulutuksessa käymään rahojensa vastineeksi :( raskasta raskasta.

No kun olisikin jotain koulutusta!!!! et ole tainnut koskaan olla/kuulla millaista niissä koulutuksissa on?
Ne kurssit on oikeasti niille pitkäaikaistyöttömille ja syrjäytyneille suunnattuja, niille joilla esim. työhaastattelu on vieras käsite, tai työhakemuksen kirjoitus. Siellä opetellaan esim. kättelystä lähtien normaaleja tapoja jne. Miltähän sellaisesta 10-20 vuotta työelämässä olleesta tuntuu kun joutuu sinne sellaisten sekaan harjoittelemaan itselle normaalia elämää.....Kun sen saman ajan voisi käyttää oikeaan työnhakemiseen.

Odotin esikoistani,ja työkkäri virkailija normaali käynnilläni pakotti hakemaan miten haen töitä tai vastaavalle kurssille.
Kysyin häneltä että saako noilta kursseilta miten olla pois kunnes potkitaan pois ja saa karenssia,sillä karenssia en todellakaan nyt kaivannut..kaiki raha oli tervetullutta
eli ne syyt halusin tietää kun enhän koskaan ollut aikasemmin käynyt kurssilla
(tosin en ollut aikasemmin työttömänäkään )
ja kerroin syyn kun olin 5kk raskaana ja kurssi kestäisi muistaakseni 4kk
(meillä oli tuohon aikaan ilmottautuminen työkkärissä 2kk välein)
Työkkärin täti kävi minulle suorastaan kiljumaan että miksi sinä nyt lapsia alat tekemään kun olet työtön ja enkö tajua että ei sieltä kurssilta niin vaan olla pois,
ei sieltä olla pois muuta kuin sairauden takia ja on täysin typerää luulla että raskaus on joku syy olla sieltä pois tai kieltäytyä kurssista ja sinähän menet sinne ja käyt sen loppuun jne.

No pakkohan se oli hakea kun uhkasi muuten karenssilla,
laitoin hakulomakkeeseen sitten olisikohan ollut joku lisätiedot kohta tms. että olen raskaana niin ja niin pitkällä ja LA on samana pivänä kun kurssi loppuisi :D
Vein lapun työkkäriin (kuten siihen aikaan ainakin toimittiin )
ja minun tuuurillani taas tämä sama kiljuva naikkonen vastassa :(
Nyt kävi kiljumaan miksi olin laittanut hakemukseen raskaudestani tiedot,enkö tajua että nyt minua ei ainakaan haluta sinne kurssille.
Ja vetäisi vain mustekynälle ne kirjoitukseni yli,
tuli kurssihaastattelu koska tuohon kurssiin oli ihmeellisen paljon osallistujia jota vetäjät ihmettelikin positiivisessa mielessä :)
No kerroin siellä raskaudestani ja siitä kuinka se täti oli vetänyt tuon tekstini mustekynällä ylitse,
tosin eihän he sitä uskoneet että työkkärin täti tekee tuollaista :(
Näytin neuvolakortin ja sanoin että toivottavasti joku osaa toimia kätilönä jos minut valikoidaan kurssille sillä enhän tiedä milloin vauva tarkalleen syntyy :D
Kovin ihmetteli kyllä että miksi edes hain kurssille kun en voinut olla loppuun asti eikä minua edes kiinnostanut..kerroinkin syyn... kun työkkäri pakotti
Tosin epäilen että uskoiko sitäkään :(

Että näin me työttömät sitten ollaan kamalia ja pakoillaan töitä tai kurssia? Minunkin olisi nähtävästi täytynyt kysyä työkkärin tädin mielipide saanko perustaa perheen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
niin oishan se kivempaa jos ei tarvis ahteriaan nostaa ja rahaa tippuu tilille. tympii jos joutuu koulutuksessa käymään rahojensa vastineeksi :( raskasta raskasta.

No kun olisikin jotain koulutusta!!!! et ole tainnut koskaan olla/kuulla millaista niissä koulutuksissa on?
Ne kurssit on oikeasti niille pitkäaikaistyöttömille ja syrjäytyneille suunnattuja, niille joilla esim. työhaastattelu on vieras käsite, tai työhakemuksen kirjoitus. Siellä opetellaan esim. kättelystä lähtien normaaleja tapoja jne. Miltähän sellaisesta 10-20 vuotta työelämässä olleesta tuntuu kun joutuu sinne sellaisten sekaan harjoittelemaan itselle normaalia elämää.....Kun sen saman ajan voisi käyttää oikeaan työnhakemiseen.

Kyllä työkkärin kautta pääsee ihan oikeillekin kursseille, joista voi jopa työllistyä, esim. löytyy tälläinen koulutus, jos oman alani kursseja katselen:

"IctPro-täsmärekrytointi ja -koulutusohjelman ajan työskentelet yhteistyöyrityksessä aiempaan asiantuntijuuteesi liittyvässä tehtävässä ja osallistut kouluttajakumppanien FC Sovelton tai Telewaren kursseille henkilökohtaisesti räätälöidyn koulutussuunnitelman mukaisesti. Tavoitteena on vakituinen työsuhde yhteistyöyrityksessä ohjelman jälkeen."

Ja onhan noita vastaavia aika monella muullakin alalla.

Työvoimatoimisto oli aika passiivinen suhteeni.Kertaakaan en saanut työhönositusta eikä määrätty kurssille (tosin ammattiala oli työkkärille varmaan aika erikoinen). Olin työttömänä pari vuotta. Hain itse kurssille, pääsin ja kurssin jälkeen tarjottiin töitä, Nyt olen ollut töissä puolitoista vuotta).
Kun sisko oli (toisella paikkakunnalla) työttömänä, häenet ohjattiin heti työhön, toisellakertaa työkokeiluun ja kurssille.

Olin 3 kk työttömänä ja sain ihan asiallista kohtelua. Mihinkään ei painostettu, annettiin vinkkejä kurssimahdollisuuksista jne. Tosin olin kyllä itse aktiivinen ja kerroin omista suunnitelmistani.

Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
Ei se varsinaisesti ole kamala paikka. Se on ainoastaan täysin turha paikka.

niin. munki mielestä kaikki työttömät vaan risusavottaan.

Jos työkkäri joutuisi orgaisoimaan tämän, niin meillä ei olisi enää työttömiä. Kaikki työllistyisivät kyllä työkkäriin, ennenkuin ne saisivat aikaiseksi risusavotan organisoinnin

Yhteistyössä