Onko väärin tai muuten vaan tylysti tehty, jos jää melkein heti vakipaikan saatuaan äitiyslomalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä aattelen niin et riippuu työstä. Eli jos homma joku sellainen, johon sua pitää perehdyttää kuukausia (ja sama hommat uudistuu kokoajan niin et sama homma edes kun palaat) niin sit on aika tylyä. Samoin jos pieni yksityisyrittäjän firma niin melko kurja temppu. Mut jos joku iso pulju johon sulle saa helposti sijaisen ni homma ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Vähän samantapainen ongelma mulla, tosin olen jo vakipaikan saanut ja työskennellyt monta vuotta samassa firmassa. Mutta, nyt olisi mahdollisuus saada "ylennys" ja ollaan miehen kanssa puhuttu, että esikoisen yritys aloteltaisiin ihan lähiaikoina. Että viittiikö tätä paikkaa sitten hakea, jos samantien jäänkin äitiyslomalle..?

Tai sitten jätät hakematta eikä vauvaa sitten kuulukaan...

Tätäkin miettinyt, voihan olla etten koskaan tule lapsia saamaankaan.

mun mielestäni on aivan sama, minkäkokoinen firma on. jokainen työnantaja ottaa jokaisen työntekijänsä kohdalla sen riskin, että tämä jää sairaslomalle/auton alle/hoitovapaalle/...

Mistäpä tiedät edes tärppääkö ja jos niin tärppääkö heti. Haet paikkaa ja jos sattuu että jäät raskaaksi niin sitte oot raskaana. Ei tollasta sun perhettä ja elämää koskevaa asiaa voi työnantajan kannalta miettiä tai sitte ei kukaan koskaan lisääntyisi. Työpaikka voi vaikka vaihtua, perhe on ja pysyy =)

Alkuperäinen kirjoittaja mieti nyt sitten:
mun mielestäni on aivan sama, minkäkokoinen firma on. jokainen työnantaja ottaa jokaisen työntekijänsä kohdalla sen riskin, että tämä jää sairaslomalle/auton alle/hoitovapaalle/...

Niin... Ja onhan se yleensä laskelmointia väkisinkin. Monet naiset haluavat lapsia suurinpiirtein hedelmällisessä iässä, yleensä vielä tilanteessa jossa parisuhde on ok ja taloudellinen tilanne turvattu (mitä se vakityö edesauttaa). Ei sen vielä tarvitse tarkoittaa että kyseinen nainon on itsekäs hirviö ja tekee kaiken työnantajan kiusalla.

Jos nyt oikeasti jäädään odottamaan sitä ajankohtaa joloin molemmat vanhemmat haluaa lapsen ja taloudelliset resurssit ok, isovanhemmat kaipaa lapsenlasta eikä lapsen saaminen millään lailla sotke kummankaan puolison työ- tai opiskeluasioita eli kukaan ulkopuolinen taho ei joudu millään lailla kärsimään lapsen saamisesta eikä sen hoidosta (sairastelut ym työstäpoissaolot), niin aika vaikea on löytää sitä oikeaa ajankohtaa lapsen teolle.

Tämä on niin tätä.

Yhä vain on niin, että naiset joutuu valitsemaan joko tai...tai jos vedotaan tasa-arvoon, niin ei tarvitse, mutta tilanne ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen.

Olihan lehdessäkin juttua, että oli joku kansan-edustaja nainen tullut raskaaksi juuri vaalien lopulla (tai jotakin sinne päin ) ja tullut valituksi kuntansa edustajana ja kun raskaus oli tullut ilmi, olivat ihmiset tyrmistyneitä ja antoivat nuhteita uudelle edustajalleen, joka oli tehnyt vilppiä...

Surullista on, että jos oikein ynnää, niin naisen paikka on joko kotona lasten kanssa eikä töissä laisinkaan, tai korkeintaan pätkä töissä ja ei mitään saumaa palata töihin, jos haaveissa on useampi kuin 1 lapsi.
Ja jos tahtoo tehdä ansiokasta uraa tai edes olla itselleen tärkeässä työssä ja edetä, ei lapsia tosiaankaan olisi suotavaa hankkia...

Eläköön 2000-luku :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja onnea työstä! :
Mä aattelen niin et riippuu työstä. Eli jos homma joku sellainen, johon sua pitää perehdyttää kuukausia (ja sama hommat uudistuu kokoajan niin et sama homma edes kun palaat) niin sit on aika tylyä. Samoin jos pieni yksityisyrittäjän firma niin melko kurja temppu. Mut jos joku iso pulju johon sulle saa helposti sijaisen ni homma ok.

peesi.

On siinä firman kannalta ero, onko pieni vai iso firma. Pieni firma voi jopa kaatua jonkun äitiyslomaan. Jotkut pienet firmat eivät edes palkkaa naisia riskin vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Tämä on niin tätä.

Yhä vain on niin, että naiset joutuu valitsemaan joko tai...tai jos vedotaan tasa-arvoon, niin ei tarvitse, mutta tilanne ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen.

Olihan lehdessäkin juttua, että oli joku kansan-edustaja nainen tullut raskaaksi juuri vaalien lopulla (tai jotakin sinne päin ) ja tullut valituksi kuntansa edustajana ja kun raskaus oli tullut ilmi, olivat ihmiset tyrmistyneitä ja antoivat nuhteita uudelle edustajalleen, joka oli tehnyt vilppiä...

Surullista on, että jos oikein ynnää, niin naisen paikka on joko kotona lasten kanssa eikä töissä laisinkaan, tai korkeintaan pätkä töissä ja ei mitään saumaa palata töihin, jos haaveissa on useampi kuin 1 lapsi.
Ja jos tahtoo tehdä ansiokasta uraa tai edes olla itselleen tärkeässä työssä ja edetä, ei lapsia tosiaankaan olisi suotavaa hankkia...

Eläköön 2000-luku :ashamed:

Tää nainen valittiin europarlamenttiin edustajaksi.Ja onhan se törkeetä että ihmiset sen äänestää sinne mutta sitten kuiteskin sinne lähtee joku muu sen puolesta..
Mua nyt ei henkilökohtaisesti asia mitenkään haittaa ja tää kyseinen nainen ei aikonut jäädä kun muutamaks kuukaudeksi äitiyslomalle mutta tietyissä hommissa on tollanen toiminta vähän tökeröä.

Itse mietin vähän samanlaisia juttuja kuin ap. Olen juuri saanut vakipaikan, aloitan tosin jo parin viikon päästä. Toinen lapsi olisi tervetullut ja mietinkin, että uskaltaisko heti alkaa yrittämään. Päädyttiin kuitenkin siihen, että olen ainakin koeajan (4kk) töissä ennen kun aletaan edes yrittämään. Jos heti tärppää, ehdin kuitenkin olla noin vuoden töissä ennen mammalomalle jäämistä. Aika vähän aikaa sekin, mutta parempi kuin vaikkapa vain muutama kuukausi.

En kyllä tuomitse ap:ta millään lailla, elämä nyt vain on tällasta. Jos alkaa odottaa sopivaa hetkeä, ei sitä välttämättä tule ikinä. Ja eiköhän nämä kuitenkin ole tuttuja kuvioita työnantajillekin. Jos palkkaa nuoren naisen, on selvää, että raskauden mahdollisuus on olemassa.

Olin 8.viikolla raskaana kun minut vakinaistettiin, en edes itse tiennyt silloin olevani jo raskaana. Ehkäisy oli jätetty pois, mutta mistä sitä tietää milloin tulee raskaaksi. Tosin olin ollut jo samassa paikassa määräaikaisena jonkun aikaa, työpaikka ei olllut siis uusi. Kerroin työnantajalle ja hän halasi mua+ onnitteli, ja sanoi:" muista, perhe-elämä on aina ykkönen, työt kyllä odottaa". Aivan mahtava pomo! Aika hyvin sanottu, työ on vain työtä loppujenlopuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
kyllä mä työnantajana varmaan aika pahoillani olisin ja pitäsen tuota laskelmointina

niin, jos ap siis tosiaan on jollain viikolla 7 työn alkaessa eikä kerro ja sitten kaikki menee hyvin ja hän jää äippälomalle? kuinka moni teistä on joutunut odottelemaan hetken ennen kuin se vauva on tullut tilauksesta? ja edelleen ihmettelen, miksi työnantajan tunteet ovat tärkeämmät kuin työntekijän (naisen) elämä?

Tätä minäkin ihmettelen..

Mä kerkesin olemaan vuoden uudessa vakipaikassani ennen kun jäin äitiyslomalle. Hyvin uutinen siellä otettiin vastaan, vaikka esimies olikin tuolloin mies.

Jos tosiaan tulet raskaaksi ja raskaus näkyy jo koeaikana, voivat hyvin jonkin muun syyn varjolla laittaa sut pihalle...

Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
kyllä mä työnantajana varmaan aika pahoillani olisin ja pitäsen tuota laskelmointina

niin, jos ap siis tosiaan on jollain viikolla 7 työn alkaessa eikä kerro ja sitten kaikki menee hyvin ja hän jää äippälomalle? kuinka moni teistä on joutunut odottelemaan hetken ennen kuin se vauva on tullut tilauksesta? ja edelleen ihmettelen, miksi työnantajan tunteet ovat tärkeämmät kuin työntekijän (naisen) elämä?

Tuskin on kyse tunteista vaan rahasta.
Mikäli kyseessä on pieni yritys, voi yrittäjälle tulla kalliiksi maksaa toisen äitiysloman aikaista palkkaa ja lisäksi sijaisen palkkaa.

Ethän sä mitään laitonta tuossa tee, mutta ymmärrän jos työnantajaa ja/tai tulevia työkavereita voisi ketuttaa. Ja saattaapi se työnantajan käsitykseen vaikuttaa nuorista naisista työmarkkinoilla. Mutta tätä se elämä kuitenkin on. Pitää vaan elää elämäänsä. Harva kai sitä ekasta kierrosta raskaaksi tulee. Itse ehkä odottaisin tuossa tilanteessa muutaman kuukauden, mutta itsehän sinä oman tilanteesi parhaiten tiedät!

Ei ole väärin eikä tylysti. Ei tästä nyt niin kovin kauaa ole, kun oli ihan yleistäkin hankkia ensin vakipaikka ja sitten lapset. Jokainen työnantaja tietää fertiili-ikäistä naista palkatessaan tai työsuhdetta vakinaistaessaan tämän.

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Milloin niitä lapsia sitten tekisi? Opiskeluaikana ei ole varaa, pätkätöiden aikana ei uskalla, kun ei ole työtä mihin palata, työsuhteen vakinaistuttua ei uskalla, ettei loukkaa työnantajaa... Joskus on vain tehtävä niin, kuin omaa elämäntilanteeseen sopii. Kyllä ne työantajat sen kestää :)

Peesi tälle.

Yhteistyössä