Onko vauvani kehitys viivästynyt pahastikin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piuku

Vieras
Poika on nyt 9,5 kk eikä konttaa, pienen matkaa saattaa ryömiä, mutta ei edes metriä. Ei nouse itse istumaan, istuu kyllä hetken kun laitetaan vaikka lattialle istumaan.
Olen eräässä mese-ryhmässä, jossa saman ikäisiä lapsia ja siellä varmaan kaikki jo seisoo ja kävelee tuen kanssa, on kyykyssä jne. Miten voisin vaikuttaa poikani kehitykseen?

Meillä on kaksi poikaa lähtenyt hyvinkin hitaasti liikkeelle, mutta kehittyneet ajallaan kuitenkin ihan normaalisti. Kummastakaan (nyt 12v ja 6v) ei osaisi yhtään ajatella, että ovat hitaasti lähteneet liikkumaan, esikoinen varsinkin on reipas urheilijapoika.

Mun poika oli vastaavassa iässä ihan samassa jamassa, ja hiukan ehdin itsekin huolestua. Sitten alkoi tapahtua ja vauhdilla. Jo 11 kk ikäisenä poika käveli täysiä! Hän oppi ensin kävelemään tukia vasten, ja vasta sitten nousemaan istumaan, ja sitten konttaamaan. Joten kaikki ei mene edes kaikilla samassa järjestyksessä. Vuoden ikäisenä vauhtia oli jo niin, että todellakin toivoin jo vähän hitaampaa tahtia ;)

Ei pidä huolestua tuosta vielä, eikä pitäis verrata muihin, vaikka se onkin vaikeaa. Meillä poika lähti hitaasti liikkeelle, mutta sitten kun lähti, oppi parin kuukauden aikana ryömimiset, konttaamiset, kiipeämiset ja kävelemiset kaikki.

On myös lapsia, jotka lähtevät käytännössä makuulta suoraan kävelemään. Tiedän itsekin pari. J atuttuni lapsi vain istui yli vuoden vanhaksi. Nyt ei samasta 2v:stä arvaisi millään, että alkua sai odottaa.

Yhteistyössä