Onko yksityisiä perhepäivähoitajia paikalla?Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

villiäinen

Aktiivinen jäsen
28.04.2008
1 139
0
36
Niin..Olen siis itse aina vienyt lapset hoitoon ja sopimus on tehty sen pohjalta.Nyt vajaa kuukausi sitten menetin ajokortin,enkä ole voinut siis itse viedä lapsia vaan lasten isä on sen hoitanut, ja hänen työajat erilaiset kuin minulla.Meillä siis yht.huoltajuus.
Elikkä,sopimuksen mukaan hoitoaika on 8-15.15.Nyt ongelmaksi on muodostunut,että isä ei ehdi hakea lasta kuin vasta 15.30.Hoitaja on tästä "valittanut".Sopimuksessa lukee,että sovitun hoitoajan ylittävältä tunnilta maksetaan ylityökorvauksena 10e jokaiselta alkavalta tunnilta.Pitääkö tässä tilanteessa,kun sovittu aika menee 15min yli,maksaa tuo 10e?? Kun tuntihan ei siis muutu tuossa välissä...Lisäksi ihmetyttää,että jos nyt ihmisellä muuttuu tilanne tai vaikka työpaikka,niin eikö tuota alkuperäistä sopimusta voi muuttaa?Vai onko yksityisellä hoitajalla tuo kuukausimaksu jotenkin (meillä 610e) suhteutettu tunteihin..?Muuttuisiko maksu,jos hoitoaikaa pidennettäisiin esim.07-15.30?

Onhan se alkava tunti, kun sovitun hoitoajan päättymistä seuraava tunti on klo 15.15-16.15. Aikas tyhmän sopimuksen olette tehneet, kun noin pilkuntarkkaan on hoitoaika sovittu.

no ohhoh!!! meillä lapset oli yksityisellä vuoden verran hoidossa ja ei koskaan ongelmia aikojen kanssa vaikka hoitoaika venyi joinakin päivinä (aika harvoin) tunnilla... ja siitä ei mennyt mitään lisämaksua! Otappa puheeksi ja sanot että se on tehtävä sitten uusi sopimus jos ei kerran voi joustaa yhtään!!

No joo,empä tajunnu et se tuota tarkotti :D Blondi ku oon :laugh: Mun mielestä tää koko homma alkaa olee äärimmäisen outoa.Hoitaja saattaa ilmottaa et on esim.torstain pois,koska hammaslääkäri.Silti lasku sama,onko nuokin "omat vapaat" mun maksettavia...?Ja talviloman on pitänyt jo...Varahoitoja ei ole.Jos nyt on jo talviloma pidetty,niin eikös "oikeus" seuraavaan lomaan ole vasta ensi kesänä?Vai montako muuta lomaa vielä on?Sopimuksessa on mainittu VAIN vuosiloma,kesto 4viikkoa ja että se on maksullinen mutta mites nää muut lomat ja vapaat?

Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:
No joo,empä tajunnu et se tuota tarkotti :D Blondi ku oon :laugh: Mun mielestä tää koko homma alkaa olee äärimmäisen outoa.Hoitaja saattaa ilmottaa et on esim.torstain pois,koska hammaslääkäri.Silti lasku sama,onko nuokin "omat vapaat" mun maksettavia...?Ja talviloman on pitänyt jo...Varahoitoja ei ole.Jos nyt on jo talviloma pidetty,niin eikös "oikeus" seuraavaan lomaan ole vasta ensi kesänä?Vai montako muuta lomaa vielä on?Sopimuksessa on mainittu VAIN vuosiloma,kesto 4viikkoa ja että se on maksullinen mutta mites nää muut lomat ja vapaat?

Noh, joo..Noin he saavat tehdä. Siis ypph:t. Eli he voivat ihan ilmoittaa vaan, että on se-ja-se meno. Te olette valinneet yksityisen perhepäivähoidon. Mikäli ongelmia on, voitte vaihtaa julkiselle/kunnalliselle.

Mutta noista loma-ajoista sun muista sun kannattaa ihan kysyä teidän kunnan/kaupungin pph:n ohjaajalta. Sillä hehän tietty valvovat myös yksityisten toimintaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja villiäinen:

Noh, joo..Noin he saavat tehdä. Siis ypph:t. Eli he voivat ihan ilmoittaa vaan, että on se-ja-se meno. Te olette valinneet yksityisen perhepäivähoidon. Mikäli ongelmia on, voitte vaihtaa julkiselle/kunnalliselle.

Mutta noista loma-ajoista sun muista sun kannattaa ihan kysyä teidän kunnan/kaupungin pph:n ohjaajalta. Sillä hehän tietty valvovat myös yksityisten toimintaa. =)

Joo kyllä mä sen ymmärrän,että meno on meno,mutta voiko myös siltä päivältä laskuttaa minua vaikkei lapsi hoidossa?Taikka muilta (esim.nyt se talviloma) lomilta,koska sopimuksessa mainittu vain kesäloman olevan maksullinen?
Mielelläni vaihtaisin kunnalliseen,jos vain sellaisen paikan saisi :whistle:

Mulla oli lapsi yksityisellä pph:lla ja kaikki hänestä riippuvat poissa olot esim. hänen omat lapset kipeenä ja varahoitaja myös pois pelistä siis järjestimme itse hoidon niin se vähennettiin hoitopäivistä. Onpa aika tiukka linja tuolla sun hoitajalla. Itse kyselisin kunnalliselta päivähoidon ohjaajalta noista, koska vaikka onki yksityinen ni kunnan valvomaa se kuitenki on. Ja ehkä miettisin hoitajan vaihtoa jos ihan noin tiukkaa on.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Mulla oli lapsi yksityisellä pph:lla ja kaikki hänestä riippuvat poissa olot esim. hänen omat lapset kipeenä ja varahoitaja myös pois pelistä siis järjestimme itse hoidon niin se vähennettiin hoitopäivistä. Onpa aika tiukka linja tuolla sun hoitajalla. Itse kyselisin kunnalliselta päivähoidon ohjaajalta noista, koska vaikka onki yksityinen ni kunnan valvomaa se kuitenki on. Ja ehkä miettisin hoitajan vaihtoa jos ihan noin tiukkaa on.

Just näin neuvosin miekin tekeen.
Ja minusta ei noilta päiviltä kyllä voi laskuttaa..En sata ´varma oo, mutta kuvittelisin asian menevän niin.

Niin mä ajattelin kanssa että se ois maksusta pois.Ja mieli tekis joo selvitellä hiukka asioita,mutta ainakaan nimeä en uskalla mainita,koska tämä henkilö varmaan irtisanoisi sopimuksen heti.Aika erikoinen tapaus on tämä hoitaja,joskaan en voi pahaa sanoa hänen tavastaan hoitaa lastani.Mutta muuten :whistle: Mielelläni minä vaihtaisinkin hoitajaa,jos vaan jostain löytäisin niin ihanan ihmisen,joka haluaisi poikani hoitoon ottaa "pienistä vioistaan" huolimatta...Sellaisia ei vaan tunnu olevan :/

Yleensä perhepäivähoitajan kanssa sovittu ns. normaali hoitopäivä on 8 tuntia, teillähän ei ole edes sitä. Kannattaisi sopia uutta sopimusta, joka olisi tuolle 8 tunnille, sillä hinta vaikuttaa siltä, että se noudattelisi normaalia 8 tunnin hintaa. Eli klo 8-16 hoitoaika, sitten siihen väliin ehditte hoitaa viennit ja haut.
Jos tällä pph:lla ei onnistu, sitten haette uuden paikan. Ei ole mitään järkeä, että maksatte hoitomaksua 610 + 220 euroa kk (eli 10 euroa lisää joka päivästä).
Yritä ensin saada normaali 8 tunnin hoitoaika klo 8-16 ja jos ei onnistu, sitten teidän pitää vaihtaa hoitopaikkaa.

* kun hoitaja on pois, päivä on AINA vanhemmille maksuton. Kun lapsi on pois hoitajasta riippumattomista syistä (vapaapäivä, sairas..), päivä on vanhemmille maksullinen.
* Sopikaa hoitoajaksi suoraan 8 tai 9 tuntia / pv ja hoitoaika VÄLILLÄ 7.30 - 16.30
*Hoitomaksu itsessään on mun mielestä melko korkea (liitto suosittelee 530-580)
* puhu asiasta alueesi perhepäivähoidon ohjaajan kanssa (henkilä, joka allekirjoitti paperin, jonka toimititte Kelaan anoessanne yksit.hoidon tukea)

Siis mikä 610 + 220?? Eiköhän se koko hoitomaksu ole sen 610 ja vanhemmat maksavat siitä sen n. 200e (tai vähän yli.)
Hoitomaksun suuruus ei riipu tunneista. Alle 5 tuntia päivässä = puolipäiväinen ja maksu sen mukaan. Yli 5 tuntia päivässä = kokopäiväinen ja maksu sen mukaan. Oli lapsi hoidossa sitten 6 tai 9 tuntia, maksu on sama kiinteä kk-maksu.
Se onko hoitajan hammaslääkäripäivä maksullinen riippuu sopimuksesta. Yleensä kyllä hoitajat hyvittävät maksuja jos ovat itse estyneet hoitamaan, mutta nyt katsetta sinne kirjoitettuun sopimukseen.
Loma-asioista myös katsetta sopimuksen suuntaan. Ne lomat jotka hoitaja on sinne merkinnyt, ovat pitäviä. Jos ainoa loma mitä sopimuksessa lukee on 4 viikon vuosiloma, hän voi vuodessa pitää ainoastaan sen ajan vapaata. Vaikkakin pätkissä halutessaan. Jos hän haluaa 4 viikon kesäloman lisäksi pitää vielä talvi/syys/yms lomia, ne täytyy kirjata sopimukseen.
Työajan ylittävä tunti lähtee liikkeelle siitä hetkestä kun lapsen hoitoaika on merkitty sopimukseen loppuvaksi. Ymmärrän että hoitaja on näreissään päivän venymisestä, mutta jos teillä on tiedossa, että tilanne on nyt pitempään tämä, pitäisi teidän pystyä muuttamaan sopimusta nykyiseen sopivaksi.

Mutta katsetta sinne sopimukseen ja hoitaja neuvotteluun. Olisiko syytä istua yhdessä alas ja päivittää sitä sopimusta. Se on kuitenkin se tärkein selvittäjä näissä kysymyksissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ypph:
* kun hoitaja on pois, päivä on AINA vanhemmille maksuton. Kun lapsi on pois hoitajasta riippumattomista syistä (vapaapäivä, sairas..), päivä on vanhemmille maksullinen.
Riippuu sopimuksesta. Älä unohda, että jokainen yksityisyrittäjänä kirjoittaa sopimuksensa itse.

*Hoitomaksu itsessään on mun mielestä melko korkea (liitto suosittelee 530-580)
Tästä ei kannata sanoa mitään. Kuntalisät ovat erisuuruisia. Jos kaikki noudattaisivat suositusta, niin esim. Espoossa vanhempien maksettavaksi jäisi tuolla hinnoittelulla alle 150e. Ei kai meidän ole tarkoitus olla vanhemmille puoli-ilmainen hoitopaikka?

* puhu asiasta alueesi perhepäivähoidon ohjaajan kanssa (henkilä, joka allekirjoitti paperin, jonka toimititte Kelaan anoessanne yksit.hoidon tukea)
Sen hakemuksen kai allekirjoittaa hoitaja ja vanhemmat. Ei kunnan valvoja. Niinhän siellä hakemuksessa ainakin lukee; "hoitajan allekirjoitus".
Mutta omalta hoitajalta on kyllä saatavissa valvovan henkilön yhteystiedot. Ja jos sopimus on sillä aika yleisellä pohjalla tehty, niin valvojan yhteystiedotkin löytyvät sieltä sopimuksesta.

Yhteistyössä