onko yleinenkin käytäntö että 4v neuvolaan lapsi menee sisälle yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kamalapaikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kamalapaikka

Vieras
eli häärää siel terkankaa kaksin ottaa painon,pituuden ja tekee tehtäviä? oltiin tänään ekaa kertaa uuden paikkakuntamme neuvolassa ja jotenkin olin ihan ihemissäni kun 4v joutui yksin sinne menemään minut käskettiin ulos.

toisekseen neuvolan täti vielä haukkui lapsemme kuullen lastamme joka on erityislapsi kommentein

käy vähän hitaalla
on kyllä kamalan impulsiivinen
taitaa olla motoriikassa ongelmia

minulla oli nuorempi mukana jolla oli samaan aikaan neuvola ja hänestä sitten puhui

on kyllä kovin taitava
huomaatko että on ihan erinlainen kun tuo vanhempi lapsesi yms..

joo,meni yksin ja pyysi tarkastuksen jälkeen minut huoneeseen ja kysyi "siis mitä ihmettä, oletko joutunut antamaan tälle lapselle makupaloja, toi painokäyrä on noussut!"

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
joo,meni yksin ja pyysi tarkastuksen jälkeen minut huoneeseen ja kysyi "siis mitä ihmettä, oletko joutunut antamaan tälle lapselle makupaloja, toi painokäyrä on noussut!"

Ja toinen törppö :o

Onneksi meillä on kiva terveydenhoitaja. 4-vuotistarkastus tulossa ihan pian.

Muistaakseni tuossa iässä meilläkin meni yksi neuvolan tädin kanssa.

Mutta toi että arvostelee lasta lapsen kuullen, on törkeää ja minä puuttuisin asiaan välittömästi.
Tein valituksen kun päiväkodin hoitaja sanoi lapseni kuullen ettei osaa puhua (s ja r puhevika) ja sitä ruodittiin sitten palaverissa.

joo en mä sitä että yksin sinne joutui menemään. meidän 4v on hirmuisen sosiaalinen tapaus ja mielellään sinne yksin jäikin. kummastutti vaan kun en ole aiemmin kuullut että yksin pitää ja sit vähän sekin kummastutti kun mietin jos olisi ollut vähän arempi lapsi kyseessä ei välttämättä olisi uskaltanut mennä kun tosiaan ekaa kertaa tuolla neuvolasa käytiin.

Mun muistaakseni meidän 4-v olisi voinut olla yksin, siis niin oli tarkoitus, mutta koska ei oikein ollut halukas jäämään, niin olin seurana. 5.v sitten pitää olla yksin. Meillä siis ihan tilanne kohtaista. ja olin vaan paikalla huoneessa, en puhunut mitään tms.

On yleinen käytäntö. 4 vuotistarkastukeen kuuluu, että lapsi on terkan kanssa kahden osan ajasta. Meillä oli tämä tarkastus syksyllä. Terkka tiedotti asiasta jo vuoden aikaisemmin, jotta osasin valmistella ujoa lastani olemaan hetken ilman äitiä.

Meillä 4v. neuvolassa vanhemmat pääsee mukaan, mutta 5v. nla on justiin tollanen, että vain lapsi sisään. Kestääkin 1,5 tuntia, naapurikunnassa kuulemma vielä kauemmin.

Noista kommenteista, muut minusta asiallisia, paitsi tuo ensimmäinen, jos tosiaan juuri noilla sanoilla on sanonut. Riippuu vähän siitä onko muuten kovin rempseä täti? kielen käytössä. Sitä kyllä ihmettelen, eikö tiennyt, että kyseessä on ns. erityislapsi. Ja kun "erityislapsi" on niin laaja kirjo, meidän on vaikea tietää onko kyseessä miten vakava diagnoosi vai ei.

Vantaalla meni 4-v yksin. Ja vaikka on r-vika, niin ei mitään sanonut siitä (multa itseltä unohtui kysyä siitä vaikka piti). Lasta kehuttiin pirteäksi, fiksuksi ja kivaksi, sanavarastoa erityisesti, ja tehtävät menivät hyvin. Ainut juttu, että tuli silmälääkärilähete ja silmälasit.

Olen kyllä joskus miettinyt, että jos olisi jotain vakavampaa keskusteltavaa, niin miten siitä puhuisi noin ison kuullen ilman että ottaa itseensä... ymmärtää jo niin paljon. Joskus kun oli jotain selviteltävää, niin soittelin soittoaikoina, koska siinä pystyi puhumaan vapaammin.

Alkuperäinen kirjoittaja moips:
Meillä 4v. neuvolassa vanhemmat pääsee mukaan, mutta 5v. nla on justiin tollanen, että vain lapsi sisään. Kestääkin 1,5 tuntia, naapurikunnassa kuulemma vielä kauemmin.

Noista kommenteista, muut minusta asiallisia, paitsi tuo ensimmäinen, jos tosiaan juuri noilla sanoilla on sanonut. Riippuu vähän siitä onko muuten kovin rempseä täti? kielen käytössä. Sitä kyllä ihmettelen, eikö tiennyt, että kyseessä on ns. erityislapsi. Ja kun "erityislapsi" on niin laaja kirjo, meidän on vaikea tietää onko kyseessä miten vakava diagnoosi vai ei.

tiesi kyllä kun kerroin ja selitin aluksi lapsesta ja hänen ongelmistaan.

LENE (Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arvio) testit aloitetaan neuvolassa nykyisin jo 4-vuotiailla ja siellä lapsi tekee testit terveydenhoitajan kanssa yleensä ilman vanhempia.

Sosiaalisiin taitoihin katsotaan kuuluvan että 4 v:n tulee jo pystyä olemaan äidistä erossa puolituntia ja pystyä toimimaan vieraan aikuisen kanssa ja ottaa ohjeita vastaan. Yleensä onnistuukin oikein hyvin.

Sitten koko 4 v. testi käydään läpi vanhempien kanssa ja keskustellaan muustakin.

Sosiaalisiin taitoihin katsotaan kuuluvan että 4 v:n tulee jo pystyä olemaan äidistä erossa puolituntia ja pystyä toimimaan vieraan aikuisen kanssa ja ottaa ohjeita vastaan. Yleensä onnistuukin oikein hyvin.

Sitten koko 4 v. testi käydään läpi vanhempien kanssa ja keskustellaan muustakin.

Yhteistyössä