Onko yleistä et 4v-neuvolassa näkökyvyssä "ilmenee häikkää"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pikku Mii

Aktiivinen jäsen
21.05.2005
4 220
0
36
Me oltiin tytön kanssa tänään. Vasemmalla silmällä näki kaikki kuviot mitä kysyttiin, mutta oikealla vaan johki puoliväliin :o Neuvolatäti piti tätä aika pahana ja ilmoitti et lähete jatkotutkimuksiin silmäpolille. Kerroin että oltiin sielä tytön kanssa helmikuussa ja silloin vielä kaikki ok. Hän nyt tilaa paperit sieltä itselleen ja selvittää halutaanko meidät kuitenki sinne jatkotutkimuksiin. Mä oon vaan aika huolissani. Itselläni todettiin 4v:nä marfan syndrooma, se ilmeni just kun neuvolassa havaittiin etten näe. Mulla vika oli kyllä molemmissa silmissä. Ja just sairauteni vuoksi ollaan käyty silmäpolilla ja muualla tutkimuksissa ettei tytölle oo periytynyt.. tähän mennessä ei oo ilmennyt mitään merkkejä siitä.

Mä vaan mietin et voiko olla mitenkään mahdollista et tyttö ei vaan jaksanu enää keskittyä toisen silmän kohdalla ja sanoi kuviot väärin? Onko muille sattunut vastaavaa? Mä niin toivon et ois vaan jostain sellasesta kyse.. :/

Kuulostaa tutulta; tuossa voi käsittääkseni olla takana myös niin sanottu "laiska silmä". Mun keskimmäinen päätyi nelivuotiaana (vaiko sittenkin jo kolmivuotiaana...?) silmälääkäriin, kun ei osannut katsoa toisella silmällä... Eikä sitten nähnyt sillä kunnolla.

Silmälääkärin mukaan ei ollut mitään ikätasosta poikkeavaa, kehotti seuraamaan ja tulemaan milloin vain uudestaan. Edelleen poika - kohta 9 v. - lukee mielestäni "oudosti katsellen".

Tutkimuksissahan ei ole mitään pahaa, eikös? Sitten pääsee hoitoon tai jatkotutkimuksiin, jos tarvetta on. =)

Meillä sama juttu. Ekan silmän tarkastus meni hyvin ja näki kaikki mitä pitikin. Mutta toisen silmän kohdalla ihan selvästi alkoi jo väsyä ja kyllästyä. Näki sillä ilmeisesti hiukan huonommin kuitenkin ja siksi hermostui, kun ei nähnyt jotain kuviota. Ja sen jälkeen ei oikein keskittynyt ja sanoi usein, ettei näe. Uusinta kierroksella saattoi kuitenkin nähdä jonkun sellaisen, mitä aluksi väitti ettei näe.
Terkkarin mukaan eivät usein jaksa keskittyä loppuun asti.
Meille sanottiin, että ottaa yhteyttä neuvolaan, jos tuntuu, että näkö huononee. Alkaa päänsärkyä tulla tai alkaa päätää väännellä, jotta näkisi paremmin.

Meillä 4 vuotis nlassa todettiin että tyttö ei näe toisella silmällä niin hyvin mitä pitäisi. Ja saatiin sitten lähete silmälääkärille. Lapsella todettiin likinäkö MOLEMMISSA silmissä, vaikka sillä toisella silmällä nlassa näkikin tarvittavat rivit..
Että ei se välttämättä ole mitään sen vakavampaa =)

Niin ja lisään vielä, että terkkari tahtoi varmistaa asian enenn kun kirjoitti lähetteen silmälekurille ja tyttö kävi nlassa uudestaan näöntarkastuksessa, että saatiin eliminoitua se väsymisestä johtuva huono tulos.

Kiitos vastauksista :flower: Juu ei tietenkään oo mitään pahaa tutkimuksissa ja toki kuitenkin toivon että lähete tulee jotta varmuus saadaan.. Toivon kovasti ettei tyttöni oo perinyt mun sairautta ja siksi vaan huolettaa. Neuvolatäti katsoi myös sillä lampulla ja sanoi että oikea liikkuu sillä tavalla että saattaa olla pientä karsastusta ja siitä johtua ettei näe sillä silmällä hyvin. Tiedä sitten. Enkä mä tajunnut edes kysyä et kauanko tässä saa nyt odotella. :headwall:

Uusimmat

Yhteistyössä