Aloitin yrittäjänä toistamiseen viime keväänä, koska en oikein osaisi muutakaan. Toki olen ollut vakivirassa julkishallinnossa yhtä lailla kuin palvellut yksityisellä sektorilla. Suurin syy palata yrittäjyyteen on ollut haluttomuus toimia kenenkään alaisena. Olen liian itsenäinen luonne ja kärsin aiheuttaessani ongelmia työyhteisöissä muille ihmisille ollessani se, joka olen. Kun taas palvelutyötä rakastan ja se on ollut suorastaan kutsumukseni ekasta työpaikastani alkaen.
Kielteisyys yrittäjyyttä kohtaan johtuu siitä, että Suomessa on monen sukupolven ajan omaksuttu ajattelemaan työtä toisen palkkalistoilla. Emme arvosta yrittäjyyttä ja jo tämän päivän iltalehtien lööpeistä voi lukea kansaa kutkuttavaa paisuttelua yrittäjien menestymisistä ja "veronkierroista". Ikinä ei kerrota menestyneen yrittäjän tarinaa, joka voisi olla kannustavaa aloittaville yrittäjille.
Koska yrittäjyys tulee olemaan yhä merkittävämpi osa työllistäjänä on siihen panostettu yhteiskunnassamme kiitettävästi. Jos siis mietit yrittäjyyttäsi älä tee sitä yksin, vaan varaa heti aika Uusyrityskeskuksista tai selvittele koulutusmahdollisuuksia. Yrittäjyys ei tarkoita, että istut kotona yksin pohtimassa koska onni potkaisee. Yleensä asioitaan voi suunnitella ja mahdollisuuksiaan arvioida. Esim. minun alallani saa varautua kahden vuoden odotteluun asiakkaista ja teen kuitenkin läkähdyksiin asti markkinointia koko ajan.
Yrittäjyydessä tarvitaan, tietenkin, halua tehdä työtä ja jaksamista innostua, uudistua ja löytää tarvittaessa hyviä yhteistyökumppaneita. Järki on joskus toisena, koska luova hulluus voi poikia asiakkaita enemmän kuin toljottaa pelkästään liketoimintasuunnitelmaansa. Ala, jota suunnittelet tuottaa sinulle työmahdollisuuksia hyvin nopeasti. Tärkeää on, että näytät naamaasi joka paikassa ja jaat käyntikortteja. Hoitoalalla tyyppi on tärkeää kuin täydelliset yrityksesi nettisivut.
Samaan aikaan aloittaneet yrittäjäkollegani, jotka hakeuituivat hoito- ja siivousalalle ovat vajaassa puolessa vuodessa työllistäneet itsensä kokopäivätoimisiksi ihan vaan sillä, että ovat rampanneet joka paikassa näyttämässä naamaansa: messuilla, yrittäjätapahtumissa, liittymällä paikalliseen yrittäjäyhdistykseen yms.
Kaikki on siis sinusta itsestäsi kiinni millaiseksi elämäsi teet. Ja muista etsiä vertaistukea yrittäjänä. Sillä jaksaa