onkohan ihan normaalia lapsen käytöstä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä käy lapsien kaveri, 5 v tyttö, joka alkaa "kaivelemaan" alapäätään ..ihan kauheasti ja heijjaa itseään esim. kun ovat trampoliinilla , voi yhtäkkiä tehdä sitä muutaman minuuttia, kun toiset leikkii. Tai sitten sisälläkin tekee sitä, "piilossa" .. Olen kysynyt onko hänellä pissahätä, mutta ei ole, eikä kuulema kutitakkaan..

Mietin vain, että onkohan tämä ihan normaalia käytöstä, kun tekee sitä monia minutteja toisten nähden, usein. Lapsi käy meillä päivittäin..

Tiedän , että lapsi tutustuu omaan kroppaansa, mutta että jatkuvasti toisten seurassa..

Muutenkin tämä lapsi aina haluaisi koskea minun rintoihin, aina taputtelemassa niitä ja usein puhuu niistä.. Koen sen jotenkin hieman epämiellyttävänä. Itselläni on neljä lasta ja toki heitäkin kiinnostaa, kaikkia lapsia kiinnostaa oma seksuaalisuus ja kuinka ihmiset on erilaisia, mutta jokin tässä ei tunnu ihan "normaalilta", en tiedä..

ap

Muistelen lukeneeni, että tuota kutsutaan unnuttamiseksi. Hassu sana B)

Myös pieni lapsi on seksuaalinen, ei kuitenkaan samalla tavalla kuin aikuinen. Muistelen lukeeni ihan ohjeita miten tuon unnutuksen kanssa tulisi vanhempien toimia -> kertoa ettei siinä ole mitään pahaa, mutta sitä ei tehtäisi muiden läsnäollessa etc.

Löytyisiköhän googlella jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:

Myös pieni lapsi on seksuaalinen, ei kuitenkaan samalla tavalla kuin aikuinen. Muistelen lukeeni ihan ohjeita miten tuon unnutuksen kanssa tulisi vanhempien toimia -> kertoa ettei siinä ole mitään pahaa, mutta sitä ei tehtäisi muiden läsnäollessa etc.

mä kallistun kanssa tähän. se varmaan vaan tuntuu lapsesta hyvältä eikä osaa ajatella että siinä ois jotain outoa. voit lapselle mainita nätisti ettei tekisi niin julkisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:

mä kallistun kanssa tähän. se varmaan vaan tuntuu lapsesta hyvältä eikä osaa ajatella että siinä ois jotain outoa. voit lapselle mainita nätisti ettei tekisi niin julkisesti.

Niin, voisin jos olisi kyse OMASTA lapsesta....mutta kun ei ole..

ap

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ap

no mitä sitten vaikkei olekaan? kai sä silti sille lapselle puhua osaat? kyllä mä ainakin juttelen mun lasten kavereillekin. ja jos tekevät jotain "sopimatonta" niin kieltäisin jne.

Minusta tuntuu ettei sen omat vanhemmat ole siihen puuttuneet. Normaalia uteliaisuutta kai se on, mutta tuollainen tissien taputtelu loppuu kun huomauttaa (useamman kerran jos tarvis) että ei ole kiva jos joku taputtelee. Semmoista, että opetetaan, että oma vartalo on yksityinen, eikä kaikkia kohtia saa muut kosketella. Eikä haaroväliä kaivella kaikkien nähden. Näin poikien äitinä on nämä käyty läpi muutamaan kertaan...

ap

no mitä sitten vaikkei olekaan? kai sä silti sille lapselle puhua osaat? kyllä mä ainakin juttelen mun lasten kavereillekin. ja jos tekevät jotain "sopimatonta" niin kieltäisin jne.

Mutta kun tuo ei ole samallalailla sopimatonta kuin esim "lelujen levittely" tai astioitten jättäminen pöydälle ruoan jälkeen, tai toisten kiusaaminen... En missään nimessä halua aiheuttaa lapselle ahdistavaa, noloa oloa..

ap

Meidän 4,5-vuotias tekee tuota myös. Ennen teki omassa huoneessaan, mutta nyt tekee melkein missään vaan, jos siltä tuntuu. Olen kysynyt, että miksi hän sitä tekee, että kutiaako, sattuuko, pissattaako. Vastaus kuului, että "siksi kun se tuntuu kivalta". Mitäpä tuohon sitten sanois... Sovittiin sitten, että ei tehdä sitä missään kylässä, vaan omassa kodissa. Ja jos tekee sitä jatkuvasti, niin kiellän, koska hänelle se aiheuttaa arkuutta alapäässä. Ei ole kiva, kun sitten alkaa pissaaminen sattua.

ap

Mutta kun tuo ei ole samallalailla sopimatonta kuin esim "lelujen levittely" tai astioitten jättäminen pöydälle ruoan jälkeen, tai toisten kiusaaminen... En missään nimessä halua aiheuttaa lapselle ahdistavaa, noloa oloa..

ap

Sano se iloisella mielellä eikä toruen. Reippaasti sanot, niin kuin sanoisit omalle lapselle. Jos siitä alkaa kuiskailemaan häveliäästi, niin siitä varmaan tuleekin nolo olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Meidän 4,5-vuotias tekee tuota myös. Ennen teki omassa huoneessaan, mutta nyt tekee melkein missään vaan, jos siltä tuntuu. Olen kysynyt, että miksi hän sitä tekee, että kutiaako, sattuuko, pissattaako. Vastaus kuului, että "siksi kun se tuntuu kivalta". Mitäpä tuohon sitten sanois... Sovittiin sitten, että ei tehdä sitä missään kylässä, vaan omassa kodissa. Ja jos tekee sitä jatkuvasti, niin kiellän, koska hänelle se aiheuttaa arkuutta alapäässä. Ei ole kiva, kun sitten alkaa pissaaminen sattua.

Oikein. Asiassa ei ole mitään pahaa ja itsetyydytys on kaiken ikäisillä luonnollista, mutta lapselle on hyvä kertoa, että se on sellainen yksityinen asia, jota ei ole tapana tehdä toisten läsnäollessa. Lasta ei pidä moittia tai syyllistää, koska se voi aiheuttaa vaikeuksia seksielämässä tulevaisuudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
Ei pieni lapsi mikään seksuaalinen ole kun ei häpykarvakkaa viel kasva saatika kivekset laskeutunu.

karvat ei tee ihmisestä seksuaalista.. Ja kyse oli nimenomaan lapsen seksuaalisuudesta joka on ihan toista kuin aikuisen. Lapsi ei masturboi lapsi unnuttaa. Se tekee sen siksi, että se on oikeastaan ainoa keino illä se saa itselleen lähes välittömän hyvänolon tunteen. ja lapselle hyväolo = turvaa.
Ja kyllä lapselle saa sanoa, että tuo on ihan luvallista. Mutta se kannattaa tehdä yksin, koska siihen ei oikein voi kavereita mukaanakaan pyytää. Ja se on sellaista itsekseen tehtävää hauskaa. Ja samalla voi kertoa että moni muukin tekee sitä ja että se ei ole paha asia
Vaihtoehtona saattaa olla, että joku isompi "kaveri" joka jo tietää vähän asioista alkaa kiusaamaan... Aikuisen antama palaute on aina parempi kuin keskenkasvuisen kanssa leikkijän :)
Rohkeasti vaan ei se lapsi sinua pure ;)

Yhteistyössä