Onkohan lomaraha maksettu oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lomalainen

Vieras
Eli kk-palkkani on (laitan suuntaa-antavat luvut) bruttona 1900e.

Eikö lomaraha ole PUOLET kk-palkasta, eli tässä tapauksessa 950e? Eli 2 viikon palkka?

Vaihdoin lomarahasta VIIKON vapaaksi ja nyt lomarahaa oli maksettu minulle n. 730e.
Eikö summan olisi pitänyt sitten olla puolet tuosta 950 eurosta, eli n. 475e?
Vai minkä kohdan olen ymmärtänyt väärin? :)

Lomaraha lasketaan päivissä ja päiville oma päiväpalkka (n. 48 % kk-palkasta). Sinulla on 30 päivää lomarahoja, joista olet vaihtanut 6 pv vapaaseen (oletan, että kesä- ja talvilmarahat maksetaan samallla). Saat palkkaa 24 pv x päiväpalkka. Onko palkkalaskelmassasi näitä lukuja? Onko palkkasi ollut sama edellisellä lomanmääräytymiskaudella (1.4.2011-31.3.2012)?

[QUOTE="Neiti";26568158]Lomaraha lasketaan päivissä ja päiville oma päiväpalkka (n. 48 % kk-palkasta). Sinulla on 30 päivää lomarahoja, joista olet vaihtanut 6 pv vapaaseen (oletan, että kesä- ja talvilmarahat maksetaan samallla). Saat palkkaa 24 pv x päiväpalkka. Onko palkkalaskelmassasi näitä lukuja? Onko palkkasi ollut sama edellisellä lomanmääräytymiskaudella (1.4.2011-31.3.2012)?[/QUOTE]

Tilinauhaan on merkattu "Lomaraha edell. lmv 18,00kpl, a-hinta 40,54e = yht. tuo 730e"
sekä
"Vuosilomalisä 30,00kpl, a-hinta 7,15e = yht. 214e"

Eli nämä yhteensä tekee sen 950e, joka on puolet kk-palakastani.

Mutta kuitenkin minulla on merkattuna lomaharavapaita n. 60h.

Siis ainakin meillä, jos lomarahoja vaihtaa vapaaksi niin kutakin vaihdettua päivää kohden lomaraha pienenee 4,4% kuukausipalkan määrästä (vaikeesti kirjotettu). Eli jos kk-palkka on esim 1.000 euroa niin yhden päivän vaihto pienentää lomarahaa 44 euroa (1.000 * 4,4%).

Minä olen kyllä yhtenä lumiukkona.

Kuvittelin siis että minulle maksetaan n. 350e lomarahoja, koska olin sen viikon vaihtanut vapaaksi.

Toki selvitän tämän asian viimeistään loman jälkeen, mutta hieman ihmetyttää.

Edellisestä lomakaudesta (joku sitä kysyi), niin palkka on noussut, enkä löydä nyt mistään aiempia tilinauhoja.

Mulla lomaraha ei ole koskaan ollut puolet kk-palkasta vaan aina enemmän. Ennen se laskettiin 30 päivästä, ja työpäiviähän kuukaudessa on vähemmän, joten summakin on suurempi.

Meillä lomarahalasketaan päiväpalkka = kk-palkka / 25. Lomapäivien lkm * päiväpalkka / 2.

En ymmärrä mitä ap:lla ne lisät ovat, joten en osaa sanoa onko lomapalkka laskettu oikein.

Tilinauhaan on merkattu "Lomaraha edell. lmv 18,00kpl, a-hinta 40,54e = yht. tuo 730e"
sekä
"Vuosilomalisä 30,00kpl, a-hinta 7,15e = yht. 214e"

Eli nämä yhteensä tekee sen 950e, joka on puolet kk-palakastani.

Mutta kuitenkin minulla on merkattuna lomaharavapaita n. 60h.

Sinulla oli kesäksi 24 päivää, joista (siis lomarahoista) olet vaihtanut 6 päivää pois (se on sitten 3 lomapäivää, eikä viikko). Viiikon lomaan vaaditaan 12 päivän lomarahan poisvaihto.

Mutta tuosta vuosilomalisästä en tiedä mitään. Ilmeisesti valtion juttuja.

Suurin ongelma sinulla siis on, että miten paljon olet oikeasti vaihtanut lomia? Sinä puhut muuta kuin mitä sinun palkkakuittisi sanoo.

Sinulla oli kesäksi 24 päivää, joista (siis lomarahoista) olet vaihtanut 6 päivää pois (se on sitten 3 lomapäivää, eikä viikko). Viiikon lomaan vaaditaan 12 päivän lomarahan poisvaihto.

Mutta tuosta vuosilomalisästä en tiedä mitään. Ilmeisesti valtion juttuja.

Suurin ongelma sinulla siis on, että miten paljon olet oikeasti vaihtanut lomia? Sinä puhut muuta kuin mitä sinun palkkakuittisi sanoo.

SIIS TÄH? Meni kyllä ihan yli hilseen toi selostus...
Jos vaihtaa viikon vapaaksi, niin kyllä se on silloin 6pvä!!
Viimeiset 6vuotta olen palkkoja työkseni laskenut, mutta ehkä en sitte mistään mitään tajuakkaan ;)

Viimeiset 6vuotta olen palkkoja työkseni laskenut, mutta ehkä en sitte mistään mitään tajuakkaan ;)

Jos haluat viikon vapaata lomarahoilla, täytyy vaihtaa 12 päivää, että saa 6 vapaata, luulisi palkanlaskijankin sen tietävän.

Ja jos ei tiedä, niin haluan tulla teille töihin!

Jos vaihtaa pois 6 päivää lomarahoja, ei siitä tule todellakaan viikkoa lomaa. Tai teidän yrityksessä saa ilmaista lomaa tällä tavalla? Joskus on kyllä ollut tätä porkkanaa yrityksissä käytetty, kun rahasta on ollut todella tiukkaa.

6 päivää lomarahoja = 3 päivän palkka. Harvemmin siitä kuitenkaan annetaan 6 päivää lomaa.... Vaihtamalla kaikki 24 päivän lomarahat meillä saa 12 päivää lisää lomaa. 2 lomarahaa = 1 päivä lomaa

[QUOTE="Tieto";26568410]Kunnallisella puolella viikon vapaa on 5 pv. Ihan vaan palkanlaskijalle tiedoksi. Alkuperäiseen en osaa ottaa kantaa.[/QUOTE]

ja tämäkin on totta, kunnalla siis vaihtosuhde lienee 10 lomarahapäivää on 5 lomapäivää.

[QUOTE="poikia3";26568431]ja tämäkin on totta, kunnalla siis vaihtosuhde lienee 10 lomarahapäivää on 5 lomapäivää.[/QUOTE]

Ja yksityisellä tosiaan halvempaa on ottaa lomarahat rahana ja ylimääräiset lomat palkattomana. 6 päivä menee nimittäin lauantaihin....

Olen siis kuvitellut vaihtavani niin, että saan viikon (=5 lomapäivää, meillä tällaisissa ei lauantaita lasketa) ylimääräistä lomaa ja loput rahana...edelleen lumiukkona!

HEH :D Siis joo, tietenki lomarahoista menee noin, joo. Mä taas aattelin ihan toista ku miehet vaihtaa täällä lomiaan rahoiksi ;) Eli, täysin oma ajatusvirheeni, sorry!!
Kunnallisen puolen palkoista en tiedä mitään, koska en ole niihin koskaan joutunut perehtymään, ja ovat niin oma lukunsa!
Alkuperäisen kannattaisi varmaan soittaa palkanlaskijalle ja kysästä asiasta ;) Vuosilomalisä on myös täysin uusi käsite minulle... metalli ja rakennusalalla tollaista ei ainakaan ole tullut vastaan.

Meille maksetaan myös sairauspäivistä sairauslomalisä, voisikohan tämä vuosilomalisä mennä samaan kastiin?!

JOS olen ymmärtänyt oikein, niin 1900e bruttopalkasta kesälomarahani olisi n. 950e. Eli 24 päivältä.
Mutta olen vaihtanut 6 päivää vapaaksi, eli saan lomarahan 18 päivältä, a-hinta n. 40e eli yht. n. 730e

MUTTA lomaahan on vuodessa 30 päivää, miksi tässä tiedot vain 24 päivältä. Meille maksetaan kaikki kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen;26568454:
Olen siis kuvitellut vaihtavani niin, että saan viikon (=5 lomapäivää, meillä tällaisissa ei lauantaita lasketa) ylimääräistä lomaa ja loput rahana...edelleen lumiukkona!

Ilmeisesti meillä otetaan 6 päivälle, mutta sitä lauantaina ei ilmeisesti merkata mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26568575:
MUTTA lomaahan on vuodessa 30 päivää, miksi tässä tiedot vain 24 päivältä. Meille maksetaan kaikki kerralla.
No siinä tapauksessa olet vaihtanut 12 päivää lomarahoja pois. Usein talvilomarahat maksetaan eri aikaan. Mikä muuten voikin pitää paikkansa, kun noita lisiä on saatu 30 kpl.

Mutta siltikin se on oikein. 30 päivää lomarahoja ei ole sama asia kuin puolen kuun palkka vaan 30* päiväpalkka/50%. Etkä ole vaihtanut puolia lomarahoja pois vaan 12 kpl/30kpl, eli sun alkuperäinen pähkäily on siinäkin mielessä väärä.

Viimeksi muokattu:
No siinä tapauksessa olet vaihtanut 12 päivää lomarahoja pois. Usein talvilomarahat maksetaan eri aikaan. Mikä muuten voikin pitää paikkansa, kun noita lisiä on saatu 30 kpl.

Mutta siltikin se on oikein. 30 päivää lomarahoja ei ole sama asia kuin puolen kuun palkka vaan 30* päiväpalkka/50%. Etkä ole vaihtanut puolia lomarahoja pois vaan 12 kpl/30kpl, eli sun alkuperäinen pähkäily on siinäkin mielessä väärä.

ELI mulle on maksettu aivan oikein?!?!

18pv on maksettu siksi, että olen vaihtanut 12pv vapaaksi eli saan pitää 6 päivää vapaata!? Näinkö? =D

Ja se vuosilomalisä on juttu erikseen? =)

Yhteistyössä