Onkohan mulla joku oppimishäiriö vai olenko vain yksinkertainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ärsyttää aivan s**tanasti!!!

Myönnän, aikanaan ei kyllä oikein koulu kiinnostanut.

Mun yleissivistys on olematon :(

En esim osaa sijoittaa maita kartalle lainkaan.
Kielet on totaalinen tyhjyys.
Hahmottamis ongelma mulla varmasti ainakin on.

Haluaisin oppia puhumaan ja ymmärtämään ainakin englantia. En osaa edes lausua yhtään.

Jos jotain yritän opetella, katoaa asiat sitä mukaa mun mielestä :(
Esim jos pänttään maantietoutta ja muka opin jonkun jutun, en seuraavana päivänä enää tiedä sitä.

Mistä apua?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Esim jos pänttään maantietoutta ja muka opin jonkun jutun, en seuraavana päivänä enää tiedä sitä.

Ja tämäkin pätee muhun. Jos opettelen jonkun asian, se ei välttämättä pysy päässä viikkoa kauempaa :D

En ole masentunut.
Olen mielestäni kokolailla ulospäin suuntautunut ja iloinen ihminen.
Elämäni on kunnossa, tällä hetkellä kht:lla kotona, opinnot kesken. Lapsia kolme ja onnellisesti aviossa.
Tämä ongelma on vaivannut mua jo pitkään. Ahdistaa aina ulkomaille lähtiessä kun mies puhuu suht hyvää englantia ja mä joudun olla hiljaa ku en ymmärrä enkä osaa puhua.

No niin, oiskohan kannattanut siellä (edes) yläasteella pitää korvat auki tai käydä koulua.. Toivottavasti edes omille lapsillesi korostat koulunkäynnin tärkeyttä. Juuri tämän vuoksi lapsia pitää potkia perseelle koulukäynnin suhteen, koska eivät itse vielä tuolloin tajua mitä menettävät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No niin, oiskohan kannattanut siellä (edes) yläasteella pitää korvat auki tai käydä koulua.. Toivottavasti edes omille lapsillesi korostat koulunkäynnin tärkeyttä. Juuri tämän vuoksi lapsia pitää potkia perseelle koulukäynnin suhteen, koska eivät itse vielä tuolloin tajua mitä menettävät.

Olis kannattanut!! Vaan mitä sitä kaivelee enää? Yläasteella tuli oltua enemmän pois kun paikalla ja kyllä nyt harmittaa!!
Paitsi että, uskon mun ongelman olevan enemmänkin tuos asioitten sisäistämisessä! Vaan mitä ongelmalle voi tehdä nyt?

Ja kyllä, omista esikoinen on jo koulussa ja painotan kyllä opiskelun merkitystä!!

olisko syy pitkäkestoisessa muistissa? ei ole treenattu tarpeeksi? Ulospäinsuuntautuneena ja energisenä käytät enemmän lyhytkestoista muistia? (arvaus)

Voin sanoa että itsellä tuntuu kanssa joskus siltä että mikä se mättää kun ei päähän jää yksinkertaiset jutut. usein tuntuu että sana pyörii kielellä muttei tule sitten millään ulos... paitsi päivän parin päästä :D

No pistäpä hakuun vaikka oppimistyylit tai oppimisstrategiat :) Jos sulle selviäisi vähän millä tyylillä opit parhaiten. Katsos, kun toiset oppii lukemalla, toiset kuulemalla, kokemalla... Toiset muistaa asioita heti, toiset tarttee toistoa ja taas toistoa.

Niin, eikä kaikki opi kieliä. Sulla voi olla vaikka matikkapää parempi tai joku muu kouluaine.

Aikuisena ei pääse niin helposti oppimisvaikeustutkimuksiin kuin koululaisena, mutta jos menet terveyskeskuspsykologilta kysymään, niin peruskykytasoa hän voi tsekata ja noita muistijuttuja myös. Voit saada vinkkejä opiskelustrategioihin tms. Osa oppii lukemalla, osa kuulemalla, suurin osa esimerkin voimalla tai tekemällä. Sääli vain tuo perusopetus pohjautuu pääsääntöisesti kuunteluun ja turhan nippelitiedon pänttäämiseen. Oma motivaatio on kova juttu, se, että opiskeltavaa asiaa oikeasti tarvitsisi johonkin.

No pistäpä hakuun vaikka oppimistyylit tai oppimisstrategiat :) Jos sulle selviäisi vähän millä tyylillä opit parhaiten. Katsos, kun toiset oppii lukemalla, toiset kuulemalla, kokemalla... Toiset muistaa asioita heti, toiset tarttee toistoa ja taas toistoa.

Niin, eikä kaikki opi kieliä. Sulla voi olla vaikka matikkapää parempi tai joku muu kouluaine.

No kun ei oo sitä matikkapäätäkään. Muusta puhumattakaan. :(

Mulla on/ oli samaa ongelmaa, kielia en oppinut millaan, vaikka motivaatio erittain korkea. Ratkaisuna lahdin ulkomaille oppimaan vieraan kielen, jolloin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin oppia jos meinasi parjata. Raskastahan se oli aluksi, mutta nyt ainakin sujuu edes yksi vieras kieli ongelmitta ja samalla jain tanne asumaan. Tietty perheelliselle hieman hankalaa lahtea noin vain, mutta itse onneksi lahdin ennen perheen perustamista.
Odotan talla hetkella tutkimuksiin paasya koska mullakin oli muitakin ongelmia oppimisen kanssa ja asia edelleen hiertaa toisinaan, varsinkin kun omalla lapsella saman suuntaisia ongelmia.

omapa on vikasi jos ei ole koulunkäynti kiinnostanut aikanaan. Ei mahda mitään.

koita nyt sit osallistua vaikka jollekin englannin kurssille, kansalaisopistot ym niitä järjestää

ihan samaa meinasin sanoa. mie en esim. opi pänttäämällä, en yksinkertasesti jaksa lukea 1000 sivua johonkin tenttiin. tai no, saatanhan mie sen lukea mutta jos aihe ei ole todella kiinnostava niin en varmasti muista siitä mitään. mieli vaeltelee.

sinun tarttee vaan löytää se oma tyyli oppia ja muistaa.

Luulen, että se tosiaan onkin tuo muisti(kin) mun ongelma.
Esim leipoessa mun pitää joka helkkarin kerta tarkistaa paistolämpötila.
Kakun teen useasti vuoden aikana ja joka kerta sama ongelma 125, 175 vai 225 astetta..

Lisäksi olen perfektionisti! Jos jotain teen, paneudun siihen todenteolla. Voin saman asian tehdä 100 kertaa, että se on mielestäni hyvä. Mies huomauttelee tästä usein.
Pyykit pitää olla narulla tietyllä tavalla. Ja esim nyt kun tiskaria aloin tyhjäämään ja laittamaan lautasia lautaskaappiin, piti mun ensin pyyhkiä kaapin hyllyt.

Tätä typerää touhua kun siivoan kaiken aikaa jotakin pikkujuttua ja muutoin meillä vallitsee kaaos! :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Luulen, että se tosiaan onkin tuo muisti(kin) mun ongelma.
Esim leipoessa mun pitää joka helkkarin kerta tarkistaa paistolämpötila.
Kakun teen useasti vuoden aikana ja joka kerta sama ongelma 125, 175 vai 225 astetta..

Lisäksi olen perfektionisti! Jos jotain teen, paneudun siihen todenteolla. Voin saman asian tehdä 100 kertaa, että se on mielestäni hyvä. Mies huomauttelee tästä usein.
Pyykit pitää olla narulla tietyllä tavalla. Ja esim nyt kun tiskaria aloin tyhjäämään ja laittamaan lautasia lautaskaappiin, piti mun ensin pyyhkiä kaapin hyllyt.

Tätä typerää touhua kun siivoan kaiken aikaa jotakin pikkujuttua ja muutoin meillä vallitsee kaaos! :/

Saanko kysyä? Onko sullakin lusikat, haarukat ja veitset tietyin päin lusikkalaatikossa? :D Lasit ja kupit tietyssä järjestyksessä kaapissa? Vaatteet "värikoodattuna" kaapissa?

Meillä oli tuollaista, mutta kun alkoi mennä siihen että miehen perässä kävin laittamassa kupit "oikeaan" järjestykseen ni ajattelin että alkaa olla ihan sairasta tämä.... Hommasin itselleni sillä tavalla vain lisä hommia.

Jospa kyse onkin vain stressin aiheuttamasta muistihäiriöstä?? :) Toivotaan että parannutaan.