Onkohan tää hepatoosia, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Yöaikaan kutiaa älyttömästi kämmenet ja jalkapohjat ja oikeastaan koko vartalo, päivälläkin jalkapohjat, kämmenet ja vatsa. Ajattelin tänään soittaa neuvolaan ja he varmaan laittavat verikokeisiin? Kuinka pian vastaukset saa? Kuinkahan todennäköisesti synnytys käynnistetään, jos arvot ovat koholla, kun viikkoja nyt tasan 38?

Ota heti yhteys neuvolaan, oireesi eivät kuulosta normaaleilta. Viikolla 38 lapsen keuhkot ovat jo kehittyneet eli synnytyksen voi tarvittaessa käynnistää. Labravastaukset saa nopeasti, yleensä seuraavan arkipäivänä. En tiedä onko maksa-arvoista olemassa pikatestejä, joista saisi vastaukset saman tien. Mutta heti hoitoon.

Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa hepatogestoosi, ja nyt toisessa raskaudessa myös arvot ovat alkaneet kohota. Oireesi kuulostavat hepatoosilta, mutta voi olla tietysti jotain muutakin. Soita ihmeessä neuvolaan.

Tänään juuri kävin labrassa: maksa-arvot tulevat parissa päivässä, sappihapot tulevat torstaina.

Jos sappihapposi ovat kovasti koholla, uskoisin käynnistyksen alkavan piakkoin. Näin ainakin minulla viime raskaudessa. Jouduin viikolla 39 heti labrojen tultua käynnistykseen. Käynnistely kesti viisi tuskaista vuorokautta.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:
Ota heti yhteys neuvolaan, oireesi eivät kuulosta normaaleilta. Viikolla 38 lapsen keuhkot ovat jo kehittyneet eli synnytyksen voi tarvittaessa käynnistää. Labravastaukset saa nopeasti, yleensä seuraavan arkipäivänä. En tiedä onko maksa-arvoista olemassa pikatestejä, joista saisi vastaukset saman tien. Mutta heti hoitoon.

Kiitoksia, soitan neuvolatädille kun hänen soittoaikansa alkaa. Äidilläni on ollut kuulemma raskaushepatoosi, onko tämä periytyvä vaiva?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja:

Kiitoksia, soitan neuvolatädille kun hänen soittoaikansa alkaa. Äidilläni on ollut kuulemma raskaushepatoosi, onko tämä periytyvä vaiva?

On perinnöllistä. Tautia esiintyy poikkeuksellisen paljon Suomessa. Eli suomalaisilla on perimässä alttius hepatoosiin. Toinen maa jossa tautia on poikkeuksellisen paljon, on muistaakseni Chile.

Kannattaa mainita, että äidilläsi on ollut hepatoosi.

Mulla tuli maksa arvot heti samana päivänä kylläkin, sappiarvoissa menee sen kolmisen päivää. Kuulostaa hepatoosilta. Mulla ei onneksi ollut mutta todettiin kumminkin monimuotoinen raskausihottuma josta pitäis nyt ottaa sitten näyte iholta eli koepala ettei oo vaan sitä vaarallisempaa, eli raskauspemfigoidia.

Mulla oli kanssa loppuraskaudessa ja vauva sai itse lähteä syntymään. Seurasivat tarkkaan tilannetta. Oireena pään, käsivarsien ja vatsan järjetön kutina. Päivystysosastolla huonekaverilla käynnistettiin just 38+ ton syyn takia. Äitillä ja siskolla ei oo tota ollu yhessäkään raskaudessa. Myrkytys sen sijaan jokaisella.

Yhteistyössä