onkos täällä ketään joilla on tälläinen tilanne talon suhteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yllispyllis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yllispyllis

Vieras
eli että miehesi/avokkisi omistaa yksin koko okt:n ja sulla itellä ei ole talossa kiinni senttiäkään? osallistutu tietysti menoihin ja kaikki laskut ja muut puoliksi mut itse taloa et omista vaan mies omistaa sen.Toimiiko systeemi?
onko teillä aikomusta joskus tulevaisuudessa muuttaa tilanne niin et lunastat talosta puolet tai osan?vai menettekö sillä systeemillä et kulut puokkiin ym mut mies omistaa talon?

Joskus oli, mutta nykyään omistetaan puoliksi. Suosittelisin teitä tekemään keskinäisen testamentin. Jos miehesi kuolee, talo menee joko lapsillenne tai jos lapsia ei ole, miehen sukulaisille.

meillä on talo miehen nimissä. Osti sen isältään. Eikä se kyllä ole aiheuttanut mitään ihmeitä.

meillä on perhe, yhteinen lapsi ja toinen tulossa. Tuloja tulee sen minkä tulee, menot maksetaan ne mitkä on maksettava. Miehen esikoinen käy meillä ja on osa perhettä.

Ei meillä lasketa mitään että menee kulut puokkiin. Tai lasketa paljonko kumpikin tienaa ja siitä suhteuteta sitten maksuhommia. En näe siinä mitään järkeä.

Tulevaisuudesta en tiiä, naimisiinmenoa on tässä vilauteltu, siinähän ne sitte siirtyy puolet mun omaisuudeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Taina:
Joskus oli, mutta nykyään omistetaan puoliksi. Suosittelisin teitä tekemään keskinäisen testamentin. Jos miehesi kuolee, talo menee joko lapsillenne tai jos lapsia ei ole, miehen sukulaisille.

muuten joo mut ei olla naimisissa enkä tiiä mennäänkö ikinä.se jää nähtäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja yllispyllis:

No just sen takia pitää tehdä se testamentti, että ette oo naimisissa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Meillä omistetaan kaikki puoliksi enkä ikinä suostuisi moiseen: mitä jos eroatte (never say never) tai puoliso kuolee?

muuten omistettais varmaan talo puoliksi mutta mulla ei oo rahaa siihen ja lainaa en tahtois ottaa kun ei oo vakkari hommaa ja toisekseen tuskin ees lainaa sais kun ei oo vakituista työtä.

Me olemme naimisissa ja mies omistaa tän talon (omisti jo silloin kun naimisiin menimme). Laskut maksetaan vuoronperään kummanki titiltä, emme mieti niin tarkkaan kumpi on maksanu enempi. Aika pitkälle menee niin, et mä hoidan ruokaostokset ja mies makselee muut laskut

ai sellasen voi tehdä vaik ei oo naimisissa?! pitääkö sit olla kihloissa?asua virallisesti yhessä?

Siksipä se testamentti kannattaa tehdäkin. Itseäni kauhistuttaisi ajatus, että jäisin taivasalle, kun talo jota yhdessä olemme laittaneet, menisikin miehen suvulle.

ai sellasen voi tehdä vaik ei oo naimisissa?! pitääkö sit olla kihloissa?asua virallisesti yhessä?

Kihloissa ololla ei oo missään mitään juridista merkitystä. Teette vain testamentin, jossa viimeisenä tahtona määräätte, että Kalle perii Liisan ja Liisa perii Kallen. En tiedä voiko termiä keskinäinen testamentti käyttää jos esim. Kalle perii Villen, mutta testamentti se nyt kuitenkin on. Ei oo hienoa huomata asuvansa anopin ja appiukon omistamassa talossa...

Keskinäinen testamentti kehitettiin alunperin aviopuolisoiden väliseksi kuolemanvaraislahjaksi. Tarkoituksena oli turvata eloonjääneen puolison asema. Nykyään keskinäinen testamentti ei koske ainoastaan aviopuolisoita, vaan sen voivat tehdä ketkä tahansa henkilöt. Joskus keskinäisiä testamentteja on tehty jopa useamman henkilön välillä, esim. sisarusten välillä. Käytännössä suurin osa Suomessa tehdyistä keskinäisistä testamenteista on kuitenkin aviopuolisoiden välisiä edelleenkin.
Keskinäisellä testamentilla sen tekijät voivat määrätä toisilleen kaiken omaisuutensa. Tällöin eloonjäänyt osapuoli saa täyden omistusoikeuden omaisuuteen, jota testamentti koskee. Sellainenkin keskinäinen testamentti on yleinen, jossa saajalle annetaan rajoitettu omistusoikeus. Tällöin omaisuus jaetaan eloon jääneen osapuolen sekä perillisten tai muiden testamentissa mainittujen henkilöiden kesken.

Keskinäinen testamentti on kahden tai useamman testamentin yhdistelmä. Se tehdään samalla tavalla kuin tavallinen testamenttikin. Molemmat testamentin tekijät ovat yhtäaikaa läsnä ja molemmat jälkisäädökset on tehtävä samalla kertaa. Muotosäännöksiä on noudatettava samoin kuin tavallisen testamentin teon yhteydessäkin.

http://www.laki24.fi/pepe-testamentti-testamentti_keskinainen_testamentti.html

Niin ja toi testamentti kannattaa tehdä, vaikka omistaisi puoliksikin eikä ole naimisissa, koska muuten toisen kuoltua omistaa talosta puolet ja toisen puolen omistaa ne appivanhemmat.

Mun vanhemmat tekivät keskinäisen testamentin vaikka ovatkin naimisissa jotta me hulttiolapset emme voisi myydä mökkiä tms.

Ihan oikeesti mun mielestä fiksua: en voisi kuvitella vieväni esim. äidiltäni hänen mökkiään, mutta jos meiltä olisi vaikka menossa talo alta, niin eipä tule edes houkutusta (onhan tärkein velvollisuuteni kuitenkin huolehtia omista lapsistani).

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mä uskon että jos me nyt muutettas tää talo molempien nimiin, ei mun tarttis tästä alkaa mitään erikseen maksamaan.

Kuinka se muutetaan molempien nimiin? Ilman varainsiirtoveroa? Lahjaveroseuraamuksia? Vai maksatko puolisolle siis jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mä uskon että jos me nyt muutettas tää talo molempien nimiin, ei mun tarttis tästä alkaa mitään erikseen maksamaan.

Kuinka se muutetaan molempien nimiin? Ilman varainsiirtoveroa? Lahjaveroseuraamuksia? Vai maksatko puolisolle siis jotain?

siis en mä tiiä. mutta mietin siis että kun joku tuossa mainitsi että ei oo varaa alkaa ostamaan puolta talosta jne. Niin en mä usko että mun mies vaatis rahaa pöytään puolet talon hinnasta. Kyllähän ne jotenkin saa aina sumplittua, sääntöjen mukaan tietysti.

kovin on jotenki hankalan tuntusta vaikkakin ihan järkevää mut miten nyt sit ottais asian esille?entäs jos toinen ei suostukkaan tollaseen?

Ai kuinka otetaan esille :) No, sanot, että sä oot miettinyt, että mitä tapahtuu, jos miehesi kuolee... Ja sitten miehesi alkaa epäilemään, että aiotko tappaa sen, niinkö?

kovin on jotenki hankalan tuntusta vaikkakin ihan järkevää mut miten nyt sit ottais asian esille?entäs jos toinen ei suostukkaan tollaseen?

Ai kuinka otetaan esille :) No, sanot, että sä oot miettinyt, että mitä tapahtuu, jos miehesi kuolee... Ja sitten miehesi alkaa epäilemään, että aiotko tappaa sen, niinkö?

mut siks jotenki hankalaa kun jos en oo mitään talosta maksanu ja sit se pitäs vielä testamentata mulle....kamalia asioita nää testamenttijutut mut pakkohan nekin on miettiä.

mut siks jotenki hankalaa kun jos en oo mitään talosta maksanu ja sit se pitäs vielä testamentata mulle....kamalia asioita nää testamenttijutut mut pakkohan nekin on miettiä.

Joo, ymmärrän kyllä mitä meinaat, en tarkoittanut äsken "pottuilla". Kannattaa miettiä, kuinka ja koska asian ottaa esille. Onks teillä lapsia? Ja "Timo", tässä todellakaan ei kukaan halua miehensä kuolevan.

Joo, ymmärrän kyllä mitä meinaat, en tarkoittanut äsken "pottuilla". Kannattaa miettiä, kuinka ja koska asian ottaa esille. Onks teillä lapsia? Ja "Timo", tässä todellakaan ei kukaan halua miehensä kuolevan.

ei oo lapsia(ainakaan toistaseks,kun sais sen yhenki ni riittäis meille ja onnellisia oltas mut sekin on niitä asioita kun selvii sit joskus)

Yhteistyössä