Onkos täällä muita tätä sairastavia? ;D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heavyfreak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heavyfreak

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
15 106
2
36
Pakkoneuloosi

Oireet:

Pakkoneuloosi on pakko-oireisesta neulomisvimmasta käytetty nimitys. Pakkoneuloosin oireita ovat lähes jatkuva ja katkeamaton neulominen eri vuorokauden aikoina, missä hyvänsä (junassa, luennolla, TV:n äärellä, työpaikan kokouksissa)sekä taukoamaton lankoihin ja neulesiin keskittyvä ajattelu. Henkilö itsekin käsittää vimmaisen villasukkien, pipojen, toppien, huivien, neuleiden ym. kutomisen mielettömäksi lankojen nykyhinnoilla ja odotettavissa olevan eliniän rajoituksilla, mutta ei kykene kuitenkaan lopettamaan neulomista. Neulomisen lopettamisyritykset voivat jopa saada aikaan ahdistusta ja pahentaa neuloosia. Jopa lyhyet, olosuhteiden aiheuttamat tauot (esimerkiksi jännetupin tulehdus) neulomisessa saattavat aiheuttaa hallitsemattoman pakkovirkkuloosin puhkeamisen neuloottisella henkilöllä. Pakkoneuloosin syitä ei tarkaan tiedetä. Neuloosia esiintyy kuitenkin usein saman suvun naisissa, joten tila saatta olla jossain määrin perinnöllinen tai tarttuva. Tilaa tavataan hyvin harvoin miessukupuolen edustajilla ainakaan neuloosiin asti edenneenä, joten miehiset sukuelimet suojannevat henkilöä pakkoneuloositartunnalta. Pakkoneuloosia ei voida hoitaa (vrt. tilan paheneminen), joten neuloottisen henkilön ympäristön tulee suhtautua tilaan ymmärryksellä ja tarjota kaikki käytettävissä oleva tukensa pakkoneuloottiselle henkilölle.

Hoito:

Ensin lääkäri ohjaa neulekatkaisuun. Tämä tapahtuu suljetussa ja turvallisessa ympäristössä, jossa aluksi sisäänkirjautuessa hoitajat varmistavat, ettei mukana ole mitään neuleisiin viittaavaa ja sääntöihin tietenkin kuuluu ehdoton neulomattomuus. Tämän jälkeen kartoitetaan tilannetta ja tarjotaan lääkitystä (jotain rauhoittavaa) pahimpiin oireisiin ja odotetaan, että sormiin painuneet langan jäljet ja puikkokovettumat paranevat. Varsinainen kuntoutus alkaa vasta, kun pahimmat vieroitusoireet ovat hieman lieventyneet.

Seuraavaksi siirrytään varsinaiseen hoitoon. Näille neuloosipotilaille on aivan oma hoitolaitos, jossa järjestetään erilaisia vertaisryhmiä (esim. neuloosini pilasi mieheni elämän, neuloosi johti konkurssiin, lankaa - pakko saada!, puikot-nuo elämäni kirous ym.) Näiden ryhmien tarkoituksena on saada neuloosipotilas ymmärtämään sairautensa vakavuus ja mihin tämä voi hoitamattomana johtaa.

Kuntoutus jaksolla opetellaan millaista elämä on ilman lankaa ja puikkoja. Opetellaan asteittain kuuntelemaan radiota, katselemaan tv:tä ja matkustamaan ilman neuleita. Lisäksi tietenkin opetellaan kuinka istutaan paikallaan ilman neuleita ja kuinka kävellään lankakaupan ohi ( tähän vaiheeseen pääseminen vaatii jopa vuosien jatkuvan kuntoutuksen ). Kuntoutuksessa opetellaan sanomaan EI neuleille. Tämä ohjelma suunnitellaan ja toteutetaan jokaiselle henkilökohtaisesti laaditun eroon neuleista-suunnitelman mukaisesti. Suunnitelma räätälöidään potilaalle sopivaksi yhteistyössä potilaan ja hänen lähiverkostonsa kanssa.

Kuntoutuksen edetessä opetellaan myös kotilomia. Tällöin potilas pääsee aluksi valvotuille kotilomille ja myöhemmässä vaiheessa viikonloppulomille kotiin. Hoitohenkilökunta on kuitenkin yhteydessä sekä potilaaseen, että hänelle nimettyyn uskottuun (voi olla mies, lapsi, ystävä, naapuri ym), jonka kanssa kotilomat vietetään. Retkahdus johtaa lomien palamiseen.

Kuntoutusjakson päätyttyä on edessä vielä jälkihoito. Potilasta seurataan ja arvioidaan ja tarvittaessa hoitojakso aloitetaan alusta. Potilas on ikäänkuin avohoidossa, jolloin hänelle määrätty työntekijä tekee kotikäyntejä ja tarkastaa asunnosta jokaisen nurkan. Löydetyt langat tai puikot johtavat välittömään hoitoon palautukseen.

Kaikista näistä hoitomahdollisuuksista huolimatta, neuloosista ei koskaan parane kokonaan. Neuloosista kärsitään yleensä lähes kuolemaan saakka. Neuloosin tutkimus- ja kehityskeskus (NTKK) tekee kokoajan tärkeää ja arvokasta tutkimusta oikean hoidon kehittämiseksi sekä lisäksi kehittää rokotetta, joka annettaisiin kaikille vastasyntyneille tyttövauvoille neuloosin torjumiseksi.

Mul oli toi ennen kun hankittiin tietokone.Nyt mun neuloosi on täs koneenkäytös =)
Enää vaan aika-ajoin neuleita teen.
Oikee syy on kylläkin se että langat on nykyään sikakalliita.

Alkuperäinen kirjoittaja lily c:
kun osaisikin virkata/neuloa/ommella :(....

Sun täytyy vaikka tuota neulomista kokeilla :) Pienellä kun pääsee alkuun, yhden puikot ja lankakerä. Netti on neuvoja pullollaan ja YouTubesta löytää videoita.

Aika äkkiä siinä vauhtiin pääsee kun alottaa tarpeeks helposta. Mua äitipuoli opetti ihan alkuun ja sen jälkeen oon opetellu itte, nyt oon 15 vuotta neulonu enkä ikuna lopeta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Oikee syy on kylläkin se että langat on nykyään sikakalliita.

Niinhän ne on, mä ostan oikeestaan kaikki langat tarjouksesta :) Mulla taitaa tuolla ollakki niitä tarjouslankoja about 20 kiloo.. :snotty: :laugh:
Mulla alakerran kanakopissa monta säkillistä.
Nykyisin ei paljo muuta tuu enää neulottua kun sukkia tumppuja ja pipoja.
Syksyksi tekis mieli tehdä sellanen kapea musta kotelomekko kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mulla alakerran kanakopissa monta säkillistä.
Nykyisin ei paljo muuta tuu enää neulottua kun sukkia tumppuja ja pipoja.
Syksyksi tekis mieli tehdä sellanen kapea musta kotelomekko kyllä.

Mä oon viimeaikoina neulonu pitsineuleita ja suunnitellu tytölle vaatteita. Vähän aikaa sitten sain valmiiksi yhen itse suunnitteleman mekon tytölle ja nyt on loppusuoralla tollanen suht iso pitsineuleliina. En mä tiiä et käytänkö mä sitä ees koskaan mutta malli oli niin kiva että pakko oli päästä tekemään :D

Yhteistyössä