Onks kenellä kokemuksia työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologeista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haloo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haloo

Vieras
En viihdy tämän hetkisessä työpaikassani ja haluaisin vaihtaa työpaikkaa, mutta kovasti pohdin mikä se olisi joka mua kiinnostaisi. Ajattelin, että osaisiko ammatinvalintapsykologi auttaa vähän selkiyttämään mun ajatuksia. Onks teillä kokemusta? Mielellään ottaisin vastaan sekä hyviä että huonoja kokemuksia.

On kokemusta. Kävin muinoin sedän juttusilla kolme kertaa kunnes setä heitti hanskat tiskiin ja sanoi, ettei sillä ole aavistustakaan siitä mitä mun pitäisi ruveta tekemään :D
Eli mulle ei kyllä jäänyt kovin hyvä mielikuva...varmasti niitäkin on, ei vaan osunut mun kohdalle.

Olen harkinnut itse samaa! Mutta nyt kun kävin miettimään... teininä olen tainnut käydäkin. Olin työkkärin kirjoilla heti lukiosta valmistumisen jälkeen. Kaikki nuoret tekivät automaattisesti ammantivalintatestin, siis nivaska rasti-ruutuun ym. tehtäviä. Kaitpa se on psykologin kanssa käyty läpi, en vaan muista yhtään mitä se olis sanonut. Eipä varmaan mitään ihmeellistä, sillä opieskelupaikka oli mulla selvillä. Itse testistä muistan, että ykkösvaihtoehtona sen tuloksena mulle tuli arkkitehti :laugh: Muuten hyvä, mutta mulla ei ole yhtään matikkapäätä, en osaa piirtää eikä mulla ole avaruudellista hahmottamiskykyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22178929:
On kokemusta. Kävin muinoin sedän juttusilla kolme kertaa kunnes setä heitti hanskat tiskiin ja sanoi, ettei sillä ole aavistustakaan siitä mitä mun pitäisi ruveta tekemään :D
Eli mulle ei kyllä jäänyt kovin hyvä mielikuva...varmasti niitäkin on, ei vaan osunut mun kohdalle.

Mäkin kävin, monta tuntia täyttelin testejä ja ne tiesi sanoa sen yhden ja ainoan asian mikä mua itsekin oli kiinnostanut, mutta jonka toteutus ei ole mahdollinen.
Mitään ne eivät osanneet ehdottaa

mulla pari kokemusta kauan aikaa sitten.
olin n. parikymppinen nuori silloin. ensimmäinen kyseli etupäässä mun henkilökohtaisista asioista ja kun nuori ymmärtämätön olin, niin tietty avauduin. kerroin seurustelut ym jutut, kun luulin kuuluvan asiaan näitten utelut:)
no, tädin neuvo kaikkeen oli, että mun pitäisi muuttaa yhteen poikakaverini kanssa. ostaa huonekalut sun muut ja siis mennä oikeesti kimpaan. en hokannu mitä tekemistä sillä olisi mun työllistymiseni kanssa, josta ei juteltu koko aikana sanaakaan.
toinen taas oli erillainen, mutta vielä enemmän hilarious tapaus.
näiden jälkeen tulin siihen tulokseen, etten heidän palvelujaan enää tarvitse. enkä ole tarvinnutkaan.

Aika lailla heikolta on palvelu vaikuttanut, onkos kenelläkään mitään positiivista sanottavaa tähän? Tietysti saa laittaa vielä negatiivistakin, mutta huolestuttavaa jos kukaan ei ole saanut hyvää palvelua ja apua sieltä.

Kävin n. 23-vuotiaana, opiskeltuani 2 vuotta yliopstossa jo. Tykkäsin. Ei se anna mitään "oikeita" vastauksia, että mitä pitää alkaa tekemään, vaan on oman pohdinnan tukena. Psykologi sanoi että on mukava tehdä mun kanssa töitä, kun en ole ensimmäisenä pyytämässä testejä ja niistä tuloksena niitä ammatteja, kuten monet. Johtui varmaan siitä että olin jo opiskellut ja ollut työssä ja tiesin vähän, mitä haluan työltä.

Kävin n. 23-vuotiaana, opiskeltuani 2 vuotta yliopstossa jo. Tykkäsin. Ei se anna mitään "oikeita" vastauksia, että mitä pitää alkaa tekemään, vaan on oman pohdinnan tukena. Psykologi sanoi että on mukava tehdä mun kanssa töitä, kun en ole ensimmäisenä pyytämässä testejä ja niistä tuloksena niitä ammatteja, kuten monet. Johtui varmaan siitä että olin jo opiskellut ja ollut työssä ja tiesin vähän, mitä haluan työltä.

Lisään vielä että kävin ehkä 5 kertaa, jonkun testin tein vasta loppupuolella, en pitänyt sitä tärkeänä eikä psykologikaan. Tiesinhän jo millä alueilla olin lahjakas, olinhan koulun käynyt.

Eli se voi olla hyvä tai ei, riippuu mitä siltä odotat. Monilla tässä pinossa on ollut ehkä hieman vääristyneet kuvitelmat, että siellä täytetään rasti ruutuun -testiä ja sitten siitä saa oikean vastauksen, mikä ammatti on sopivin. Mulle antoisinta oli keskustelut.