Onnistuin tuhoamaan eilen vuosien ystävyyden, vastenmielinen olo ja omatunto painaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EnOsaaKäyttäytyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EnOsaaKäyttäytyä

Vieras
Pohjustus:
Ystäväni on treffaillut muutaman kuukauden todella mukavaa miestä. Ystäväni on aivan hulluna tähän mieheen ja hänen puheistaan olen saanut sellaisen kuvan, että myös mies on hänen kanssaan tosissaan.
Olen tavannut miehen kerran aikaisemmin ja eilen näimme sattumalta samassa baarissa.

Olin muutaman kaverini kanssa, kun huomasin tämän ystäväni ihastuksen. Ajattelin aluksi, etten mene juttelemaan, kun emme tosiaan tunne mitenkään kummemmin. mutta mies tulikin sitten itse kysymään saako liittyä seuraan. Juttelimme niitä näitä, mutta humalan lisääntyessä ihmeen kaupalla alkoi löytyä enemmänkin yhteisiä juttuja… Tästä alkaa pahin osuus.

Olemme miehen kanssa molemmat etävanhempia, tämä ystäväni on taas lapseton. Mies sanoi, että se hieman haittaa heidän suhdettaan, kun ystäväni ei anna tunnu ymmärtävän millaista on olla vanhempi. Totta kai olin tässä vaiheessa jo aivan miehen pauloissa ja pahoittelin ystäväni käytöstä ja ymmärtämättömyyttä. Aloin olla todella humalassa ja me jatkoimme juttelua, ei edes muistikuvia mistä kaikesta puhuimme, mutta olimme kaikesta todella samaa mieltä… Yllättäen.

Kun halusin lähteä kotiin, mies saattoi minut taksitolpalle, pyysi numeroani ja suuteli yhtäkkiä. Sillä hetkellä minusta idea oli hyvä. Ja vielä kun pääsin kotiin, olin kovan humalan lisäksi myös aivan rakastunut. Nyt minua on koko päivän oksettanut, on sekä fyysinen & moraalinen krapula.

Tämän kaiken olisin voinut vielä kuitenkin unohtaa jonkin ajan päästä ja elää niukin naukin itseni kanssa, mutta mies alkoi sitten heti tekstailla. Kyselee milloin nähdään ja mitä tehdään.

Sellainen olo, että pakko kertoa ystävälle. Mutta miten?
Mies on edelleen silmissäni mukava, kyllä, mutta myös todella lipevä. Jos teki tapailukumppaninsa ystävälle näin, mitä tekee tuntemattomien kanssa ollessaan viihteellä… Ja olenko valmis tuhoamaan tämän ystävyyssuhteen lopullisesti? Tiedän, ettei ystäväni katsele minua sekuntiakaan, kun saan tämän kerrottua.

En ryhdy nyt ketään neuvomaan, mutta itse kyllä kertoisin tapahtuneesta. Mahdollisimman neurrtaalisti ja lyhyesti, syyttelemättä ja myös puolustelematta. Pitäisin myös mielessä, että anteeksipyyntö, joka sisältää tai jota seuraa sana MUTTA, on aivan yhtä tyhjän kanssa. Eli jos haluaisin pyytää anteeksi käytöstäni, varoisin sanomasta mitään "Anteeksi, olen kovin pahoillani, mutta olinhan humalassa" tms.

Eiköhän tuollaista humalassa satu... Onneksi kuitenkin jäi osaltasi vielä tuohon. Mielestäni rehellisyyden nimissä kerrot ystävällesi tapahtuneesta ja myös noista nyt tulleista tekstareista, ihan jo senkin takia, ettei ystäväsi välttämättä tuhlaa aikaansa tuohon. Ja silläkin uhalla, että itse menetät sen ystävyyden. En ihmettelisi välien rikkoontumista. Anteeksi nyt vain, mutta et taida olla sen ystävyyden arvoinen eikä tuo mies ystäväsi ihastuksen arvoinen. Humalaa on niin helppo syyttää, mutta tekijä olit kuitenkin sinä humalastasi huolimatta! Itse en piittaisi kaltaisestasi ystävästä, toisaalta kuitenkin tekisit palveluksenkin, etten tuhlaisi aikaani tuollaiseen mieheen. Luulisinpa kuitenkin, ettei tuo välttämättä sinuakaan toisin kohtelisi, jos kerran on haku päällä.

No mies ei ole ystävästäsi kiinnostunut, eli joko alkaa sinun kanssasi seurustella, jos sulla on halua tai jonkun muun kanssa, mutta se ainakin tuli selväksi ettei ole ystävästäsi kiinnostunut.

Kerro totuus. Ystävä voi olla tovin vihainen, mutta kyllä antaa anteeksi. Olen ollut vastaavanlaisessa sopassa joskus ja vaikkakin tuli muutaman kuukauden välirikko niin saimme asiat sovittua.

Jos eilisessä illassa oli mitään hyvää, niin juurikin se, ettei tilanne johtanut mihinkään suutelua kummempaan. Tänään mietin jo hetken, etten kerro asiasta, koska humalassa näitä sattuu. Huono syy, tiedän. Mutta tekstiviestit tosiaan muuttivat asian, mies ei todellakaan ole tosissaan umpirakastuneen ystäväni kanssa.

Vaikea olla. En ole itse ihastunut tähän mieheen, mutta myönnettäköön, että hänen seuransa oli mieleistä. Ja jos mies ei olisi ystäväni ihastus, olisin varmasti vähän kiinnostunut. Ei tosiaan vaikuta kovinkaan luotettavalta kaverilta...

Kyllä minusta tästä vaan pitää kertoa. Mietin vain miten...

Minä kyllä vetoaisin mieheen, että keskustelee kaverisi kanssa kunnolla sen suhteen vakavuudesta. Ja kävisin ehkä alustavan keskustelun miehen kanssa siitä, mitä mies siltä ystävältäsi haluaa/odottaa? Samalla toki toisin sen esiin miehelle, etten halua alkaa pelaamaan mitään peliä ystävän selän takana, joten miehen ei kannata kuvitella minun suhteeni mitään ennenkä on selvittänyt itselleen sekä tietty ystävälleni heidän suhteen motiivit ja sen jatkumisen.

Minä en ehkä olisi kertonut, jos tilanne olisi ollut vaan sellainen hetkellinen humalan aikaansaama huuma suudelma taksitolpalla..

Mutta jos mies jatkaa tekstailua kertoisin varmaan sitten kuitenkin ystävälle. Ystävä varmaan suuttuisi ja loukkaantuisi, minä ainakin ystävän asemassa tuntisin itseni loukatuksi, mutta ystävyyttä se ei tuhoaisi.

Ystävääni on petetty aiemmin ja pahasti. Hän on ikuisesti katkera tästä ex-kumppanilleen sekä tälle kolmannelle osapuolelle.

Hän pitää minua hyvänä ja tärkeänä ystävänään. Miksi hän haluaisi olla enää kanssani missään tekemissä?

Onko mahdoton ajatus, että lähettäisin asiani tekstiviestillä? Ei tunnu siltä, että voisin puhuessa selittää asian tarpeeksi selkeästi. Tälle miehelle en ole vastannut viesteihin mitään, kun en tiedä mitä vastata. Voisi lopettaa juopottelun kokonaan...

Lakatkaa läträämästä sillä viinalla!
Joka viikonloppu täältä saa lukea kuinka kännissä on tullut törttöiltyä vaikka mitä.

Älä kerro ystävälle. Älä ole enää mieheen yhteydessä. Älä juo jatkossa niin paljoa että kontrolli pettää.

Alkuperäinen kirjoittaja EnOsaaKäyttäytyä;29172156:
Ystävääni on petetty aiemmin ja pahasti. Hän on ikuisesti katkera tästä ex-kumppanilleen sekä tälle kolmannelle osapuolelle.

Hän pitää minua hyvänä ja tärkeänä ystävänään. Miksi hän haluaisi olla enää kanssani missään tekemissä?

Onko mahdoton ajatus, että lähettäisin asiani tekstiviestillä? Ei tunnu siltä, että voisin puhuessa selittää asian tarpeeksi selkeästi. Tälle miehelle en ole vastannut viesteihin mitään, kun en tiedä mitä vastata. Voisi lopettaa juopottelun kokonaan...

Minusta olisi kyllä reiluinta kertoa asiasta kasvotusten. Jos et vastaa miehelle mitään, voi hän jatkaa viestittelyään, ja sitäkö et halua.

Minusta tekstiviesti tai fb on hyvä tapa kertoa. Antaa ystävälle tilaa reagoida rauhassa ilman kasvojen menettämisen pelkoa tms. Ajottaisin kertomisen niin, että uskoisin ystävän olevan kotona. Ystävän todennäköisesti suuttuessa antaisin hänelle tilaa miettiä asioita, en painostaisi tai ottaisi itseeni ystävän suutuspäissään mahdollisesti sanomista ilkeistä asioista.

Pelkään tuota kasvokkain kertomista, kun olen aina ollut vähän kömpelö tuollaisissa tilanteissa. Minun on vaikea kertoa huonoja uutisia, tai ylipäätänsä negatiivisia asioita. Jos lähden ystäväni luokse vaikka nyt varta vasten kertomaan, saatan helposti kyläillä yömyöhään asti saamatta yhtään tähän asiaan liittyvää sanaa suustani...

Ystäväni ansaitsee kuitenkin kuulla totuuden. Enkä usko, että tämä mieskään on sitä ehtinyt kertoa.

jos sä oot ystävä ni jätät sen miehen vain rauhaan, ei tuollainen ole reilua. voit sanoa kaverillesi että tapasitte baarissa ja että se suuteli sua ja laittaa nyt viestejä. sinä päätät vastaatko niihin viesteihin vai et! eiköhän tuossa ole pallo sulla etkä vielä ole ystävyyttä pilannut.. mutta jos isket siltä ihastuksen ni tasan varmaan olet mennyt ystävä.

Ootko sä miettinyt yhtään, mitä sä ite tunnet? Onko sulla jotain tunteita sitä äijää kohtaan? Mun yhelle ystävälle kävi kerran niin, että sen mies nai niiden yhteistä kaveria melkein puol vuotta. Kun tunnustivat ja katuivat, ystävä antoi anteeksi. Liitto ei sitten kuitenkaan enää kestäny ja kappas, nää kaks sankaria muuttivatkin heti kimppaan.
Eli jos ite oisin valmis antamaan anteeksi, haluisin HETI kuulla että onko teillä mahdollisesti vielä joku viritelmä menossa? Jos yhtään tajuat mitä tarkotan.

Kyllä minä tämän päivän aikana vielä sen viesteihin jotain vastaan.

Harmittaa, kun ystäväni ehti tavata tämän miehen ensin. Vaikka olinkin eilen todella humalassa, muistan kyllä sen mukavan fiiliksen, kun tuntui koko ajan, että toinen ymmärtää. Meillä on tämän miehen kanssa samanlaiset elämäntilanteet ja samanlaisia kokemuksia.

Samalla mies paljasti kyllä myös sen, ettei taida olla minkään sortin luottamuksen arvoinen. En tosin tiedä millaiset pelisäännöt he ovat asettaneet tapailulleen, vai ovatko miettineetkään asiaa.
Mutta en minä voi viedä ystäväni ihastusta. Kerron ystävälleni totuuden, miehelle sanon ehkä että mietitään me näitä asioita huomattavasti myöhemmin, jos silloin vielä kumpaakaan kiinnostaa.

Hyi yök, tulee miehestä ihan mieleen eräs exä. Osaa ESIttää taitavasti todella mukavaa, mutta on lipevä kun mikä.
Rakastuin itsekin, mutta ei enää ikinä vastaavia miehiä. Ne ei koskaan muutu, ei koskaan.
Hän on sattumalta myös vanhempi, käy baareissa. Ettei todella olisi sama mies :D

Yhteistyössä