Hae Anna.fi-sivustolta

Onnistuuko Inssillä

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Eka IUI, 24.04.2007.

1. Eka IUI Vierailija

Hei!
    Kysyisin sellaista, että kuinka moni teistä on raskautunut ensimmäisestä inssistä? Meille tehtiin eka inssi viime viikolla, ja kaikki tuntui menevän ok.. Mutta toisaalta nuo tulokset insssiraskautumiseen ovat niin pienet, että mietityttää. Eli loppujen lopuksi, mikä hyöty inssistä on? tuleeko raskaaksi...

2. jepu* Vierailija

Moikka!
    Kolme inssiä vastaa onnistumisprosenteiltaan yhtä ivf:ää, siinä mielessä kannattaa inssejä kokeilla jos edellytykset on kunnossa. Inssit on hoitoina "kevyempiä" ja halvempiakin.

Mekin menemme kohti ensimmäistä inssiä (selittämättömiä), eilen otin ekan clomin:) Tämä asia kiinnostaa minuakin. Näillä sivuille en onnistuneisiin insseihin ole kovin usein törmännyt, mutta esim. suomi24 ja vauvalehtien keskustelupalstoilla onnistuneita on (googleta inseminaatio). Hain muiden onnistumisista itsekin tsemppiä yritykselle:)

Käypäs katsomassa tällainen linkki:
    http://www.pshp.fi/tays/sairaanhoito/naistenklinikka/esitelmat/MIT%C3%84%20 UUTTA%20INSEMINAATIOHOIDOSTA.pdf

Tuolta löytyy noita tilastollisia tekijöitä, mitkä vaikuttaa raskautumisprosentteihin. Eli jos olet alle 25-vuotias, lapsettomuuden kesto on alle 2 vuotta, inssi tehtiin ovulaation induktiolla, folleja oli kolme ja simppoja pesun jälkeen yli 30 miljoonaa, niin mahdollisuudet tärppiin kolmella inssillä on aika hyvät. Tärkein noista raskauden todennäköisyyttä ennustavista tekijöistä on follien määrä ja niitähän ei saa lisää muuten kuin ovulaation induktiolla, sen vuoksi lämpenin lopulta ajatukselle clomeista ja parista menopurpiikistä -vaikka ovuloinkin normaalisti. Oma lääkärini sanoi myös, että jos kaikki inssiläiset olisivat alle 30-vuotiaita, onnistumisprosentti olisi 20%-30% nykyisen 10%-20% sijaan.

Nämä on nyt vaan tilastoja, -sitä mihin osuuteen itse lopulta kuuluu ei voi tietää muuten kuin elämällä, mutta sitä odotellessa itseäni ainakin lohduttaa "kylmä fakta":)

3. Kiitti :) Vierailija

Mielenkiintoinen ja hyödyllinen linkki. Hyvää tietoa selitetty yksinkertaisesti.
    Itselläni kokemusta 3:sta inssistä. Olimme silloin alle 30v, selittämätön pari. Inssien tukena clomit ja luget (omasta tahdosta, vaikka kaikki muuten ok). Siittiöt priimaa. Koskaan ei tulosta tullut, että mä olen sitten kai se ikävä tahra tilastoissa :(

4. Kukka28 Vierailija

Mulle tehtiin alkuvuodesta eka inssi (selittämättömästi lapsettomia). Tärppi tuli heti, vaikka usko inssiin oli melko olematon. Se raskaus meni kesken, mutta nyt uskon vahvasti tuohon hoitomuotoon. Kyllä sillä oikeasti saattaa onnistua, ja on varmasti kokeilemisen arvoinen kun on kuitenkin helpompi hoitomuoto kuin esim IVF.

5. ap. Vierailija

Kiitos vastanneille!! Ja eritoten suurkiitokset Jepulle linkeistä. Täällä oon ahkerasti kahlannut, mutta tosi vähän löytänyt "onnistumistarinoita" insseistä.
    Siis ollaan nippa nappa 30v ja ns. selittämättätömiä. Yritystä 2v ja nyt ollaan lähdetty hoitoihin ja tosiaankin eka inssi oli viime viikolla. Miehellä sperma kunnossa, eikä mustakaan vikaa löydy, eli kaikki tutkittu. Mä oon vaan jotenkin jämähtänyt tohon lukemaan 10-20% , mitkä mahdollisuudet inssin myötä raskautua, ja se vaan on niin onnettoman kuuloinen. Ja myös tulevaisuutta ajatellen jatkaako inssi linjalla vai siirtyäkö vahvempiin hoitoihin. Toi inssi oli kuitenkin suht luonnollinen ja miellyttävä hoito. Meillä ei hormonihoitoa ollut mukana, kun ovuloin luomusti. Ainoastaan Pregnyl irroittamaan. Eli ilmeisesti seuraavaan hoitoon (jos tulee) kannattaa ottaa pientä hormoniavustusta.

6. jepu* Vierailija

ap: Joo, kannattaa tosiaan jos toisen inssin tarve on, niin pyytää reseptit hormoneihin. Silloin mahdollisuudet taisi nousta kolminkertaiseksi verrattuna luomukiertoon. Tule kommentoimaan miten kävi ensimmäisen inssin kanssa, kun tiedät. (Meillä operaatio on vapunaattona tai vapun jälkeen.) Jos tähän ketjuun vaikka saisi niitä onnistumistarinoita:)

On tämä selittämättömyys pirullista. Tuntuu että "vian" täytyy olla todella suuri, kun ei tärppää vaikka kaikki arvot on niin mahtavat ja sisuskalutkin on kuin oppikirjasta. Ja toisaalta se voi olla jostain aivan pikkujutusta kiinni, vaikka kohdunkaulan limasta (mihin inssi auttaakin). Olin 22-vuotias kun yritys aloitettiin ja nyt 25-vuotias, eli ei todellakaan pitäisi olla iästä kiinni. Argh.

7. kirle Vierailija

minulla 3krt.inssi ei tuottanut tulosta,selittämätöntä miksei toista lasta olla saatu.
    nyt ivf alullaan.olen 31 ja mies 34

8. Maissu Vierailija

Meillä myös ensimmäinen inssi tulokseton. Kaksi spontaania raskautta 99 ja 03. Kolmatta yritelty vuodesta 2005. Ei mitään näkyvää syytä lapsettomuuteen. Meillä minä 31 ja mies34v. Toinen inssi tulossa perjantaina. eipä kauheita toiveita tuolle yrittämälle. Ilmeisesti vaan lähinnä "askel" lähemmäs parempia hoitoja..Inssiin en usko!

9. Pia78 Vierailija

Hei!

Käyn välillä lukemassa vanhasta tottumuksesta mitä näillä sivuilla kirjoitellaan. Haluankin nyt antaa ainakin yhden positiivisen tarinan. Eli meillä myös selittämätön lapsettomuus. Tutkimusten alkaessa minä olin 23v. ja mies 28v. Perustutkimukset kesti pitkään, kun oltiin julkisella hoidossa. Kun asiat sitten olivat siinä vaiheessa, että oli ensimmäisen inseminaation aika, odotukset olivat molemmilla hyvin olemattomat onnistumisen suhteen. Käytettiin Puregonia ja irrotukseen Pregnytl. Eka inseminaatio onnistui!!! Oltiin ihan ihmeissään! Ja raskaus meni ongelmitta. Nyt poika 1v.3kk. Ja kun ei lisää lapsia alkanut luomusti kuulumaan, päätettiin tällä kertaa mennä yksityiselle hoitoon. Ja tälläkin kertaa eka inseminaatio tuotti tuloksen. Ja nyt odotellaan syksyllä syntyväksi kaksosia! Ihan uskomatonta ja lapsista sekaisin! Älkää heittäkö toivoa menemään! Vaikka itsestä tiedän, että haluaa odottaa hyvin vähän hoidoilta ettei sitten joutuisi kovasti pettymään. Ja aluksi raskausaikana pelotti, että meneekö raskaus kesken vai miten käy, mutta nyt jo kovasti uskalletaan iloita uudesta raskaudesta! Tässä teille edes yksi tällainen tarina :)

10. jepu* Vierailija

Onpa ihana kuulla Pia78 onnistumisestanne:) Paljon onnea kaksosista!

Täällä pp3 menossa ekan inssin jälkeen, eikä voi sanoa että paljon odotuksia olisi sen suhteen. Mutta eipä asiaa ole kauheasti ehtinyt miettiäkään, kun on niin paljon kaikkea muuta tekemistä töissä ja kotona. No, helatorstain aikoihin selviää miten kävi.

11. Pia78 Vierailija

Kiitos onnittelusta!

Tulehan sitten kertomaan miten kävi. Itsestäkin mielenkiintoista käydä täällä seuraamassa miten muilla inssit onnistuu. Ei oo helppo asia tuo lapsettomuus. Hoidot raskaita ja henkisesti myös raskasta! Tsemppiä teille kaikille ja hyvää kevään jatkoa!

12. ap. Vierailija

Hei! meillä ei eka inssi tuonut tulosta, joten nokka kohti seuraavaa.. Eli uusi inssi seuraavaan kiertoon. Kiva kuulla, että insseilla onnistuu ja vielä tuplaten! Pialle isot onnittelut Oliko teillä muuten clomit apuna. Meillähän eka inssi tehtiin luomukiertoon, ainoastaan Pregnyl oli avustuksena. Seuraavaan toivottovasti tulee clomit avuksi..
    Jepu! mikäs teillä tilanne, eli onko inssejä takana/vai suunnitelmissa.
    Olis kiva laittaa joku "inssiketju" päälle, kun tuntuu että täällä useimmilla isommat hoidot jo päällä..Saisko kannatusta?

13. ap. Vierailija

ääh.. siis Jepullahan on jo inssi takana..voi tätä pönttöä päätä! Tuuppa kertoon kuulumisia!

14. jepu* Vierailija

"Inssiketju" saa täällä ainakin kannatusta, olen kuulolla:) Onpa harmi kuulla ap. ettei tulosta tullut:( Onneksi saatte heti seuraavaan kiertoon inssin. Ja kuten todettua, vasta 3-4 inssin jälkeen onnistumisprosentit alkavat radikaalisti laskea. (Ja silti luin juuri joltain palstalta plussasta 9. inssistä, kaikki on mahdollista:)

Täällä pp5 menossa tai en tiedä onko jo pp6, koska inssi tehtiin keskiviikkona, mutta veikkaan että ovis oli vasta torstaina. Mistä se lasketaankaan:) Käytössä oli siis clomit kp3-7 +menopur kp8-9 +pregnyl kp10 ja inssi siis kp11. Munasoluja oli 2 kypsää ja yksi hiukan liian pieni inssipäivän ultrassa. Gynen mukaan olosuhteet oli optimaaliset; limis, simpat jne. Suhtaudun skeptisesti mahdollisiin "oireisiin", koska nuo hormonithan voi aiheuttaa melkein mitä vain. En ole niitä aikaisemmin käyttänyt, niin ei ole kokemusta mihin verrata.

15. Pia78 Vierailija

Ap: Kiitos onnitteluista! Eka kerran mulla oli clomit, mutta niillä syntyi muistaakseni 7 munarakkulaa ja lääkäri totesi, että ei yritetä kuitenkaan seitsemää veljestä kerralla.. ;) Sitten käyttöön saatiin Puregon ja sillä molempia raskauksia on autettu, niin että hyvin sitten onnistuivat! Ollaan kyllä päästy "helpolla" näistä lapsettomuushoidoista. Kun ajattelee, että toisilla kestää vuosia. Kyllä tuota muistaa olla itse hyvin kiitollinen lapsista, jotka meille suodaan! Nyt kun vaan saataisi vielä terveinä maailmaan nämä kaksi!

16. Vippe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mäkin voisin tähän inssiketjuun osallistua, kun kävin tänään elämäni ensimmäisessä inssissä. Aika samat oli meilläkin käytössä, Jepu, clomit kp3-7, menopur kp9, pregnyl kp10 ja inssi kp12. Folleja yksi, joka näkyi tänään ultrassa osittain luhistuneena (ovis siis juuri tapahtunut) ja simppoja oli pesun jälkeen 22milj.

Nyt sit vaan jännäillään.. :)

17. ap. Vierailija

Jepu! Missä suostutaan tehä 9 inssiä?? meille sanottiin et max 3 inssiä, sitten ivf. Ja mua ainakin toi IVF pelottaa.. enpä haluais lähtee sille tielle..Toki vaihtoehto, jollei inssi tuo tulosta!
    Vippe ja Jepu isot PEUKUTUKSET täältä, kertokaahan fiiliksiä. Mulla inssiin seurantaultra follikkelista viikon päästä, eli sinne asti pitäis kärvistellä..Clomit alotan huomenna!!!

18. jepu* Vierailija

Hei Vippe ja ap. Tässähän meitä on jo kolme hikoilijaa:) Kaikilla ensimmäinen inssi takana ja ap. menossa kohti toista.

ap: Kyllähän yksityisellä suostutaan mihin vaan, kun maksaa:) Ja on pareja, jotka periaatepäättävät etteivät mene ivf:ään asti ja tällöin voi tehdä inssejä niin kauan kuin pää (ja lompakko) kestää. Riippuu varmaan myös mikä on lapsettomuuden syy, että suostutaanko niitä tekemään.

Meille sanottiin julkisella, että 1-2 inssiä pariskuntaa kohti (vaihdoimme alkututkimusten jälkeen yksityiselle) ja nyt yksityisellä olemme ajatelleet sen max. 3 inssiä tehdä, jos on tarve. Kyllä minuakin ivf pelottaa ja toivon todella, ettei sinne asti tarvitsisi mennä. Mutta niin pelotti etukäteen laparoskopiakin ja hormonien massuun piikittäminen ja tässä sitä ollaan:) Ihmismieli on pelottavan notkea pakon edessä:)

19. Vippe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heippa!
    Täällä ei nyt vielä mitään ihmeempiä fiiliksiä ole. Kädet on kyllä kyynärpäitä myöden ristissä, että onnistuisi. :) IVF ei houkuttele yhtään. Miehellekin kyllä jo sanoin, että siihen en lähde, inssitkin tuntuu loppujen lopuks niin kliiniseltä.. Piikit pelotti, ja pelottaa edelleen. Mää en niitä kovin vapaaehtoisesti antanu massuuni pistää, mutta pakko oli tosiaan taipua.

Jepu, mullekin tehtiin vuosi sitten laparoskopia. Se ei ollu yhtään niin kamalaa kun noi hormonipiikit... Löytykö sulta endoa? Mulla oli toisessa munasarjassa iso verihyytymä, joka ei ollu endoa. Pieniä pesäkkeitä oli kyllä muita, mutta niihin ei koskettu. Nyt se operoitu munasarja toimii ihan normaalisti ja hyvä niin.

20. jepu* Vierailija

Ei täälläkään mitään hienoja oireita löydy, ainut että valkkaria on tullu parina viime päivänä normaalia enemmän -olen pistänyt hormonien piikkiin. Onko teillä Vippe löytynyt syytä tutkimuksissa tärppäämättömyyteen? (Simpat?) Minkä aikaa yrititte luomuna ennen inssiä?

Multakaan ei löytynyt endoa eikä mitään muuta poikkeavaakaan. Tavallaan ihan hyvä että tuli käytyä se läpi, sai jotain mielenrauhaa sen suhteen. Endoahan voi silti olla, vaikka skopia oiskin ok, muttei ainakaan näissä strategisissa paikoissa: munasarjat jne. Tai voi olla näkymättömissä kudoksen sisällä, mutta en tiedä kuinka todennäköistä se voi olla. Onpa epämäärästä:)

21. a.p Vierailija

Hei! kun meitä on jo täällä hurjat kolme, niin laitetaanko vähän tietoja itsestämme. Eli meillä minä 29 ja mies 31v. Yritystä takana 2v. Hoitoihin lähdettiin vuoden vaihteessa ja nyt eka inssi takana, josta ei tärppiä. Toinen tulossa reilun viikon sisään. Eli sain puhelinreseptillä Clomit eilen ja tänään eka Clomipäivä. Annoksella 1 tabu per päivä. Seurantaultra on siis ensi viikolla. VL:llä hoidoissa ollaan, missäs muut?
    Meillä ei perustutkimuksissa mitään vikaa löytynyt. Miehellä normosperma, eli pitäis hedelmöittyminen olla mahdollista.
    Jepu! Mekin kun ollaan yksityisellä niin kai tekisivät inssejä useammankin. Mut meillä lääkäri sanoi, et kolme kannattaa tehdä ja sit IVF:ään. Tosiaankin toivon, ettei sinne asti tarvii mennä..mutta toisaalta jollei noista insseistä hyötyä oo niin kai sit on mentävä askel eteenpäin.
    Peukutukset teille molemmille!!!

22. Vippe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heips,
    taustatietoja kyselitte, eli minä 30, mies 31, yritystä takana reilu 2,5v. Taysissa ollaan hoidoissa. Siittiöt ihan ok, paitsi normaalimuotoisia vain 3%, mutta ei pitäisi haitata, koska niitä on paljon ja liikkuvat eteenpäin. Selittämättömiä ollaan siis.

Niin, miten sen nyt ottaa, ilmeisesti viisikin inssiä kannattaisi tehdä.. Toisaalta joo, IVF:ssä on paremmat mahdollisuudet, mutta toisaalta ei voi olla miettimättä että ne yksityisellä haluaa rahat pois "hulluilta". :) Tai ainakin itellä on vähän skeptinen asenne noita yksityisiä kohtaan. Mutta en oikeastaan voi sanoa mitään, kun ei ole kokemusta...

23. jepu* Vierailija

Taustaa: minä 25 vuotta, mies 30. Yritystä 1,5 vuotta, VL:ssa ollaan kuten ap:kin.

Meidän alkututkimukset julkisella oli semmoinen farssi, -sekä palvelu että itse toimenpiteetki, että sitä leväperäisyyttä ei pidemmän päälle kestäisi vielä lapsettomuuden lisäksi. Toinen lääkäri vahvisti vielä epäilyni näistä "ammatillisistakin" asioista, itse siis en ole alalla. Väestöliittoon ja omaan hoitavaan lääkäriin olemme olleet nyt todella tyytyväisiä.
    Melko alueellisesti epätasa-arvoista, että jossain paikoissa julkinen puoli ei ole vaihtoehto. No, hyvä kuulla että siellä Tampereella homma pelaa:)

Sen takia Vippe epäilin simppoja teillä syyksi, kun miehelläkään ei oo niitä kovin paljon (50milj/ml, dg:normaali silti) ja inseminaatioon pesun jälkeen saalis oli 65 milj. siittiötä ja teillä oli 22 milj, niin ajattelin, että niitä lähtökohtaisestikin olisi ollut vähemmän.
    Mites ap. onko clomit missä vaiheessa menossa? Onko tullut mitään sivuoireita? Mulla oli sama annostus kuin sulla, enkä huomannut muuta kuin voimaakkaampaa nippailua munasarjoissa useampien follien kasvaessa. Onko sulla puregonia tai menopuria vielä lisäksi?

24. ap. Vierailija

Jepu! Clomeja oon syönyt 3 pvää, eikä mulla ainakaan niistä vielä mitään mainittavampaa vaivaa..eli tuntuvan sopivan. Ei muita lääkityksiä päällä tässä kierrossa, inssin jälkeen varmaan saan luget..tai mitä lääkäri päättääkkään..
    Mä oon ollut kans tosi tyytyväinen tohon VL:n. Eli aikoja saa kun haluaa. Ainoo miinus, että jos joutuu noihin "isompiin hoitoihin", niin kalliiks tulee verrattuna julkiselle puolelle. Me lähettiin tolle yksityisellepuolelle, juuri tuon nopeuden takia. Ei ees viittitty lähtee jonotteleen tolle julkiselle. Vai minkälaiset odotusajat Vippe teillä on ollut?
    Jepu ja Vippe onko tärppifiilinkiä?

25. Vippe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heips! Ei oo vielä mitään tärppifiilinkiä ainakaan täällä.. Mitkäs on fiilikset sulla, Jepu? Olit muistaakseni 5-6 päivää edellä kierrossa.

Mää kävin perustutkimuksissa yths:n gynellä, ja olin ihan tyytyväinen. Sitten kun hänellä loppuivat keinot, eli kun mitään vikaa ei löytynyt, hän laittoi lähetteen Taysiin. Siitä meni n.4kk kun päästiin ensikäynnille ja siitä seuraavaan kiertoon olis tehty inssi, mutta pääsiäinen oli pahassa välissä + oltiin lomalla (pois Tampereelta) joten siirrettiin suosista kuukaudella. IVF-jonosta en sitten tiedä, kuinka kauan sitä joutuu odottamaan, mutta tällä hetkellä en ole sinne edes pyrkimässä. Mun mielestä meni nopeasti ja ollaan oltu tyytyväisiä hoitoon. Monethan muuten siirtyy inssien jälkeen julkiselle puolelle, kun tulee halvemmaksi.

Mullakaan ei tullu clomeista mitään sivuvaikutuksia. Vähän sellaisia hikoilukohtauksia, ehkä. Otin tabun aina illalla, joten voi olla että olis aamuyöstä hikoiluttanu muutenkin.

Löytyisköhän muitakin inssissä käyneitä/inssiin meneviä?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri