Hae Anna.fi-sivustolta

Onnistuuko Inssillä

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Eka IUI, 24.04.2007.

1. Fiidas Vierailija

Kysymykseen onnistuuko inssillä, niin ei sitten millään!! Takana kolme inssiä. Minussa ei vikaa (torvet auki, kierto normaali, ovuloin spontaanisti, hormonikokeet ok). Miehellä normosperma, eli pitäisi raskautua. Kolme inssiä takana ja kaikki "onnistuneet", eli tehty juuri nappipäivänä (ovulaation aikaan). Simpat olleet hyvät, eli 20-30 milj joka kerta ja liikkuvuus liki 100% Mutta ei niin ei...mikä lie mättää mutta meillä inssi ei ole kertaakaan onnistunut, vaikka lääkärikin joka kerta toitottanut, kuinka hyvät olosuhteet olleet.
    Hienoa Metsäkämmekkä, että olette onnistuneet!! ja todellakin tsemppiä kaikille muille!! Me ehkä olemme tämä selitämätön pari. Insseihin on usko mennyt, joten katse kohti "isompia" hoitoja.
    Hyvää kesää!

2. Miiamaija Vierailija

Valitettavasti "isommatkaan" hoidot ei aina auta, meillä diagnoosi ihan kuin teilläkin edellinen, siis ei mitään selitystä, kolme ivf-hoitoa käyty, aina lääkäri ollut tois posittivinen, että nyt kylllä tartttuu kiinni, mutta ei kun ei, vika kai kiinittymisessä, tai sitten ihan selittämätön juttu, ja siihen kun lääketiede ei osaa auttaa...
    Niin tosiaan lääkärin sanoja lainatakseni, kolme siirto kertaa on vielä vähän!

3. Metsäkämmekkä Vierailija

Fiidas, kirjoituksesi tuntuu niin kovin tutulta. Inseminaatiot tuntuivat kolmen epäonnistumisen jälkeen jo ajanhaaskaukselta. Odotin lähinnä syksyä ja ivf-hoitoja. Kysyessäni syksystä kolmennen inssin jälkeen lääkäri vakuuutteli toimenpidehuoneesta lähtiessäni, että "kyllä näillä inseminaatiollakin on vauvoja alkuun saatu". Neljäs tehtiin heti seuraavasta kierrosta. Ajat klinikalla olivat tunnin myöhässä ja odottelin odotusaulassa hermostuneena josko vielä ehtisin ajoissa töihin. Laitin miehelleni tekstiviestin, että tämä nyt ei ainakaan voi onnistua, kun ihan stressissä täällä istun. Mutta niin sitten 3,5 vuoden odotuksen jälkeen tuli tästä neljännestä inssistä plussa. Hoitoihin pääsy kesti meillä vuoden, sitä ennen siis vuosi yritystä kotona. En oikein vieläkään tätä usko ja toinen puoli minusta odottaa sitä suurta pettymystä pelonsekaisin tuntein. Tuntuu siltä, että eihän tämä nyt näin helposti voi mennä. Tällä tarinalla haluan edes vähän tsempata sinua Fiidus. Vaikka tuntuu toivottomalta, iloinen yllätys on kuitenkin mahdollinen. Aurinkoista kesää ja paljon, paljon onnea & sympatiaa hoitoihin!

4. Fiidas Vierailija

hei!
    Kiitos Metsäkämmekkä uskon valamisesta! Ja aivan ihanaa kuulla, että joku onnistuu noilla insseillä..nimittäin soittelin aamulla klinikalla ja lääkäri oli edelleen sitä mieltä että insseillä jatketaan. Kieltämättä aika turhautunut olo, kun kolme jo takana ja mieli halais jo IVF:n. Alunperin kun puhe oli, että kolme inssiä kannattaa kokeilla.
    Mutta miten teillä inssiplussa tuli. Eli millä lääkityksellä ja millä simppamäärillä?
    Onnea odotukseen ja tuuhan kertoon kuulumisia!!

5. Metsäkämmekkä Vierailija

Mutta miten teillä inssiplussa tuli. Eli millä lääkityksellä ja millä simppamäärillä?
    Onnea odotukseen ja tuuhan kertoon kuulumisia!![/quote]

Huomenta.
    Mulla oli käytössä Puregon 75ky, jota pistin kp3-kp9 (muistaakseni). Sitten kp 10 aamulla sain klinikalla irroituspiikin (Pregnyl) ja seuraavana aamuna tehtiin inssi. Simppamääriä en muista, en ole kiinnittänyt niihin sen enempää huomiota, kun kaikki sen(kin) osalta on ollut kunnossa. Kehittyneitä munasoluja tuolla Puregon määrällä oli kaksi. Olen joskus aiemmin käyttänyt Clomeja, joilla saatiin aikaiseksi yli kymmenen munasolua ja pari kystaa; siitä seurasi ehkäisypillerit (!!) kahdeksi kuukaudeksi ja lopulta kystien (uusien ja vanhojen) vuoksi laparoskopia.
    Voin kuvitella turhautumisesi. Tällä hetkellä olen tietysti tyytyväinen, että tehtiin näinkin monta inssiä, onhan ivf kuitenkin hoitona jo raskaampi. Mutta jos tämä nyt epäonnistuisi, ja lääkäri ehdottaisi uusia inssejä....hmmm...taitaisin hakeutua jo yksityiselle ivf-hoitoihin. Niin kärsimätön olen.

6. Fiidas Vierailija

Metsäkämmekkä! Me olemme jo yksityisellä hoidossa (olleet koko ajan), joten sepä tässä turhauttaakin. Lääkäri vaan tuntuu näkevän nuo inssit niin hyvinä, kun olosuhteet hyvät. Yhtään ei nappais tuo neljäs inssi..!
    Mä en oo saanut alkukierroille mitään lääkettä. Joskus taannoin söin clomeja, mutta ne ohensi limiksen niin olemattomaksi, että oli pakko lopettaa. Tosta Puregonista en oo kuullukaaan, onko se vastaava lääke kun noi clomit.
    Ainoat lääkitykset olleet pregnyl ja luget. Loppuviikosta ois follikkeliultra, ja kieltämättä turhauttaa...
    No toisaalta, ehkä se todennäköisyys raskautua inssien kanssa on kuitenkin parempi, kuin ilman..eli ehkä se neljäskin on kokeiltava.
    Ja ohan noi inssit olleet huomattavasti halvempi vaihtoehto, kuin IVF. Mutta mutta...
    Loppuviikosta ollaan taas viisaampia.

7. Metsäkämmekkä Vierailija

Käsittääkseni Puregon vaikuttaa kutakuinkin samalla tavalla kuin Clomifen. Puregon on kai "hellävaraisempi" (??) lääkitys. Se pistetään ohuella neulalla ihon alle. Niin, unohdin tuosta lääkerotlasta Lugesteronit, joita myös olen käyttänyt emätinpuikkoina aina 2vkoa inssien jälkeen. Joissakin paikoissa ilmeisesti määrätään Luget raskausviikolle 10 asti. Yritä nyt vaan kestää vielä se yksi inseminaatio. Sen jälkeen viimeistään voit sitten "hyvällä omallatunnolla" sanoa, että yritetty on inseminaatioilla ja että nyt haluat jo ivf:n.

8. Vippe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onnittelut täältä Metsäkämmekälle!! :)

Mites ap:lla ja äkäpussilla inssit sujuivat?

Harmitus jepu, että munasolu oli päässyt karkaamaan.. :( Onneksi teillä oli luomuilua sunnuntaina.. Vaikuttiko se muuten tiistaina siittiösaaliiseen? Yleensähän ne haluaa 3päivää pidättäytymistä.

Tsemppiä Fiidakselle! Ehkä se seuraava inssi jo onnistuu.. :)

9. jepu* Vierailija

Vippe: Meillä papereissa luki et 2-4 päivän pidättäytyminen, niin ajateltiin että voidaan luomuilla;) Simppoja oli vähemmän kuin ekassa inssissä (60milj) , mutta silti jotain 30 miljoonaa eli ei siitä pitäisi olla kiinni. Kun ei vaan raskaudu niin ei raskaudu...

Kävin verikokeessa, jossa selvitettiin että ovuloinko tässä kierrossa vai mitä ihmettä tapahtui kun ajoitus meni noin pieleen (keltarauhastakaan ei näkynyt silloin inssiultrassa). Progesteroni oli 44 viikko arvioidun oviksen jälkeen eli ovuloin. Kyllä hiukan rassaa, että noin kolme sataa euroa meni kankkulan kaivoon, kun vielä sanoin ekassa ultrassa lääkärille (joka ei ollut "oma"), että yleensä mulla ei ole niin pitkä kierto, kuin mille päivälle hän ovulaation arvioi.

Jepulla on hiukan aggressioita:) Menkkoja odotellessa...

10. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mä oon täällä taustaillut enimmäkseen. Nyt kuitenkin päätin kirjottaa, kun huomenna on eka inssi. Meillä siis ainakin todistettavasti hekentynyt siemenneste. Oon nyt ottanut clomit ja puregonit tähän kiertoon. Maanantaina kävin ultrassa ja siellä oli 4 munasolua, joista kaksi oli sen kokoista, että ne ehtii kypsyä ja irrota huomiseen mennessä. Eilen illalla otin pregnylin ja huomenaamulla mies menee sit antamaan näytteen. Takana on yhteensä noin 3 vuotta lapsettomuutta. Eka virallinen hoitoyritys on tuo huomenna tehtävä inssi. Olo on levollinen ja tarkkaileva. En odota kauheesti mitään. Lääkäri sanoi, että meillä on 15% todennäköisyys raskautua. Sanoin sen olevan pieni, mutta siihen lääkäri totes, että se on sama kuin meillä ois ideaali luomuyritys. Eli tällä menetelmällä ollaan samalla viivalla 'normaalien' yrittäjien kanssa. Katellaan siis miten se menee. 28.päivä kesäkuuta tuun sit kertomaan viimeistään, että tärppäskö. Varmaan tässä välilläkin kommentoin tuntemuksia. Onko kellään nyt samoihin aikoihin jännäilyjä?

Miten te ootte reagoineet noihin lääkkeisiin? Mä oon ollut aika kiukkunen ja herkkä. Itkeä pillittänyt oon mitä kummallisimmille asioille. Lisäksi kärsin päänsäryistä. Nyt myös tuon pregnylin jälkeen mahanahka on tosi hellä, ei kärsi koskea ollenkaan. Mutta kaikki on kestettävissä. Jos noilla ongelmilla saa positiivisen tuloksen, niin otan kyllä vaikka isompaakin kipua ja tuskaa vastaan.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

11. Vippe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Onnea tulevaan inssiin Habibati! Mulla ei tullu lääkkeistä muita oireita, kun tuo mainitsemasi vatsanahan arkuus pregnylin jälkeen.

Jepu, harmi kyllä kun se inssiajoitus meni ihan reisille. Hyvä kumminkin että olit ovuloinut, että mahdollisuus on kuitenkin.. Pidän kuitenkin sulle vielä peukkuja. :)

12. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No nyt on sit eka inssi takana. Yllätyksenä tuli meille molemmille, että miehen simpat oli hyvät vaikka lapsettomuuden syy on aiemmin selitetty heikolla spermalla. Tänään kuitenkin matkaan lähti 80 miljoonaa simppaa. Toinen munasolu oli irronnut ja toinen oli juuri irtoamassa. Lääkärin mukaan oli siis tosi hyvät olosuhteet. Mutta kun ei se takaa mitään. Mä jo sanoin lääkärille, että taitaa sitten syy olla kiinnittymisessä jos kerta sperma ok ja mä ovuloin.Huoh!!!Ja kun tätä ei lääketiede voi kovinkaan auttaa.

Toimenpide oli kivulias ja nytkin oli tullut pari veritippaa. Lääkäri sanoi, että kohdukaula oli mutkainen. Onneks se oli kuitenkin pian ohi.

Mä olin jotenkin niin täpinöissäni tuosta spermasta, että unohdin maksaa koko käynnin. Hoitaja soitteli tunnin päästä perään ja kyseli laskua. Me asutaan ulkomailla ja ollaan huomenna lähdössä takas kotiin merten taakse. Siksi ne sitä hätäilikin. Kävin sit vielä syömässä lounasta ja lähdin sieltäkin maksamatta. Hoksasin onneksi ite pihalla, että lasku jäi maksamatta. Taitaa siis oikeesti nää hormoonit pistää päänkin sekas. :)

Viikonloppuja kaikille. Palailen asiaan ens viikolla. Edessä on pari päivää matkustamista kotiin.

13. *sivullinen Vierailija

Habibati, ootko saanut sperma-analyysin tulokset? Kun eihän se määrä kerro kaikkea, myös muodossa voi olla vikaa tai liikkeessä. Lisäksi yhden analyysin perusteella ei pitäisi antaa diagnoosia, vaan tutkimus tehdä uudestaan 2-3 kk:n kuluttua. Loistavaa kuitenkin, että tässä inssissä simpat oli kunnossa ja pidän tosi kovasti peukkuja, että plussa napsahtaa nyt! Kaikkea hyvää, toivottaa sivullinen :)

14. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ollaan aiemmin tehty kunnon analyysi simpoista. Sillon jo pelkkä määrä ja liikkuvuus oli kehnohkoa. Nyt nuo arvot oli huimasti paremmat. Lääkäri totesi tietenkin tuon saman, että tietoa muodosta ei ole mutta määrä on hyvä ja eteenpäin uivien osuus on hyvä eli niiltä osin se oli luokiteltu normaaliksi spermaksi.

Mun mies oli viimeisen kuukauden ajan popsinut esim parsaa ja muuta jota se oli lukenut netistä ja joita USA:n lääkärit suositteli. Hän nyt uskoo vahvasti että se ruokavalio auttoi. ;)
    Hän on aina hoitanut itteensa luonnonmukaisesti ja yrteillä joten hän nyt luotti siihenkin tälläkin kertaa. En osaa sanoa miten paljon se auttoi, mutta hyvä jos auttoi.

15. *sivullinen Vierailija

Hei,
    jos analyysi on tehty aikaisemmin vain kerran, niin eihän se periaatteessa kerro koko totuutta, koostumus kun voi vaihdella suurestikin. Hienoa, että tällä kertaa kaikki oli kunnossa - juuri oikeaan aikaan :)
    Tuo parsa ei ole vielä varmaan ehtinyt vaikuttaa, sperman "valmistuminen" kun kestää 2-3 kk, eli kuukaudessa ei uusia aineksia vielä muodostu. Plussaonnea!

16. Sally Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei Habibati,

Asutko USAssa? Oletko käynyt täällä lapsettomuustutkimuksissa tai hoidoissa?
    Olisi kivaa löytää kohtalontoveri samasta maasta, kun suomalaisjuttujen kanssa tuntee itsensä välillä vähän ulkopuoliseksi. Vaikka käytännöt ovatkin ilmeisen samanlaiset.

Meillä on se tilanne, että olemme yrittäneet raskautua nyt noin 2 vuotta ja 2 kuukautta. Enka IUI eli inssi tehtiin tässä kuussa ja viikon päästä tiedämme tulokset. Olemme selittämätön tapaus ja nyt pidämmekin kovasti peukkuja pystyssä tämän ekan inssin suhteen.

Olen ollut tosi tyytyväinen hoitoihin täällä. Asumme osavaltiossa, jossa sairausvakuutus kattaa myös lapsettomuushoidot aika hyvin. Lääkkeetkin taitavat olla halvempia kuin Suomessa. Ennen tuota inssiä kävin 3 aamua lääkärin luona ultrattavana ja verikokeissa jotta tarkka ovulaatioajankohta voitiin määrittää. Suomessa ei taida olla ihan näin tarkkaa seurantaa tämän asian suhteen. Parhaillaan käytän progesterone suppoja (aika ällöjä) pidentämään luteraalivaihetta. Katsotaan miten käy, jännää tämä on!

17. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei Sally,

Yksi syy sille, että teimme tän ekan inssin suomessa on se, ettei meillä vakuutus korvaa hoitoja USA:ssa. Lisäksi Suomessa kontroilloidaan enemmän monisikiöraskauksia, esim inssiä ei tehdä jos on liikaa munasoluja. Jenkeissä on paljon 4,5,6 sikiöisiä raskauksia.
    Heti kun päätettiin tulla suomeen hoitoon sain kuulla, että sairaalamme ja lääkärimme, joka meitä jatkossa (toivottavasti ei) alkaa hoitamaan on yksi USA:n parhaimpia lapsettomuuslääkäreitä. Klinikkakin on kuuluisa ihan kansainvälisestikin. Eli hyvää hoitoa on kyllä tarjolla, siihen se ei kaatunut. Haluttiin kuitenkin kokeilla nyt ensin suomessa, jos vaikka tärppää. Päästiin heti hoitoon ilman jonoja. Yllätyin sitä suuresti. Lääkäri totesi, ettei varsinkaan väestöliitossa oo jonoja ollenkaan. Jatkossakin päästään vain soittamalla hoitoon mihin kiertoon vain. Oltiin siis tyytyväisiä hoitoon.
    Ois kiva kuulla sally sun kokemuksista. Uskallatko paljastaa osa-valtiosi? Me asutaan AZ:ssa. Onko sun mies amerikkalainen? Pääsittekö hyvin hoitoon?
    AZ:ssa oli useilla klinikoilla se ehto, että pitää olla naimisissa. Aika kitsaasti katteli tammösiä avopareja. OVat aika konservatiivisia sen suhteen , ainakin etelä-lännessä.

Te ootte noin viikon edellä meitä mutta aika lähekkäin jännäillään. Onko sulla vielä mitään tuntemuksia? Millä mielellä olet tän asian suhteen?

Mä toivottelen teille, niinkuin kaikille muillekiun, plussaonnea. Toivottavasti tärppää.

18. Sally Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kivaa törmätä täällä toiseenkin Usan suomalaiseen!!! Oli kiinnostavaa lukea sun kokemuksista. Mekin olimme etukäteen tosi huolestuneita tuosta monikkoraskaus uhasta. Puhelimme siitä kuitenkin meidän lääkärin kanssa, joka kertoi, että mulla oli tässä kierrossa kypsymässä vain yksi ainoa munasolu, joten pääsimme hyvin peloistamme irti. Jos niitä olisi ollut kolme tai enemmän, emme olisi takuulla tehneet inssiä. Kaksoset olisivat vielä ihan OK, mutta kolmoset ainakin tällä hetkellä tuntuvat ihan utopistiselta ajatukselta ja liittyyhän noihin monikkohommiin monenmoisia riskejä.

Me asumme MA:ssa, joka onkin melko edistynyt osavaltio näissä vakuutuskorvauksissa ja yksi harvoista, joissa lapsettomuushoidot korvataan. Onnekas sattuma meille. Mieheni on myös suomalainen ja olemme asuneet täällä jo kolmisen vuotta miehen työn vuoksi. Kukaan ei ole missään vaiheessa kysellyt olemmeko naimisissa, mutta meillä on kyllä sama sukunimi. Ehkä jos olisi eri nimet tulisi kysymys täälläkin esille. Uskomattoman vanhoillisia saattavat nämä jenkit olla.

Pääsimme ihan hyvin hoitoon tai no, kyllä tämän inssin konkretisoitumiseen meni aika kauan aikaa, mutta käytännön ongelmia oli runsaasti. Mulla on ollut paljon epämääräistä välivuotelua ja yksi nukutuksessa tapahtunut polyypin poisto.

Inssin jälkeen mulla ei kyllä ole ollut oikeestaan mitään kummempia tuntemuksia. Totta kai sitä toivoo raskautta niin paljon, että kaikkea kuvittelee, mutta yritän suhtautua asiaan realistisesti. Lisäksi nuo progesterone supot aiheuttavat nekin joitakin raskauden kaltaisia oireita. Tulevana perjantaina menen verikokeeseen, jossa asia sitten selviää. Pian lennämmekin pitkälle lomalle Suomeen, joten hoidot jäävät parin kuukauden tauolle. Enkä voi kieltää, ettekö olisi siitä suorastaan vähän helpottunut. Rutkasti plussaonnea myös sinulle ja olisi varsin mukavaa kuulla mitä sulle jatkossa kuuluu.

AZ on muuten ihana osavaltio! Olimme siellä lomalla 2 vuotta sitten. Miten mahtavia maisemia sieltä löytyykään! Uskomatonta, että samassa osavaltiossa voi kasvaa kaktuksia ja havupuumetsää vain muutaman tunnin ajomatkan päässä toisistaa! Kuumaa teillä tosin taitaa olla tähän aikaan vuodesta....

19. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Huomenna sulla on testi, mitkäs on tunnelmat? Tuu ihmeessä kertomaan miten kävi. Kiinnostaa ihan kamalasti.

Mä välillä unohdan, että koko inssi on tehty. Oon ollut niin kiireinen ettei asiaa ole oikein ehtinyt tai jaksanut ajatella. Mulla on kyllä kaikenlaisia uusia tuntemuksia mitä ei ennen ole ollut, mutta jotenkin uskoisin niiden littyvän noihin hormooneihin. EIhän tää kierto oo millään tavalla normaali. En siis usko mitään. Mutta jos sattuisin olemaan raskaana, niin ainakin noille tuntemuksille olis luonnollinen selitys. :)

Testailuun on vielä aikaa, ens viikolla sen teen. Jos ei kuukautiset ala ennen sitä. Siihen saakka pidän peukkuja pystyssä ja mielen jossakin ihan muualla. Hulluksi tulee muuten.

Sally, kerroit käyneesi AZ:ssa. olet oikeessa siinä, että lyhyellä matkalla on tosi erilaista maastoa. Esim pohjoisessa voi olla lunta ja meillä paistaa aurinko ja palmut huojuu tuulessa ja on täysi kesä. Matkaa autolla ajaen on noin 2 tuntia. EI suomessa niin paljon olosuhteet muutu.
    Tällähetkellä kärvistellään 45 asteen varjolämpötiloissa. On vähän liian kuuma. Tätä jatkuu sinne lokakuulle saakka.

20. Kesäperhonen Vierailija

Hei, löysin tämän ketjun ihan vahingossa ja oli mielenkiintoista lukea teidän juttuja. Olen itse käynyt inseminaatiossa viikko sitten ja olis ihan mukava vaihtaa kuulumisia kaikkien samassa tilanteessa olevien kanssa..

21. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellänikin inssi noin viikko sitten, joten samassa tilanteessa jännäillään. Täällä on nyt ainakin me kolme, jotka oottaa vastauksia viikon sisään.Tervetuloa mukaan remmiin.

Oliko tuo teidän inssi teidän eka? MIten kaikki sujui? Mitkäs on nyt tunnelmat?

Täällä on edelleen odottavainen tunnelma. En malttais oottaa ens viikkoon. Tää piinaaminen on kamalaa. Haluaisin niin kovasti tietää pitääkö varautua pahaankin pettymykseen. Koetan valmistaa itteeni siihen, ettei raskaus ala. Toivon kipinä on silti jossakin.
    Mun mies on Euroopassa silloin kun pitäsi alkaa testailla. Olis niin paljon kivempi tehdä testi yhdessä. Hyvät taikka huonot uutiset olis helpompi jakaa yhdessä. Mutta ei auta. Tilanne on tämä eikä se siitä mikskään muutu. Mä tosin jo mietin, että pitäskö tehdä testi jo pari päivää aiemmin. Täällä myydään sellasia testejä jotka näyttää 5 päivää ennen kuukautisten odotettua alkamista tuloksen. Sen tekemällä ehdittäis molemmat olla paikalla. Saas nyt kattoo.

Sally, miten meni?!?!?!?

Mukavaa viikonloppua kaikille. Suomessa taitaa olla juhannus käsillä. Nauttikaa siellä suomen suvesta.

22. Sally Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Heippa habibati ja kaikki muutkin!

Juuri äsken sain soiton klinikaltani, että aamun verikoe oli ollut negatiivinen. Olin tuloksesta ihan varma, sillä mulla on ollut pientä vuotelua jo noin viikon ajan.

Nyt onkin sitten pitkä tauko näissä hoidoissa, sillä lennän Suomeen lomalle heinä ja elokuuksi. Luomu-plussaan on usko mennyt jo kauan sitten ja taitaa muutenkin olla tuohon plussaan uskominen lopussa. Ainakin nyt tuntuu siltä. Nyt yritän unohtaa koko asian loppukesäksi....

23. Kesäperhonen Vierailija

Hei,

Mun pitää varmaan sanoa ensin hieman taustoja eli olen yksinäinen naisihminen tai miten se nykyisin oikeilla termeillä sanotaan. Jokatapauksessa olen näissä inseminaatioissa aivan vaan minä eli mulla ei ole miestä mukana jännäämässä. Endometrioosi todettiin mulla keväällä, jolloin olin laparoskopiassa ja samassa sitten poistettiin toinen munasarja, koska siitä ei ollut enää mitään jäljellä.

Tämä oli mun eka inssi. Kaikki ilmeisesti meni ihan ok, kun mitään vertailupintaa mulla ei ole. Ainut huono asia oli, että inssiä ei voitu tehdä aivan oikeaan aikaan, koska viikonloppu painoi päälle ja maanantaina se olisi ollut jo myöhäistä tehdä. Joten minuun pistettiin Pregnyliä nopeuttamaan irtoamista ja kylläpä sen hormonin vaikutuksen sitten huomasikin seuraavana yönä! Pitääpä kysyä, onko teillä tullut veristä vähäistä vuotoa noiden inssien jälkeen?

Olen yrittäny olla ajattelematta koko asiaa, mutta vaikeaahan se välillä on. Heti inssin jälkeen olin tosi pilvissä, koska vihdoin viimein päästiin tosi toimiin ja kerittiin tehdä yksi yritys ennen kesälomia. Olen kyllä varautunut siihen, että jatkoa seuraa, koska ei ole mitään tietoa minun mahdollisuudestani tulla raskaaksi luonnostaan tai tällä tavalla autettuna. Ja siellä se endometrioosi on kuitenkin olemassa... Mutta totta kai se on mielessä, että mahdollisuus siellä on olemassa...

En myöskään jaksaisi millään odottaa vastausta vielä viikon verran, mutta toisaalta tässä vaiheessa vielä toivo elää, kun ei tiedä varmuutta. Ihanaa on kyllä ollut lukea, että inssillä voi myös onnistua!

Sallylle: ikävää, ettei ole onnistunut. Yritä kuitenkin vielä toivoa, vaikka omasta kokemuksesta tiedän, että se on vaikeaa.

24. habibati Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voi rähmän rähmä Sally. Olen tosi, tosi, tosi pahoillani. Tiedän, että pettymys on valtava. KoOeta silti pitää lippu korkealla. Niin kauan kun on uskoa ja toivoa niin kaikki on mahdollista. Koeta jaksaa noi menkat nyt ensin ja ala sit nauttia kesästä. Onneksi sulla on suomen matka edessä ja saat vähän taukoa kaikesta. Syksyllä sit uusin kujein jatkuu kaikki.

Kesäperhonen, mielenkiintoinen ratkaisu sinulla elämässäsi. Ihailen sinua ja saat kyllä kaiken tukeni ja kannustukseni. Olet rohkea ja ilmeisen päättäväinen ihminen. Hienoa minusta. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin elämässäsi.

Kyselit tuosta vuodosta. Mulla oli heti samana päivänä inssistä vähän veristä vuotoa. Usko sen johtuneen siitä ronkkimisesta. Inssi oli minulle kivuliaskin, koska kohdun kaula oli aika mutkainen. Lääkäri siis sohi sillä neulalla useaan kertaan kipeästi. Sen jälkeen ei kuitenkaan ole mitään vuotoja ollut.

Nyt inssistä on reilu viikko. Se tehtiin siis viimeviikon torstaina. Toissapäivänä alkoi mieletön nipistely mahassa, herään siihen öisinkin. Ennen ei nippailu ole ollut näin voimakasta saatikka näin pitkäkestoista. se tuntuu kuitenkin samalta, kuin pari päivää ennen kuukautisia. Nyt mulla on siis vielä vajaa viikko testipäivään. Tää nippailu ja nipistely on siis noin viikon etuajassa. Eilen myös rinnat kipeyty, jota ei yleensä minulle tapahdu. Olo on aika hiekko muutenkin ja maha on sekasin. En nyt sitten tiijä kuuluuko nämä noihin horomooneihin. Kuten sanoin aiemminkin, tää kierto ei oo millään tavalla normaali, koska noita hormooneja on vedetty ja pistelty ihan tosissaan. Tää kaikki voi mennä sen piikkiin.
    Edelleenkin siis vain ootellaan.

Eilen ois tehnyt mieli rentoutua viinin kanssa ja istua iltaa. En kuitenkaan halunnut ottaa JOS olisin raskaana. Tiedän, että riski on aika pieni, mutta olen tosi kirjaimellinen ihminen. Jos joku on ei, niin se kans on ei. Ja koetan muutenkin totuttaa itteeni siihen, ettei sitä viiniä tulis otettua. Mä rakastan hyvää ruokaa ja sen kanssa hyvää punkkua, nam!! Olisin silti vaikka ilman noita molempia koko loppu elämäni jos saisin olla äiti.

25. Kesäperhonen Vierailija

Hei,

Tiedän hyvin tunteesi, että olis kiva syödä kunnon pihvi ja sen seurana lasi punaviiniä! Juhannuksen vietin katsellen kuinka ihmiset otti sitten enemmänkin ja multa vain kyseltiin, et miten kestät muita kun ne on humalassa. No onneks mulla ei ole siinä mitään ongelmaa. Mutta samoilla tunteilla, että olen aivan mielelläni ilman viinaa vaikka varuiksi, jos on sattunu tärppäämään ja jos on mahdollista saada uus elämä kasvamaan. Ja olen myös aika tarkka sen suhteen, että kun viinaa ei oteta niin sitä ei myöskään sitten oteta!

Mulla ei mainittavia oireita ole ollu tämän viikon aikana. Jotain vihlomista alavatsassa pari päivää inssin jälkeen, mutta se rauhottu, kun oli levossa. Välillä tuntuu nyt viime päivinä sellaisia kipupainalluksia, mutta minusta ne tuntuu samalta kuin silloin, kun endo alkoi vaivata, joten nyt sitten vielä mietin sitä, että voiko se palata näin äkkiä. Äkillisissä liikkeissä myös välillä tuntuu vähän aralta. Mutta kuten olen lukenut näitä kaikkia oireiluja niin ne voi olla tai voi olla olemattakin. Yritän lähteä reissuun ensi viikoksi, jotta en olis kotona laskemassa päiviä ja hermoilemassa. Se ei ainakaan auta asiaa. En tiedä nyt yhtään, milloin tässä kierrossa menkkojen tulisi tulla, koska ovuloin aika myöhään...mun kierto on yleensä aika lyhyt 24-26 päivää. Mut jokatapauksessa eipähän se auta muuta kuin odottaa ja toivoisin et voisin unohtaa koko asian niin sittenpähän se kuitenkin näkee ajallaan. Loma jatkuu ja pitää vaan nauttia siitä! Kävi miten kävi!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri