oonko kohtuuton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Kun oon ottanu meidän syksyllä 3-vuotta täyttävän kanssa semmoisen käytännön, että syö ruokapöydässä sen, mitä syö ja loput saapi jättää. Mutta jääkaapille ei mennä hakemaan mitään hiukopalaa, jos ruoka ei ole ruokapöydässä kunnolla maistunut. Meillä kuitenkin syödään 5 ateriaa päivässä, joten liian pitkiä "nälässäolojaksoja" ei pitäis tytölle tulla. Ja nyt ainaskin oon huomannu, että jos syö huonommin lounaan, niin kylläpäs sitten taas päivällinen maistuukin.

Nääkin kun on näitä vähän kakspiippusia juttuja, että pakottaako syömään vai antaako toiselle vallan valita, miten paljon syö.

No et ole kunhan se vain on niin että väliajoilla ei jääkaapilla käydä ja ruokaa ei korvata herkkuvälipaloilla. Lapselta katoaa luonnollinen ruuansäätelykyky jos ei saa valita paljonko syö.

Tuo kuulostaa niin järkevältä ja normaalilta (mitä se normaali sitten onkaan)!
Mitä sitä miettimään, teetkö oikein, jos on selkeet ruoka-ajat ja turhat napostelut pois.

no jos sä oot kohtuuton niin ollaan sit yhdessä!meillä tyttö tosin kohta jo 3½v mutta näin on menty jo jonkin aikaa!
en mä ala syömään pakottaan, mutta seuraavaksi tarjoillaan seuraavaan ruoka-aikaan!
hyvin on näin mennyt ja aika harvoin joutuu asiasta kiistelemään, sellasen oikean syömisen suhteen..
kyllähän tuo aika usein tulee silmät vilkkuen kinuamaan tikkaria tms!

Näin kyllä ajattelinkin, että kun kuitenkin täyttää jo kohtapuoliin 3-vuotta, että voipi jo ruveta vähän vaatimaankin tytöltä jotakin, myös ruokakäyttäytymisen suhteen.

No minä taidan olla kohtuuton, koska meillä käyttäydytään noin vajaa kaksi vuotiaankin kanssa. Miksi sitä ruokaa pitäisi pitkin taloa kiikuttaa ja monessa eri erässä syödä?

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Mielellään myös pienempiä annoksia, joita jaksaa syödä ja lisää saa sit jos jaksaa. Ei siis mielellään jätetä ruokaa.

Kyllähän se varmasti palkitsee, jos saapi lautasen tyhjäksi. Täytynee vielä vähän pienentää ruoka-annoksia ja kyllä tyttö toisinaan pyytääkin lisää, jos haluaapi. Ja tosiaankin ihan monipuolista ruokaa oon yrittänyt tarjota eikä tyttö ole mitenkään ennakkoluuloinen, uskaltaa kyllä maistaa kaikkea ja monesti haluaakin maistella vähän erikoisempaakin ruokaa ja kyselee, mitä tämä on ennenkuin laittaa suuhun.

Mä olen toiminut samoin jo vuoden ajan nyt 2-vuotiaamme kanssa. Mä en patistele syömään lautasta tyhjäksi vaan syö minkä syö ja that's it. Pitäis kait meidän aikuistenkin osata jättää jos maha on jo täysi.

Kannattaa muistaa noissa "kohtuuttomuuksissa" että se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Jotkut lapset "osaavat" suunnilleen vauvasta asti syödä säännöllisesti.

Ja jos seuraavaan ateriaan on liian kauan aikaa niin ruokaa laittaessa voi lapselle antaa alkupalaksi rehuja (kuten kurkkua) niin jaksaa odottaa.

Yhteistyössä