Oonko liian ankara?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
8, 6 ja 5 vuotiaat lapset ei suostu siivoomaan omia huoneitaan. Oon jokunen kuukaus sitten ne kaikki raivannut, mutta nuo ei vaan osaa niitä pitää siisteinä. Nyt sitten he on alkaneet tuoda leikkejään olohuoneeseen (josta kyllä siivoavat tavaransa pois, tai muuten vien lelut arestiin). Mutta, mä en kestä noita sotkuisia huoneita.

Nyt siis sanoin lapsille, että he eivät enää saa tulla olohuoneeseen leikkimään. He eivät saa pelata lautapelejä, katsoa tv:tä, olla tietokoneella, askarrella keittiössä jne ennenkuin huoneet on siistitty. Olenko liian ankara?

En voi ottaa heiltä leluja kokonaan pois, koska ei ole tilaa mihin niitä laittaisi. Ja mielestäni tuon ikäisten pitäisi jo pystyä huolehtimaan tavarat paikalleen. Olen heille iltaisin aina sanonut että leikit pitää kerätä pois, mutta.... Plaah. Hermo menee kyllä.

Pieniähän ne vielä on ja ei auta kun muistuttaa siivoamisesta. Etkä ole mun mielestä ankara, kyllä meilläkin sotkuista on seuraksensa. Välillä mä olen ottanut sen kannan et illan pikku kakkosen saa katsoa vain jos leikit on siihen mennessä kerätty pois.

Kauankohan tätä tarvii jatkaa et ne oikeesti edes yrittäis siivota? Eilen ei tapahtunut mitään, tapahtuukohan tänäänkään? Ne leikkii tuolla sotkun keskellä yhdessä, ja saanee aikaan vielä lisää kaaosta...

Se kannattas opettaa sillain vaivihkaa että on aluksi itse mukana ja lapset huomaa että onkin kivaa hommaa. Meillä muksut 5 ja 6v nykyään siivoaa kun vaan sanoo että menkääs kerään lelut lattialta. Jos ei ala tapahtuun sanon että aika loppuu kohta ja tänään ei kerkiä sitten tekeen muuta kun meneen nukkuun. Kyllä mun mielestä tuon ikäiset osaa jo kerätä lelunsa. Ei mua ainakaan huvita kerätä satoja legopalikoita jos en itse oo levittänyt :D

varmaan sun tarvii mennä auttamaan ainakin noita pienempiä siivouksen aloituksessa,aika pieniä vielä.

Oonhan mä niitä auttanutkin, monesti. Mutta sit kun lähden pois paikalta, se siivoominen loppuu ku seinään. Oon tehny niin et kerron mistä alottaa, ja oon käyny välillä kurkkimassa ja neuvomassa. Mutta ainoo keino saada ne siivoomaan on olla koko ajan niiden selän takana vahtimassa :headwall: Ja mulla on kyllä muutakin hommaa tässä....

Se kannattas opettaa sillain vaivihkaa että on aluksi itse mukana ja lapset huomaa että onkin kivaa hommaa. Meillä muksut 5 ja 6v nykyään siivoaa kun vaan sanoo että menkääs kerään lelut lattialta. Jos ei ala tapahtuun sanon että aika loppuu kohta ja tänään ei kerkiä sitten tekeen muuta kun meneen nukkuun. Kyllä mun mielestä tuon ikäiset osaa jo kerätä lelunsa. Ei mua ainakaan huvita kerätä satoja legopalikoita jos en itse oo levittänyt :D

Mä tiedän et noi osaa siivota jälkensä. Päiväkodissa aina siivoovat nätisti, kylässä siivoovat, isänsä luona siivoovat. Mutta kotona ei. Ei sitten millään. Paitsi että kyllä ne kotona tekee oma-alotteisesti esim, keittiön, eteisen jne siivouksia, tai jos pyydän viemään roskat, tyhjentää tiskarin tms ni onnistuu. Omat huoneet ei vaan siisteydy....

Huoneidensa lattiat joka ilta. Jos eivät siivoaisia viikkokausiin, paikkaisin kaiken jätesäkkiin ja kantaisin pihalle. En ymmärrä, miten jotkut saavat lepsuiltua niin, ettei lapset saa huonettaan järjestykseen.

• Tykkää
Reactions: Elomeena
Huoneidensa lattiat joka ilta. Jos eivät siivoaisia viikkokausiin, paikkaisin kaiken jätesäkkiin ja kantaisin pihalle. En ymmärrä, miten jotkut saavat lepsuiltua niin, ettei lapset saa huonettaan järjestykseen.

Juu, tätä mäkin mietin että miten onnistun aina lepsuilemaan. Kyllähän mä varmaan keksisin sata selitystä, mutta oisko syy siinä että oon itekin laiska? Enkä mä itekään osaa pitää siisteyttä yllä, oon enemmän semmonen suursiivooja, joka rykäsee kerran viikossa kaiken siistiksi.

Mutta onhan se noille pienille tietty vaikeempaa. No, katotaan miten tää menee. Ja kyllä mä aattelin noita pienokaisia kuitenkin auttaa tarvittaessa.

[QUOTE="...";26122592]Tuolta viisivuotiaalta ehkä vähän liikaa nyt odotetaan, mutta kyllä 8-vuotiaalle ihan ok rangaistus.[/QUOTE]

5v ja 6v on samassa huoneessa, yhdessä ovat sotkeneet joten yhdessä saavat siivota. Isompi tekee sitä että siivoo omaa puolta huoneesta ja tunkee roskia ja tavaroita pienen puolelle... Mun mielestä voisivat oppia yhteistyötäkin samalla. Mutta edelleen, autan kyllä, jos näen edes pientä yritystä.

Vaan nyt päästän lapset pihalle, tarvii ne raitista ilmaa kuitenkin :)

Et minusta ole liian ankara. Meillä on sama käytäntö eli huone on siivottava. Meillä tosin joka ilta kerätään lelut pois ennen nukkumaanmenoa ja tätä on tehty jo 3-v asti, ilman ongelmia alkukangertelun jälkeen. Jos on jotain pysyvää leikkiä, missä on rekvisiittaa niin se saa olla jollei estä sulavaa liikkumista sängystä vessaan. Jatka vaan tiukkana niin ihan varmasti alkaa muutosta tapahtua :)

meillä 7v ja 6v siivoaa huoneensa. Välillä autan, mutta pääsääntöisesti siivoavat ihan itse. Tytön kanssa tämä on ihan jatkuva ongelma ollut. Nyt olen laittanut sellaisiin laatikoihin järjestyksen ja tarrat, että mitä missäkin on. Nyt tytönkin huone pysyy melko hyvin siistinä kun tietää mikä mihinkin laitetaan leikin jälkeen. itse olen hyvin järjestelmällinen ja tyttäreni taas ei ole, joten tehtiin sitten tämä ratkaisu ja hyvin on toiminut.

Meillä on tytöt 4v. ja 7v. ja joka ilta saa sanoa, usein useammankin kerran, että sen lattian on oltava raivattu ennen ku tulee iltasatua. Molemmat osaavat kyllä siivota lelujaan, se on nähty monet kerrat ja jos on oikein pahaks päässy sotkut niin autan itekin.

ja kun varsinkin tytön huoneessa on tuota pientä lelua ( petshopia, askartelu kimalteita, helmiä ym... ) niin haluan, että kaikki on omissa laatikoissaan, kun muuten huone on yksi kaaos ja pieniä tavaroita lattia täynnä. Vauva kun konttailee nykyään koko talossa, niin laittaa kaiken suuhun.

meillä 7v ja 6v siivoaa huoneensa. Välillä autan, mutta pääsääntöisesti siivoavat ihan itse. Tytön kanssa tämä on ihan jatkuva ongelma ollut. Nyt olen laittanut sellaisiin laatikoihin järjestyksen ja tarrat, että mitä missäkin on. Nyt tytönkin huone pysyy melko hyvin siistinä kun tietää mikä mihinkin laitetaan leikin jälkeen. itse olen hyvin järjestelmällinen ja tyttäreni taas ei ole, joten tehtiin sitten tämä ratkaisu ja hyvin on toiminut.

Joo, tätä mä oon paljon miettinyt, että kaikelle oma paikka. Vaan se ei vaadi ku yhden päivän noilta että kaikki on sulosesti sekamelskassa. Oon useemmankin kerran järjestänyt niiden lelut, ja muistuttanut noin tuhat kertaa että leikin jälkeen paikoilleen, mutta ei. Tietenkin jos vahtisin niitä ihan jatkuvasti niin sitten se varmaan onnistuis....

Et ole liian ankara. Muista vaan pitää siitä kiinni. Lapset on sen ikäisiä jo,että pystyvät halutessaan siivoamaan ja pystyvät valitsemaan kumman haluavat. Minusta ei ole liian pieniä siivoamaan omia jälkiään.

Yhteistyössä