Oonko liian lihava 12v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isokokonen12vpoikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isokokonen12vpoikaa

Vieras
Oon 12v poika, mun pituus on 161 cm ja painan n. 66 kg. Mulla on vähä sellaset "miestissit" ja maha on yläosasta paksumpi ku alhaalta ja istuessa tulee yks iso mahamakkara siihe ja esim koulussa ku mennään bussilla johonki nii jotkut tuijottaa siihe "salaa"... Mä hngästyn ärsyttävän nopeesti ja oon kömpelö... Mulla sattuu tosi usein mahaan ja uimassa olessa kaverit tuijottaa mun keskivartaloa nii en enää haluu ees osallistuu koululiikuntaan paljoo. Mitä pitäs tehä?

Oon 12v poika, mun pituus on 161 cm ja painan n. 66 kg. Mulla on vähä sellaset "miestissit" ja maha on yläosasta paksumpi ku alhaalta ja istuessa tulee yks iso mahamakkara siihe ja esim koulussa ku mennään bussilla johonki nii jotkut tuijottaa siihe "salaa"... Mä hngästyn ärsyttävän nopeesti ja oon kömpelö... Mulla sattuu tosi usein mahaan ja uimassa olessa kaverit tuijottaa mun keskivartaloa nii en enää haluu ees osallistuu koululiikuntaan paljoo. Mitä pitäs tehä?
Ja käsivarsien ja sormien paksuus ärsyttää!

Jos painoindeksiä katsoo, niin 66 kiloa ja 161 senttiä tekee painoindeksiksi 25,5.

Kun ylipainon raja painoindeksissä on 25, niin tuo on hyvin lievää ylipainoa. Lihavuudeksi lasketaan vasta yli 30:n menevä painoindeksi. En olisi sinuna kyllä lainkaan huolissani tuosta painosta.

Enemmänkin taitaa olla niin, että jos sitä kovin paljon tuijottaa omaa kehoaan, niin lopulta vaikka kuinka laiha ihminen löytää siitä jonkun "pullean" kohdan ja ajattelee, että nyt on liikaa painoa vaikka ei tosiasiassa olisikaan.

Mitä kuntoon tulee, niin se paranee kuntoilemalla. Eikä mahdollisella pienellä ylipainolla ole vielä sen suhteen suurempaa merkitystä.

Jos painoindeksiä katsoo, niin 66 kiloa ja 161 senttiä tekee painoindeksiksi 25,5.

Kun ylipainon raja painoindeksissä on 25, niin tuo on hyvin lievää ylipainoa. Lihavuudeksi lasketaan vasta yli 30:n menevä painoindeksi. En olisi sinuna kyllä lainkaan huolissani tuosta painosta.

Enemmänkin taitaa olla niin, että jos sitä kovin paljon tuijottaa omaa kehoaan, niin lopulta vaikka kuinka laiha ihminen löytää siitä jonkun "pullean" kohdan ja ajattelee, että nyt on liikaa painoa vaikka ei tosiasiassa olisikaan.

Mitä kuntoon tulee, niin se paranee kuntoilemalla. Eikä mahdollisella pienellä ylipainolla ole vielä sen suhteen suurempaa merkitystä.
Mutta lasten painoindeksilaskuri (ottaa huomioon myös iän) sanoo että huomattavan ylipainoinen

En tiedä painosta, mutta jos noin helposti hengästyy, kannattaa aloittaa harrastamaan liikuntaa. Ala käymään vaikka iltaisin ensin kävely-, sitten juoksulenkillä.

Kannattaa unohtaa painoindeksit ja keskittyä ruokavalioon sekä liikuntaan.
Syö normaalia ruokaa ja välipaloja. Herkut ja hampurilaiset vain satunnaisesti. Pyydä kotona terveellisiä ruokia ja välipaloja. Puhu asiasta kotona, jos voit. Olisi hyvä saada vanhempi/ vanhemmat tueksi ja mukaan liikkumaan sekä kokkaamaan yhdessä.

Liikunta ei tarkoita hikijumppaa, kieli vyön alla. Aluksi 3-5 kertaa viikossa reippaita kävely/pyöräily lenkkejä. Jos koulussa löytyy portaita parin kerroksen verran, niin porraskävelyä koulun aikana esim. välitunnilla.
Kotona voi aloittaa hyppynarulla hyppimisen. Sopii niin sisällä kuin pihalla toteutettavaksi. Lisää kuntoa, vahvistaa luustoa ja eri hyppytavoilla saat ketteryyttä. Hyppynarulla voi pomppia (jos kehtaa) esim. lenkkipoluilla ja maastossa, tasapaino ja koordinaatiokyky kasvaa sanalla, kuin lihaksetkin.

Älä poika muista välitä, nauti uimisesta niin kuin ennenkin! Ui kiusalla 2 kertaa enemmän kuin ennen (y) Hanki mukava harrastus joka saa iloiselle mielelle ja josta nautit :)

sitä juoksulenkkeilyä ei kannata aloittaa heti täysillä ettei paikat kipeydy.Aluksi vaan lyhkäisiä lenkkejä ja kävelyä välissä,myöhemmin kun kunto kohenee voi vauhtia lisätä.Samalla ne kilotkin karisee pois kun jättää hampurilaiset,limonadit,sipsit syömättä.

Yhteistyössä