Opet kesän palkallisella hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henkilöstöpäällikkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Henkilöstöpäällikkö

Vieras
Tuli vaan mieleen kuinka eriarvoista lapsen hoitaminen voi kesäisin olla. Opettajat saavat keskeyttää hoitovapaansa kesän ajaksi. Saavat 2,5 kk täyttä palkkaa ja aloittavat elokuun puolivälissä hoitovapaan uudestaan.

Turha sanoa, että kateellisen puhetta. Olenpahan vaan tietoinen eri sopimusaloista työni puolesta ja Oaj on ajanut jäsentensä asiat todella hyvin.

Kannattaa hyvät nuoret pyrkiä opettajaksi. Lehtorin bruttopalkka entisellä yläasteellä lähentelee 4000 e/kk. Usein puhutaan opettajien pienistä palkoista. Tämä ei ole totta. Kehiin heitetään vasta uransa aloittelevan open peruspalkka eikä muisteta sanoa, että opettajien palkkaan kuuluu monia eri osia. Sanotaan myös, että työ on todella raskasta. Mikä ala ei nykyisin ole? Eikä kannata unohtaa palkallista vapaata kesä-, heinä- ja elokuulta.

Seurustelin aikoinani open kanssa. Mies pääsi kotiin aina hyvissä ajoin ilta päivällä. Ei ollut juurikaan iltahommia. Palkka oli tosi hyvä.
Toi kesän palkallinen hoitovapaa on kyllä härskiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:38 vieras kirjoitti:
se on ammatinvalinta kysymys.. mitäs siinä marisette. olisitte lukenu opettajaksi. (mä en ole opettaja, mut oisin kyllä mieluusti koko kesän vaikka palkattomalla lomalla =) )

älä mulle ainakaan sano marinasta, multa puuttuu enää auskultointi ja sitten vakipaikan hakuun :D nyt teen toistaiseksi sijaisuuksia... =)

Kyllä varsinkin nykyopettajien työ on ihan kakkamaista kun häiriintyneitä lapsia koittaa kasvattaa siinä opettamisen sivussa ja mielestäni he ovat ansainneet kaiken sen palkkansa ympärivuoden jota nykin saavat ja toivottavasti opettajien palkkoja nostetaan lisää.

t. Opettajapariskunnan tytär

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:44 Räntäntänttä kirjoitti:
Kyllä varsinkin nykyopettajien työ on ihan kakkamaista kun häiriintyneitä lapsia koittaa kasvattaa siinä opettamisen sivussa ja mielestäni he ovat ansainneet kaiken sen palkkansa ympärivuoden jota nykin saavat ja toivottavasti opettajien palkkoja nostetaan lisää.

t. Opettajapariskunnan tytär

juu, helppoa ei missään tapauksessa ole, kun monet vanhemmat kuvittelee, että se kasvatusvastuu on täysin koululla... mutta erittäin antoisaa ja reipasta työtä, ei pääse kyllästymään =)

Eipä niitä vakipaikkojakaan joka oksalla ole. Eräs tuttuni työskenteli valmistumisen jälkeen 4 vuotta sijaisena kunnes sai vakiviran.

Mutta mä en henk.koht. jaksa kuulla hänen narinaa elokuun alussa: kun koulu alkaa taas pian ja häntä ahdistaa. Hän EI tahdo vielä töihin jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 11:48 smirgelaine kirjoitti:
Eipä niitä vakipaikkojakaan joka oksalla ole. Eräs tuttuni työskenteli valmistumisen jälkeen 4 vuotta sijaisena kunnes sai vakiviran.

Mutta mä en henk.koht. jaksa kuulla hänen narinaa elokuun alussa: kun koulu alkaa taas pian ja häntä ahdistaa. Hän EI tahdo vielä töihin jne.

ei todellakaan ole!! mutta tuntiopettajanakin saa kesän ajalta palkan =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 22:26 Vieras kirjoitti:
Kyllä sitä hermojen lepuutusta muutkin tarttis kuin vaan opettajat. Monella alalla ihmiset työskentelee burn outin partaalla.

Mut siitä sitten vaan opiskelemaan, open hommahan kun on niin auvoista ja iisiä, ettei opiskelukaan varmaan juuri kummempia vaadi :saint: .

Ai? 4000? Montakohan vuotta pitää olla työkokemusta ja kuinka paljon tehdä ylityötunteja? Oletko varma, että nykyään nuorilla opettajillla edes kertyy ikälisät kuten vanhemmilla? Eikö ikälisiä ole poistettu ahkerasti, ainakin vähennetty. En usko, että nuoret tulevat koskaan saamaan tuollaisia palkkoja.

Palkkahan on 2000 euroa brutto. Sillä rahalla saat olla kaikkien silmätikku, koko ajan täydellinen ja jokaista virhettä, varsinkin jos nuori opettaja kyseessä, vanhemmat kyttäävät, varsinkin jos kyseessä kaunis nuori opettaja. Vanhemmat innostavat lapsiaan käyttäytymään huonosti ja esittämään oikeuksia. Työrauhan pitäminen on todella jo sellainen saavutus, kun kyseessä 20-30 äitinsä kullannuppua.

Ja mitä tulee tuohon hoitovapaaseen, myös muilla aloilla kertyy kesälomaa äitiysloman ja hoitovapaan ajalta. Mutta jos opettaja ei palaa töihin, hänellä on lyhyempi äitiysloma kuin muilla, koska hänelle ei kerry lomaa äitiysloman aikana. Ja vaikka ei palaisi töihin kesällä, silti kunnat eivät maksaisi sijaiselle kesältä palkkaa.

Eikä ne opettajatkaan saa sitä hoitovapaata anoa kahta kertaa enempää kesäajalle. Nauttikoon edustaan.

Niin se vain on että ihan ammatinvalinta kysymyshän se on. Vähän sama kuin hoitoalalle hakeutunut on alaa valitessaan ollut tietoinen jatkuvasta kolmivuorotyöstä, myös esim. jouluna, oli lapsia tai ei.

Siitä vain opiskelemaan opettajaksi, jos se tuo sinulle autuuden ja kesä-heinä ja elokuun saat lomailla. Monikaan opettaja ei lomaile, vaan opiskelee jotta on jotain, mistä antaa taas oppilaille.

Minä en aio noista paikoista enää kilpailla. En jaksa sitä työtä sillä palkalla. Muutama sata euroa vähemmän ja työ loppuu silloin kun sieltä kävelee pois. Esimerkiksi siivoojana. Eikä pyöri mielessä 24/7. ja lisäksi opettajan työ ei eroa äidin työstä, vastaat ja kannustat ja rohkaiset ja aina voisi tehdä vähän enemmän, kun kyse on ihmisten kanssa työskentelystä. Aina voisi tiristää vähän enemmän omasta selkänahasta, kuten jokainen äiti tietää. En jaksa antaa henkeä ja sielua enää muiden lapsille, sillä arvostuksella ja palkalla.

Reilua tai ei. Opettajan työ on nykyisin tosiaan vaativaa ja ei meidänkään täydellisiä tarvitse olla. Oppilaani ainakin tietävät, että minäkin olen vain ihminen ammatissani. Vanhemmat tehköön itse johtopäätöksensä. Itse olen ollut onnellisessa asemassa, olin vuoden töissä sijasena ja nyt olen vuoden ollut virassa. Palkallinen kesäloma tiedossa, ilman ylitunti- ja tukiopetuslisiä.

Luokanopen peruspalkka on 2100 pintaan plus lisät. Tuohon edellytetään 24 opetustuntia luokanopettajana. Minusta on ihan reilua, että voidaan "palata" kesäksi töihin, koska milloinkas muuten me ne lomat pidettäisi. Ei me kuitenkaan syys-/hiihtolomien ajaksi kuitenkaan voida keskeyttää. Opettajaksi ei kannata ryhtyä pelkkien lomien takia, sillä open homma on todellista kokopäiväkasvattamista, siihen on nykyisin ajauduttu. Vanhempiakin pitää ohjata, kuinka toimia omien mukuloiden kanssa. Sepä onkin hauskaa, kun on nuori ja lapseton (vielä)... mutta omalla kohdalla ainakin vanhemmat kyllä ovat ottaneet ohjauksen hyvin, koska tietävät minun olevan pätevä toimimaan hommassa, ilman omia lapsiakin.

Ja siitä sijaisten palkasta kesän ajalta: kunta päättää, maksaako sijaiselle. Toiset kunnat ovat reiluja ja aloittavat sijaisten työsuhteen 1.8 alkaen, että saa liiton rahaa, toiset kunnat säästää ja aloittaa vasta koulun alkamispäivänä. Jotkut opet antaa esimerkiksi toisen kuun palkan sijaiselle, näin olen kuullut. Hankalia asioita.

Yhteistyössä