opettaja ei taida tykätä meidän lapsesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herkkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herkkä

Vieras
Ikävä kyllä tuntuu siltä. Tyttö kertoo päivittäin pikku jutuista, jotka kielii siitä. Ei valita, mutta aikuinen kuulee niistä jotain.

Esimerkiksi ei muka muistanut tehdä tytölle synttärikorttia (muille on tehnyt). Tyttö voitti yhden koulun ulkopuolisen piirustuskilpailun ja opettaja ei edes onnitellut, sanoi vain jaa. Ehdotti tukiopetusta matikasta, tyttö saa kokeista 32/34. Kysyin mikä se ongelma on matikassa muttei osannut sanoa. B on hänen antama arvosana sen jälkeenkin. Paljon tämän kaltaista joka kielii ettei tykkää.

Ovat nyt 3 lk ja sama ope ollut koko ajan.

Tyttö on ruvennut pelkäämään opettajaa. Ei uskalla antaa lappua kotoa vaikka se on joku mikä on annettu kaikille ja pitää palauttaa. Kun opettaja katsoo vihaisesti, niin ei voi viitata.

Tunnen mä sen open, ei ole iloinen ja lämmin persoona. Enemmän sellainen nyrpeäilmeinen ja ei ollut siinä jonossa missä huumorintajua jaettiin.

Voin kuvitella kyllä ne katseet vaikka en menisi seuraamaan. Olen ollut siellä jonain yhteistyö-päivänä.

Ikävä kyllä olen todennut, että opettajat eivät pidä kaikista oppilaistaan. Tällöin opettaja ei löydä/halua huomata opiskelijassaan mitään hyvää. Asiaan on vaikea puuttua, koska opettaja toimii sinänsä opettajana oikein, mutta moraalisesti kuitenkin väärin.

Esimerkiksi sain viime vuonna koko luokalle liput Heurekaan. Opettaja ei niistäkään kiittänyt vaikka olivat menossa sitten muutenkin luokkatoimikunnan rahalla (jota olen ollut myös keräämässä).

En elä kiitoksella, mutta kyllähän normaalisti tuosta kiitetään? Ja oppilaalle sanotaan jotain tosi hienoa, jos voittaa kilpailun??

Niin, jotenkin se pitäisi perustella. En tiedä riittääkö pelko ja nuiva kohtelu.

Ikävä kyllä ei päästä eroon tästä opettajasta silti kokonaan, vaikka pääsisi toiseen luokkaan. Tämä nykyope vetää tietyt tunnit (musiikit) ja toinen ope kuvista, ja kolmannen luokan (erityisopetuksen pienryhmä) liikunnan kaikille saman luokka-asteen oppilaille.

Oli se melko hassua kun rinnakkaisluokan opettaja tuli oikein erikseen käytävälle onnittelemaan tyttöä sen piirustuskilpailun voitosta. Ja oma sanoi vain jaa. Olin itse kuulemassa kun tämä tapahtui.

Nyt kyllä puolustat lastasi ja teet niinkuin hyvä äiti aina. Eli lapsesi kärsii ja sinä et sitä katsele läpi sormien vaan otat rehtorin yhteyden ja katsot että asiaan tulee muutos. Jos ei tule, niin luokan vaihto olisi ajankohtaista.

Jospa opettaja on jostain syystä sinulle kateellinen? Jos jotenkin "jyräsit" hänet noilla Heurekan lipuilla yms.? Ehkä olet itse jotenkin ylimielinen ja opettaja "kostaa" sen lapselle.
Millainen siis olet itse?
Ja se on totta, että opettajan pitäisi olla tasapuolinen kaikille. Mitä nyt tässä heittelin mahdollisia syitä, miksi opettaja moisesti käyttäytyisi....

En ollut kuin ohimennen tavannut koko opea, kun se alkoi. En usko siis, että johtuu musta tai mun persoonasta. Olen yleensä tullut toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa.

Nuo liput sain viime talvena ja sitä ennen oli jo tapahtunut, joten lipuistakaan se ei ole kiinni.

En kuormita opea, Wilmaan olen laittanut jos tyttö on sairas ja muuten vaan pari kertaa. Kerran kun yksi poika vei koulussa tytön tavaroita ja piilotteli niitä. Kysyin kerran liikunnasta kun oli hyvin epäselvä tilanne eikä kukaan tytön kaverin äitikään tiennyt, mitä varusteita tarvitaan. Ja noista lipuista laitoin.

Minä ajattelin pitkään, että opettaja on tämmöinen kaikille. Vähän juttelin yhden kaverin äidin kanssa ja hänellä oli ihan eri kuva. Hänestä opettaja oli tosi kiva. Näytti Wilma-viestejä ja en voinut uskoa että sama opettaja on ne kirjoittanut. Siellä oli pitkät pätkät hänen lapsensa kannustusta jne.

Tämä äiti on tv:stä tuttu esiintyjä. Luultavasti se vaikuttaa hänen kohdallaan.

Toisen äiti kertoi että hänen lapsesta oli vanhempainvartissa sanottu vain hyvää, kannustusta. Hän on kuulemma luokan parhaita oppilaita. Ei ainakaan kokeiden perusteella (enkä usko että munkaan on, mutta mun on saanut parempia tuloksia kokeista). Mutta on halunnut kannustaa.

Mun lapsesta ei ollut mitään hyvää sanottavaa. Vaikka todistus on hyvä, suurin osa a:ta (eli erinomainen) ja loput b:tä eli hyvä. Eli kai hänestä jotain hyvää voi sanoa??

Et-ope on kehunut että tyttö on todella huolellinen vihkotyössä ja osallistuu hyvin, ja on miettinyt paljon asioita. Luonteeltaan hän arvioi että on reipas ja antaa hyvin toisille työskentelyrauhaa.

Kuvataidekoulun opekin kertoo tytöstä, joka tekee huolella ja käyttää paljon mielikuvitusta. Ei häiriköi. Osallistuu reippaasti.

Synttärikortista kysyin silloin ekalla, kun koululla oli seuraavana päivänä yhteistyöpäivä. Kysyin siis jäiköhän se tytön kortti tänne, kun en oo nähnytkään ja aloin kaivamaan pulpettia. Tiesin että ope tekee sellaista, kun hän sanoi siitä ja olin nähnyt pari korttia. Opettaja vaan sanoi, että taisin unohtaa tehdä sen. Eikä tehnyt sen jälkeenkään, vaikka muille teki senkin jälkeen. Tokalla ei enää tehnyt kellekään.

Nyt tuli mieleen mikä se voi olla. Ei oo todellista.

Tyttö on ainut et-oppilas luokalla (on pari muslimia). Opettaja voi olla niin uskovainen, että se hiertää. Hän laittoi ekan luokan alussa että voisiko kuitenkin olla uskonnossa. No ei voinut.

Ja joka joulun ja kevätjuhlan alla kysyy, osallistuuko tyttö kirkkoreissuun. Olen aina antanut tytön päättää ja hän on mielummin ollut et-tilaisuudessa koululla.

Arvosanoista että tietääkseni kaikissa, kunnes numeroarvostelut alkavat joskus viidennellä (jos muistan oikein että alkavat silloin).

Sitä ennen ne ovat tuollaisia ja on mahdollisuus arvostella lisäksi sanallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja herkkä;30264411:
Arvosanoista että tietääkseni kaikissa, kunnes numeroarvostelut alkavat joskus viidennellä (jos muistan oikein että alkavat silloin).

Sitä ennen ne ovat tuollaisia ja on mahdollisuus arvostella lisäksi sanallisesti.

Ainoat kirjaimet olen nähnyt ylioppilaskirjotusten arvosanoissa.

Mitä a tarkoittaa?
Entä b?
Mikä on paras/huonoin arvosana?

Se on meillä sellainen rasti ruutuun-lomake ja arvosanat ovat:

A: olet saavuttanut tavoitteet erinomaisesti
B: -"- hyvin
C: -"- kohtalaisesti
D: -"- välttävästi
E: et ole saavuttanut tavoitteita riittävästi

Tämä on joku Opetushallituksen lomake.

Se on todellakin 15 minuuttia kerran vuodessa.

Ekalla oli jotain lappuja jotka opettaja oli laittanut väärin päin. Lapsi nosti yhden kerrallaan ja lapsen piti sanoa siitä jotain. Aiheena oli lempiaine, ruokailu, välitunti, kaverit, en muista enää loppuja. Niitä oli jotain 6-7. Siihen se vartti meni.

Tokalla hänellä oli joku vihko jossa on oppilaan nimi ja siinä jotain. Esimerkiksi että olisi se tukiopetuksen tarve matikassa. Olimme aika hämmästyneitä, kun kokeesta on tullut ok pisteitä. Siitä puhuttiin. Sitten haukkui ettei oikein tykkää osallistua liikunnassa pallopeleihin. Mitään hyvää ei sanottu.

Kolmannella ei ole vielä ollut.

Mies on ihmetellyt myös noita vartteja, lapsi on niissä paikalla siis.

Opettaja sanoi siinä vartissa lapsen kuullen että nyt on tärkeä vuosi matikassa ja jos ei opi tiettyjä asioita (kertolaskuja) nyt, ei voi päästä kolmannelle.

Lapsi pelkäsi sen takia sitäkin ettei pääse, vaikka kuitenkin ne kertolaskut opittiin ja kokeet olivat menneet hyvin. Ja olin sanonut että pääsee kyllä. Kertoi että kysyi opettajalta keväällä pääseekö luokalta ja opettaja oli suutahtanut ja sanonut että älä kysele tyhmiä, totta kai pääset. Sai b:n.

Yhteistyössä