Opettajan toiminnasta ja vastuusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi oli koulun retkellä, jossa jostain syystä luokallinen pieniä alakoululaisia lapsia oli jätetty joksikin aikaa tyystin ilman valvontaa (opettaja lähtenyt käymään toisessa paikassa). Sillä välin lapsi tippui keinusta, jota toinen oppilas oli liian kovalla vauhdilla kiikuttanut ja loukkasi kätensä. Käsi turposi, mutta lasta ei kuitenkaan viety lääkäriin, eikä opettaja ilmoittanut tapahtuneesta missään vaiheessa kotiin mitään, ei edes retken jälkeen. Lapsen tai tämän kaverinkaan ei annettu soittaa kotiin kesken retken. Illalla lääkärissä todettiin murtuma kädessä. Missä opettajan vastuu? Millaisia sanktioita tuosta voi tulla? Miten vanhempana toimisit tilanteessa?

[QUOTE="yks äiti";28517302]No se lapshan ois voinu tippuu vaikka opettaja seisois vieres.[/QUOTE]

Aivan, joten jos kotona sattuu tapaturma ja vanhempi onkin tällä välin kaupassa ja jättänyt piltin yksin kotiin...on tämä ihan ok, koska tapaturmahan olis voinut sattua vaikka vanhempi ois ollut vieressä?

Ope ladon taa tietty ja niskalaukaus, rauhoitu ny hyvä ihminen..ei opettaja ole mikään ihmeolento joka voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa ja näkee kaiken koko aika vai niinkö luulit?

Kyllä oppilailla on oltava valvoja paikalla, ei tokikaan ihan jokaisen oppilaan kädessä kiinni mutta kuitenkin vähintäänkin näköetäisyydellä. Jos tapaturma sattuu on tilanne tarkistettava ja vaikkei mitään vakavaa olisikaan seurannut niin kotiin on ilmoitettava viimeistään kun lapsi palaa sinne.

Meidän esikoisemme liukastui koulun liikuntatunnilla uimahallissa ja sai leukaansa haavan, opettaja käytti tikattavana ja soitti minulle jo kun olivat matkalla lääkäriin. Tuossa vaiheessa ei vielä ollut varmuutta tarvitaanko tikkejä mutta opettaja halusi pitää minut ajantasalla. Reilu meininki.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Ottaisin yhteyttä opettajaan ja/tai rehtoriin. Jos käsi kerran turposi selvästi, lapsi olisi pitänyt viedä heti lääkäriin esim. vanhempien toimesta eli opettaja ei missään nimessä toiminut hyväksyttävästi.

Missä vaiheessa käsi turposi? Siis oliko opettajan edes mahdollista huomata siellä retkellä että käsi ei ole ihan kunnossa. Kenties lapsikaan ei niin huomannut kipua kun oli kaikkea muuta kivaa touhua.

Vahinko olisi voinut sattua vaikka opettaja olisi vieressä, mutta heti turvotuksen huomatessa olisi opettajan pitänyt toimittaa lapsi terveydenhoitajan arvioon ja siitä lääkärille, tai vastaavasti ilmoittaa vanhemmille.
Käsi on varmasti ollut kipeä ja opettajalla ON vastuu lapsista.

Jos lapseen sattuu ja opettaja ei tee mitään, niin vaikuttaa oudolta ettei lapsi saa soittaa vanhemmalleen. Itse olen neuvonut lastani soittamaan aina minulle jos tulee hätä, eikä jostain syystä saa apua esim. opettajalta. Ihan sama onko puhelimen käyttö kiellettyä.
Tämän ohjeen olen antanut lapselle muutaman sellaisen tilanteen jälkeen jolloin opettaja/koulu ei ole hoitanut vastuutaan kunnolla.

JA olen myös keskustellut rehtorin kanssa opettajan tekemästä virheestä, vain valittamalla saa asioihin muutosta niin ettei vastaavaa enää tapahtuisi.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
aika outoa.

meille on kyllä soitettu aina jokaisesta tapaturmasta (ja niitä on piisannutkin :ashamed: ) niin opettajan kuin Ip-ohjaajankin toimesta.

koulun vakuutuksen pitäis korvata tuo, joten siitä pitäis opettajan tehdä ilmoitus, mut jos ei ole ollut paikalla niin hankalaahan se on tehdä, tosin jos ei pysty tekemään niin silloin paljastaa ettei ole ollut paikalla.

mut rehtorille puhelua heti maanantaina.

Yhteistyössä