Opettajat ovat valittaneet etteivät saa kuopuksen puheesta aina selvää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huuhkajatar

Aktiivinen jäsen
08.10.2005
12 193
0
36
Kokkola
Äsken kun miehen sisko kävi mexikolaisen miehensä kanssa kylässä kuulin jotain mukavaa =)
Tämä mies (joka nyt opiskelee suomea ) sanoi että hän ymmärtää parhaiten just meidän kuopuksen jutut, koska hän puhuu sekaisin suomea ja ruotsia ja heittää muutaman enkun sanan vielä väliin.

Lisäksi kuopus puhuu mielellään kun taas isoveljensä vaikenee kuin kuin muuri... :whistle:

nonni.. ei o opettajan juttuhin uskomista... :D

puhuuko teillä muuten lapset paljon sekakieltä.. tai onko pienempänä puhunu.. ?? :whistle:

meillä aika hyvin erottaa kielet, mutta on jotenkin hauskaa että kun kiukustuu tai hermostuu jostain niin sit tulee kyllä aina semmosta sekamelskaa et itteään meinaa alkaa naurattamaan.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:

puhuuko teillä muuten lapset paljon sekakieltä.. tai onko pienempänä puhunu.. ?? :whistle:

meillä aika hyvin erottaa kielet, mutta on jotenkin hauskaa että kun kiukustuu tai hermostuu jostain niin sit tulee kyllä aina semmosta sekamelskaa et itteään meinaa alkaa naurattamaan.. :D

Kun olivat oikein pieniä niin suunnilleen joka toinen sana oli suomea ja joka toinen ruotsia.
Nykyään he eivät sotke kovastikaan mun mielestä. Kuopus tosin kun tulee kiire selostaa jotain, niin ei kerkeä miettimään mitä se sana olikaan sillä yhdellä kielellä vaan heittää kehiin kaikki osaamansa kielet.
Tänä syksynä hän on opetellut kanssani hieman saksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Kun olivat oikein pieniä niin suunnilleen joka toinen sana oli suomea ja joka toinen ruotsia.
Nykyään he eivät sotke kovastikaan mun mielestä. Kuopus tosin kun tulee kiire selostaa jotain, niin ei kerkeä miettimään mitä se sana olikaan sillä yhdellä kielellä vaan heittää kehiin kaikki osaamansa kielet.

no kyllä mä itekkin vielä välillä puhun vähä sekakieltä jos on kiirus.. :) ja välillä muutenkin.. :whistle:

mä en pidä sitä niin kovin pahana... äidilleni kauhee kriisi, kun sen mielestä pitäis lapselle puhuu vaan yhtä kieltä.. ja ettei se opi kuulema koskaan molempia kunnolla.. Pöh, sanon minä!!! :)

teillä onkin sitten oikein kielinero, kun saksaakin jo on opiskeltu.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

no kyllä mä itekkin vielä välillä puhun vähä sekakieltä jos on kiirus.. :) ja välillä muutenkin.. :whistle:

mä en pidä sitä niin kovin pahana... äidilleni kauhee kriisi, kun sen mielestä pitäis lapselle puhuu vaan yhtä kieltä.. ja ettei se opi kuulema koskaan molempia kunnolla.. Pöh, sanon minä!!! :)

teillä onkin sitten oikein kielinero, kun saksaakin jo on opiskeltu.. :)

Mun yhden tuttavan isä sanoi mulle mun vanhimpien lasten ollessa pieniä että nuo lapsiraukat eivät koskaan opi puhumaan, kun isä puhui heille suomea ja minä ruotsia. Siinä kävi kuitenkin niin, että mun lapset puhuivat selviä lauseita jo 1-vuotiaina kun taas tämän tuttavan yksikieliset lapset eivät sanoneet paljon mitään.
Eli, kaikki on lapsesta kiinni, milloin oppii puhumaan, ei siitä mitä kieltä/kieliä hälle puhutaan.
Tuo saksa tuli vähän vahingossa kun minä olen lukenut saksaa pitkin syksyä ((pakollinen kurssi amk:ssa ) ja vastaillut välillä lapsille saksaksi. En sanoisi sitä neroudeksi vaan kielelliseksi valmiudeksi.

Yhteistyössä