Opettakaahan lapsillenne käytöstapoja kylässä oltaessa...huoh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Outlet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Outlet

Uusi jäsen
07.07.2014
12
0
1
Tuli tuossa viikonlopun aikana lapsen kaveria hoitaessa pariinkin kertaan mieleen, että on se kumma kun lapsille ei opeteta enää miten kylässä käyttäydytään. Ilmeisesti joidenkin vanhempien mielestä on ihan ok, että ruokapöydässä kranttuillaan ja yökkäillään ruualle, joka kumminkin on hyvää ja itse tehtyä ja kelpaa omille lapsille paremmin kuin hyvin. Ihan normaalia perusruokaa.

Omilleni antaisin kyllä ympäri korvia, jos kehtaisivat todeta vieraassa perheessä ruokapöydässä että yök en mä tota syö. Ja kotonakin.

Hitto että sieppaa tuollaiset käytöstavattomat kersat. Ei mulla muuta.

Ilmeisesti joidenkin vanhempien mielestä on ihan ok, että ruokapöydässä kranttuillaan ja yökkäillään ruualle, joka kumminkin on hyvää ja itse tehtyä ja kelpaa omille lapsille paremmin kuin hyvin. Ihan normaalia perusruokaa.

Omilleni antaisin kyllä ympäri korvia, jos kehtaisivat todeta vieraassa perheessä ruokapöydässä että yök en mä tota syö. Ja kotonakin.

Mä yritin tässä yksi päivä maanitella lasta (4v), että olisi syönyt paistettua kesäkurpitsaa. Lopulta toki lapsi suostui maistamaan, mutta tuli sellainen pikäyökötys/yrjö, kun yritti nielaista.

Mitäs jos vaikka teillä on tarjolla sellaista ruokaa, että se aiheuttaisi lapselle yökötyksen ihan oikeasti? Et voi väittää, että se on hyvää ruokaa sillä perusteella, että omat lapsesi sitä syövät.

Kyse ei ollut mistään fyysisestä yökkäilystä vaan henkisestä, ja kyseinen lapsi on sentään jo 10 v, eli pitäisi tajuta miten kyläpaikan ruokapöydässä käyttäydytään.

Milläs perusteella teillä tehdään hyvää ruokaa, jos ei sillä, että perheen aikuiset ja lapset siitä tykkää...? Vai tehdäänkö teillä jokaisen kyläilijän mieliruokaa, että kelpaa? Ei meillä ainakaan.

Joka kodissa on omanlaistaan "ihan normaalia perusruokaa". Meillä ei esim.käytetä juurikaan mausteita ja pienimmäinen ei ole oikein päässyt tottumaan tiettyihin perusraaka-aineisiin sisarusten allergioiden vuoksi.
Meillä syödään kyllä monipuolisesti ja itsetehtyä perusruokaa, mutta lapset ovat toki tottuneet meillä tehtäviin "ihan hyviin perusruokiin" eikä kyläpaikassa tehtäviin. Ei meilläkään kyläilemässä olevat lapset aina innoissaan ole uusista makukokemuksista enkä siitä loukkaannu pätkääkään.

Toki opetan lapsille, että ruokaa ei saa haukkua koska se on epäkohteliasta, mutta voiko ketään pakottaa syömään ruokaa naama ihan peruslukemilla jos se aiheuttaa yökötysrefleksin. Voi olla, että lapset alkaisi aika pian pelkäämään kyläpaikoissa käymistä saati siellä syömistä.

Edelleen toistan, että lapsi vilkaisi lautasta ja totesi että yök mä en syö tota.

Omilleni opetan, että kaikesta ruuasta ei ole pakko tykätä eikä kaikkea ole edes pakko syödä, mutta toisten ruokapöydissä ei ruokaa haukuta, koska se on epäkohteliasta. Ilmeisesti olen ainoita, joiden mielestä se kuuluu ihan normaaleihin hyviin käytöstapoihin, jotka kannattaa opettaa lapsillekin...

Ymmärrän tilanteen... yksi lapsen kaveri on myös samanlainen, 9 v. Toisinaan syö meillä ja aina sama virsi "hyiii, mä en tykkää tosta, onko mitään muuta". Heti kun vaan näkeekin ruokapöydän. On todella ärsyttävää. Omille olen sanonut, että ei ole kohteliasta haukkua toisen tekemää ruokaa, vaan ensin maistetaan ja sitten voi nätisti sanoa, jos jotain ei vaan tahdo syödä.

Ja meilläkin on kyse ollut ihan tavallisesta perusruuasta, ei mistään erikoisemmista.

[QUOTE="Lissu";30070691]Ymmärrän tilanteen... yksi lapsen kaveri on myös samanlainen, 9 v. Toisinaan syö meillä ja aina sama virsi "hyiii, mä en tykkää tosta, onko mitään muuta". Heti kun vaan näkeekin ruokapöydän. On todella ärsyttävää. Omille olen sanonut, että ei ole kohteliasta haukkua toisen tekemää ruokaa, vaan ensin maistetaan ja sitten voi nätisti sanoa, jos jotain ei vaan tahdo syödä.

Ja meilläkin on kyse ollut ihan tavallisesta perusruuasta, ei mistään erikoisemmista.[/QUOTE]

Hienoa, joku sentään ymmärtää :) Ja opettaa lapsilleenkin kohteliaita käytöstapoja.

Komppaan fionaa. Meillä käytetään aika reippaasti mausteita. Oltiin kerran kaverin luona syömässä, ruuaksi oli ihan tavallista kotiruokaa eli lihapullia ja perunoita. Mutta mä en meinannut saada niitä lihapullia millään alas :x. Mausteena tais olla pelkkää suolaa ja mustapippuria. Lihapullat maistuivat mun suussani pelkälle maustamattomalle jauhelihalle. Heillä ei tosiaan allergioiden vuoksi käytetä muita mausteita. En missään nimessä ruvennut pöydässä yökkäilemään tai ruokaa moittimaan, mutta emme ole käyneet heillä syömässä sen jälkeen.

Mäkään en hyväksyisi tuollaista tekoyökkimistä ruokapöydässäni. Jos ei kelpaa, voi jättää ruuan siihen ja poistua pöydästä. Mutta kyllä mä olen aika usein kysynyt hoitoon tulevan lapsen äidiltä, että oisko jotain lempiruokia tai jotain, mitä ei missään nimessä syö.

Edelleen toistan, että lapsi vilkaisi lautasta ja totesi että yök mä en syö tota.

Omilleni opetan, että kaikesta ruuasta ei ole pakko tykätä eikä kaikkea ole edes pakko syödä, mutta toisten ruokapöydissä ei ruokaa haukuta, koska se on epäkohteliasta. Ilmeisesti olen ainoita, joiden mielestä se kuuluu ihan normaaleihin hyviin käytöstapoihin, jotka kannattaa opettaa lapsillekin...

Ihan sama juttu meillä tuon lapsen kaverin kanssa... synttäreillä on kuitenkin pöydästä ronkkimasta jo siinä vaiheessa kun vasta katan sitä, vaikka useamman kerran sanoin että kutsun kaikki pöytään kun on valmista ja sitä ennen ei tulla ottamaan. Ja jos vaan saa tilaisuuden meillä ollessaan niin käy hakemaan juuston jääkaapista ja syö sen melkein kokonaan. (Olen senkin kieltänyt, mutta tyttöä ei paljon kiinnosta). Tekisi mieli antaa porttikielto koko lapselle mutta en halua olla kohtuuton, kun kyse on kuitenkin vaan ruuasta ja on oman lapseni paras kaveri.

Kaikesta ruuasta ei todellakaan tarvitse tykätä. Mutta pahemmankin ruuan voi syödä, se ei tapa ketään. En mäkään kaikesta välitä mutta jos kylässä on vaikka hernekeittoa, pienen annoksen syön. Saman mallin lapsillekin opetan. Eli vihaan itsekin kranttulijoita.

Kaikesta ruuasta ei todellakaan tarvitse tykätä. Mutta pahemmankin ruuan voi syödä, se ei tapa ketään. En mäkään kaikesta välitä mutta jos kylässä on vaikka hernekeittoa, pienen annoksen syön. Saman mallin lapsillekin opetan. Eli vihaan itsekin kranttulijoita.

Mä olen lapsille myös sanonut että kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta kaikkea maistetaan. Ja että varsinkin kylässä ollessa on kohteliasta syödä vaikka ei niin tykkäisikään, ja jos jotain ei vaan saa syödyksi niin asiasta sanotaan kauniisti. Ilman mitään yököttelyä.

Minkä perusteella olet ainoita...?
Edellä ei kukaan kirjoittanut, että nuo ei olisi hyviä käytöstapoja jotka tulee opettaa. Minäkin kirjoitin, että opetan ettei ruokaa saa haukkua.

Meillä on sovittu, että jos vielä maistamisen jälkeenkään ei tykkää niin voi sanoa kohteliaasti "kiitos, mutta en oikein välitä". Kohteliaampaa tapaa en ole keksinyt. Ja äitinä kyllä tiedän jos ruoka ei ole kovin kaukana siitä mitä kotonakin syödään (lapset kun joskus koittaa vähän jallittaa ja päästä nopeasti leikkimään tms) joten en päästä pöydästä ennen kuin osa on ainakin syöty.
Mutta jotkin maut ja ruoka-aineet voi vaan olla kaukana siitä mihin lapsi on kotona tottunut vaikka olisivat kuinka "hyvää perusruokaa". Niiden syömään totuttelu/opettelu voi olla vähän hankalaa varsinkin nirson lapsen kanssa ja vielä vieraassa paikassa.

haukkua ei silti saa. Siitä varmaan suurin osa on samaa mieltä.

Kaikesta ruuasta ei tarvitse panostamaan tykätä, en minäkään tykkää. Ja mikä on perusruokaa? Sanotaan nyt, että sunnuntaina sukuseuran tapaamisessa oltiin hankittu ihan minua varten kalkunanakkeja ja kilttinä tyttönä hain nakit kun hankkija oli tarkkaan myyjien kanssa käyneet nakkien tiedot läpi. Minä kun en syö makkaroita enkä nakkeja ollenkaan ja salaa syötin koirille nakit. En edes maistanut sillä tiedän miltä ne maistuu ja millainen koostumus niissä on. En kykene.
On käsittämätöntä, että on pakko syödä vaikkei kykene siihen.

[QUOTE="Lissu";30070705]Ihan sama juttu meillä tuon lapsen kaverin kanssa... synttäreillä on kuitenkin pöydästä ronkkimasta jo siinä vaiheessa kun vasta katan sitä, vaikka useamman kerran sanoin että kutsun kaikki pöytään kun on valmista ja sitä ennen ei tulla ottamaan. Ja jos vaan saa tilaisuuden meillä ollessaan niin käy hakemaan juuston jääkaapista ja syö sen melkein kokonaan. (Olen senkin kieltänyt, mutta tyttöä ei paljon kiinnosta). Tekisi mieli antaa porttikielto koko lapselle mutta en halua olla kohtuuton, kun kyse on kuitenkin vaan ruuasta ja on oman lapseni paras kaveri.[/QUOTE]

Kamalaa! Minkä ikäisestä lapsesta kyse? Millaisesta perheestä hän tulee? Uskomatonta, syödä nyt toisten juusto?! Miten hän reagoi kieltoihin?

Anna vaan porttikielto, mä en ainakaan jaksaisi!

[QUOTE="Ulla";30070743]Kamalaa! Minkä ikäisestä lapsesta kyse? Millaisesta perheestä hän tulee? Uskomatonta, syödä nyt toisten juusto?! Miten hän reagoi kieltoihin?

Anna vaan porttikielto, mä en ainakaan jaksaisi![/QUOTE]

9 v lapsi. En tunne hyvin perhettä, vain päällisin puolin, ihan tavallisilta vaikuttavat. Kielloista lapsi ei tunnu välittävän, käy vaan salaa hakemassa juuston kun en huomaa. Olen kyllä komentanut ihan suorin sanoin, siinä kuin omianikin, kun on pistänyt ärsyttämään.

Mun käy jotenkin sääliksi tuota lasta, hänellä ei taida paljon muita kavereita olla kuin oma lapseni, joten en raaski viedä häneltä sitä viimeistäkin kaveria. :/

Muuten kyllä tytön muut kaverit on ihan hyvätapaisia ruokapöydässä. :) Kukaan muu ei noin yököttele, jos jostain eivät pidä niin yleensä jättävät kaikessa hiljaisuudessa lautaselle, mistä minä korjaan kaikessa hiljaisuudessa roskiin. Jotkut kysyvät onko pakko syödä, jolloin vastaan että ei ole. Tuollainen on mielestäni ihan asiallisesti hoidettu tilanne tuon ikäisille lapsille.

Kieltäytyä voi, mutta kohteliaasti. Ymmärrän vielä jopa 10-vuotiaalta, jos sanoo, ettei ota, koska ei tykkää. Yök ei kuulu sanoa. Mutta jos sen varjolla aletaan kylässä pyytämään leipää tai muuta, kun ei jostain tykkää, menee mielestäni ohi kohteliaiden käytöstapojen! Jos isäntäväki tarjoaa leipää tilalle, ok. Mutta pyytäminen ei kuulu asiaan. Tätä harrastaa jotkut vanhemmatkin, pyytävät lasten puolesta leipää tai maitoa. Ilmeisesti ne ovat niin peruskamaa, että oletetaan kaikilta löytyvän. Meillä vaan syödään leipää tosi vähän, sitä ei aina ole. Ja maito jota käytetään on laktoositonta. Kiva siinä sitten, kun pöytään jää vieraiden jäljiltä puolikkaita maitolaseja.

[QUOTE="Lissu";30070755]

Muuten kyllä tytön muut kaverit on ihan hyvätapaisia ruokapöydässä. :) Kukaan muu ei noin yököttele, jos jostain eivät pidä niin yleensä jättävät kaikessa hiljaisuudessa lautaselle, mistä minä korjaan kaikessa hiljaisuudessa roskiin. Jotkut kysyvät onko pakko syödä, jolloin vastaan että ei ole. Tuollainen on mielestäni ihan asiallisesti hoidettu tilanne tuon ikäisille lapsille.[/QUOTE]

Onneksi omien lasten muut kaverit osaa kyllä olla yökkimättä pöydässä. Usein jotain jää lautaselle enkä siitä mitään meteliä nosta, korjaan vaan pois. Joskus kysyn että eikö maistu ja otatko leipää tai jotain muuta, jos on pidempään meillä kylässä. Kurjaa se on olla nälkäinenkin.

Tämä kyseinen lapsi on kyllä tosi huonotapainen muutenkin, ikävä kyllä. Eikä vanhemmillakaan ole käytöstavat ihan kohdillaan, vaikka muuten ihan fiksuja kai ovatkin. Lapsen paras kaveri kyseessä ja siksi yritän sietää.

Kyse ei ollut mistään fyysisestä yökkäilystä vaan henkisestä, ja kyseinen lapsi on sentään jo 10 v, eli pitäisi tajuta miten kyläpaikan ruokapöydässä käyttäydytään.

Milläs perusteella teillä tehdään hyvää ruokaa, jos ei sillä, että perheen aikuiset ja lapset siitä tykkää...? Vai tehdäänkö teillä jokaisen kyläilijän mieliruokaa, että kelpaa? Ei meillä ainakaan.

Mitä teillä muuten oli ruokana?

Tuli tuossa viikonlopun aikana lapsen kaveria hoitaessa pariinkin kertaan mieleen, että on se kumma kun lapsille ei opeteta enää miten kylässä käyttäydytään. Ilmeisesti joidenkin vanhempien mielestä on ihan ok, että ruokapöydässä kranttuillaan ja yökkäillään ruualle, joka kumminkin on hyvää ja itse tehtyä ja kelpaa omille lapsille paremmin kuin hyvin. Ihan normaalia perusruokaa.

Otit ilmeisesti raskaasti itseesi, kun olit valmis antamaan ympäri korvia. Teidän lapset ovat tottuneet laittamiisi ruokiin, tämä vieras lapsi ei.

Ei siitä kannata tuossa määrin hermostua ja väkivaltaan turvautua.

Onko sinun pitänyt lapsena syödä lauatanen aina tyhjäksi? Vai moletko voinut itse vaikuttaa syömiisi ruokiin?

Mä en todellakaan syö kylässä ruokaa kuin ruokaa edes järkevänä aikuisena. Pitäisikö?
En ymmärrä, miksi ruuasta ei saisi kohteliaasti kieltäytyä.

Otit ilmeisesti raskaasti itseesi, kun olit valmis antamaan ympäri korvia. Teidän lapset ovat tottuneet laittamiisi ruokiin, tämä vieras lapsi ei.

Ei siitä kannata tuossa määrin hermostua ja väkivaltaan turvautua.

Onko sinun pitänyt lapsena syödä lauatanen aina tyhjäksi? Vai moletko voinut itse vaikuttaa syömiisi ruokiin?

Voi sinua. Missähänm kohden mahdoin sanoa että olin valmis antamaan tuolle lapselle ympäri korvia...?

Tähän kommentoin, että se normaali hyväperuskotiruoka , jota teillä tarjoillaan ja joka maistuu teidän lapsille enemmän kuin hyvin, voi olla vieraan lapsen makuun outo ja pahaa. Näin se vaan on.
Meillä lasten ei ole pakko syödä pahaa ruokaa. Kyläpaikassa otetaan vain vähän ja jos lapsi heti sanoo, ettei jotain halua syödä niin sitä ei laiteta lautaselle. Samoin jos meillä on vieraita lapsia syömässä niin kysyn haluaako maistaa kaikkea vai mitä lautaselle laitetaan. Laitan yleensä aluksi vain vähän ja kehotan ottamaan lisää jos maistuu. Aina ei ole maistunut. Joskus on maistunut oikein hyvin. :D

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
[QUOTE="nainen";30070882]Mä en todellakaan syö kylässä ruokaa kuin ruokaa edes järkevänä aikuisena. Pitäisikö?
En ymmärrä, miksi ruuasta ei saisi kohteliaasti kieltäytyä.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Eikä siitä pidä loukkaantua jos joku ei jostain ruoasta tykkää. Teatraalinen yökkäily ja ruoan negatiivisesti arvosteleminen on täysin out ja nou nou, mutta kohtelias kieltäytyminen on ihan ok.

Meiltä löytyy yksi tuollainen, joka oikeastikin voi yökätä. Hän on sitten syömättä kylässä ja väliin kotonakin, kun ruoka ei mene alas. Hyvä olisi, jos hänelle löytyisi jotain leipää, hän kyllä eläisi ihan vedellä ja leivällä. Hänelllä on tuohon diagnoosiakin. Hänelle on turha tarjota esim kaalisalaattia tai kermavaahtoa tai jotain moussejuttuja.

Tähän kommentoin, että se normaali hyväperuskotiruoka , jota teillä tarjoillaan ja joka maistuu teidän lapsille enemmän kuin hyvin, voi olla vieraan lapsen makuun outo ja pahaa. Näin se vaan on.
Meillä lasten ei ole pakko syödä pahaa ruokaa. Kyläpaikassa otetaan vain vähän ja jos lapsi heti sanoo, ettei jotain halua syödä niin sitä ei laiteta lautaselle. Samoin jos meillä on vieraita lapsia syömässä niin kysyn haluaako maistaa kaikkea vai mitä lautaselle laitetaan. Laitan yleensä aluksi vain vähän ja kehotan ottamaan lisää jos maistuu. Aina ei ole maistunut. Joskus on maistunut oikein hyvin. :D

Niiiiiin. Kuinkahan monta kertaa olen jo todennut, että lapsi ei ruokaa edes maistanut. Se olisi ihan eri asia, jos olisi tehnyt niin ja todennut, että ei syystä tai toisesta pysty syömään. Erittäin huonoja käytöstapoja osoittaa se, että tulee pöytään ja toteaa, että yök mä en syö tätä. Ja tuosta on nyt kyse, ei muusta.
Onko teillä luetun ymmärtämisessä vikaa vai mistä mättää?

• Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä