Opintotuesta, tai paremminkin tukikuukausista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.t harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J.t harmaana

Vieras
löytysko paikalta, joku, jolle nää on tutumpia, kun itellä on jo 5 vuotta siitä, kun valmistuin. ELi haluaisin ensi vuonna alotella toisen AMK-tutkinnon suorittamista. Mulla on takana yksi AMK-tutkinto,opiskelu vei 4 vuotta, ja lisäksi 1 vuosi AMK-opintoja, jotka keskeytin ja vaihdoin koulua. Eli siis 5 vuotta oon käyttänyt AMK-tutkintoon tarkoitettuja tukikuukausia. Kelan sivuilla luki, että korkeakoulututkintoon käytetään 9 tukikuukautta/lukuvuosi, eli mun laskujen mukaan olen käyttänyt 45 tukikuukautta 70 AMK-tutkintoon saatavasta kuukaudesta. ELi jäljellä ois 25 tukikuukautta? Mutta sitten Kelan sivuilla luki, että jos opinnot on aloitettu vuoden 2006 jälkeen, sais 10 lisäkuukautta? Eli onko tarkempaa tietoa kenelläkään tästä ylimääräisestä? Tuon turvinhan mä saisin koko tutkintoa varten sitte opintotukea?

Anteeks sekava sepustus

siis sehän on aina /tutkinto? eli jos haet uudestaaan opiskelmaan, niin sittenhän saat uudet kuukaudet uuteen tutkintoon? voiko olla noin paljon amk tutkintoon, ku yliopistolla on 55kuukautta se enin määrä??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis sehän on aina /tutkinto? eli jos haet uudestaaan opiskelmaan, niin sittenhän saat uudet kuukaudet uuteen tutkintoon? voiko olla noin paljon amk tutkintoon, ku yliopistolla on 55kuukautta se enin määrä??

Jos suorittaa toista korkeakoulututkintoa, nostetaan enimmäismäärä 70:een. Siitä vähennetään kaikki siihen mennessä käytetyt tukikuukaudet, eli mitä meni ensimmäiseen tutkintoon ja mitä ap on käyttänyt seuraaviin, keskeytyneihin opintoihinsa.

Uskon, ap, että laskelmasi pitävät paikkansa. Tarkan määrän käyttämistäsi opintotukikuukausista saat tosiaan Kelasta.

Kelan sivuilta tuon 70kk löysin, en tiedä sitten koskeeko se kaikkia AMK-tutkintoja yleensä vai sitä, jos opiskelee jo toista tutkintoa. Mä olen ymmärtänyt asian niin, että samantasoista tutkintoa opiskeltaessa lo käytety kuukaudet vähennetään mutta jos vaikka lähtisin opiskelemaan ylempää AMK-tutkintoa, tukikuukaudet lähtisivät alusta.

Kirjaudu sisään henkilöasiakkaana niin näet paljonko tutkikuukausia on jäljellä niistä omista tiedoista. Sisään pääset kirjautumaan verkkopankki tunnuksilla. Kuukausia on tosiaan yhteensä se 70 ja niistä vähennetään jo aiemmin käytetyt myös ne joita on käytättänyt kouluihin joista ei ole valmistunut (korkeakoulutasoiset).

Alkuperäinen kirjoittaja J.t harmaana:
Kelan sivuilta tuon 70kk löysin, en tiedä sitten koskeeko se kaikkia AMK-tutkintoja yleensä vai sitä, jos opiskelee jo toista tutkintoa. Mä olen ymmärtänyt asian niin, että samantasoista tutkintoa opiskeltaessa lo käytety kuukaudet vähennetään mutta jos vaikka lähtisin opiskelemaan ylempää AMK-tutkintoa, tukikuukaudet lähtisivät alusta.

Ei ainakaan mul lähtenyt. Mul oli jäljellä 35 tukikuukautta kun aloitin tämän uuden koulutukset.

Kirjaudu sisään henkilöasiakkaana niin näet paljonko tutkikuukausia on jäljellä niistä omista tiedoista. Sisään pääset kirjautumaan verkkopankki tunnuksilla. Kuukausia on tosiaan yhteensä se 70 ja niistä vähennetään jo aiemmin käytetyt myös ne joita on käytättänyt kouluihin joista ei ole valmistunut (korkeakoulutasoiset).

Mulla on valmistumisesta jo 5 vuotta, eli ei näy enää Kelan sivuilla mun opintojen aikaiset tiedot. kävin nimittäin jo kattomassa :)

Ei ainakaan mul lähtenyt. Mul oli jäljellä 35 tukikuukautta kun aloitin tämän uuden koulutukset.

Onko sun aiemnpi tutkinto samantasoinen kuin tämä, mitä opiskelet nyt?

Mulla on valmistumisesta jo 5 vuotta, eli ei näy enää Kelan sivuilla mun opintojen aikaiset tiedot. kävin nimittäin jo kattomassa :)

Ai siin on semmonen aikaraja. Mul oli tosiaan välissä vain vuosi.