Hae Anna.fi-sivustolta

Opiskelemaanko 46 vuotiaana ???

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Marne, 04.01.2020.

1. Marne Vierailija

Tilanne tämä;
    Olen 46 -vuotias perusterve nainen. Taustalla kaupallinen perustutkinto sekä kaupan alan erikoisammattitutkinto. Irtisanouduin syyskuussa entisestä työpaikasta ja aloitin uudessa työpaikassa kotikaupungiasani. Työ eipä olekaan ihan sitä mitä lupailtiin mutta suoriudun kuitenkin ihan hyvin, mutta viihtyvyys täysin nollassa. Vaikka kuinka yritän olla positiivinen, niin tämä vaihto oli täys pettymys. Asiakaspalvelu on se mun suurin juttuni ja intohimoni. Olen siis koeajalla maaliskuun loppuun.
    Haaveilen opiskelusta ja lähihoitajaksi ja erityisesti mt ja päihdepuolelle, MUTTA olenko oikeutettu mihinkään opintorahaan tai työttömyyspv rahaan opiskeluni aikana? Laitoin jo opiskelupaikkaan haun, eli koulu alkaisi 2.3 jo jos siis pääsen sisälle. Mihin edes otan yhteyttä? Te toimistoon? Kelaan? Entiseen en missään nimessä pyytäisi takaisin, on jo sijalleni palkattu henkilö ja se miksi irtisanouduin syksyllä johtui 90% pitkästä työmatkasta ( 110 km suunta). Ihmetelläänkö TE ssä, että millainen tuuliviiri tuo on?

Kiitos jos joku vastaa.

2. vierailija Vierailija

Googletin "mistä haen opintotukea?"
    https://www.kela.fi/opintotuki-nain-haet

Samalla siellä näkyi olevan linkki opintorahaan:
    (onko sama kuin opintotuki, en tiedä. Kela kertoo jos soitat ja kysyt. Opintotuki taitaa olla yläkäsite joka sisältää mm. opintorahan ja asumislisän? )

https://www.kela.fi/opintotuki-opintoraha

Laina on sitten erikseen:
    https://www.kela.fi/opintotuki-opintolaina

Sinun ei tarvitse selittää kelassa tai TE:ssä miksi haet koulutusta tai vahdat alaa. Sen selität sitten opiskelupaikan haastatteilijalle, jos sinut hyväksytään sinne haastateltavaksi. Vai onko jo täysimääräiset testit palautettu?

Nykyään pidetään hyvänä elinikäistä opiskelua ja kyvykkyyttä tarvittaessa vaihtaa alaa. Se tarkoittaa myös sitä, että esim. vanhempaa kouluttautujaa ei pidetä kummajaisena vaan on ihan ok, siinä missä nuorempikin.
    Nykyinen opiskelu vaatii monin paikoin omatoimista oppimista. Tarkoittaa, että otetaan itse selvää asioista. Kannattaa siis oppia käyttämään tiedonhaussa kirjastoa ja nettiä. Kuten vaikka tässä opintotuki-ja laina-asiassa.
    Tämä ei ole vihjaus, että et olisi saanut kysyä näistä täällä, päinvastoin. Hyvä on kysyä jos ei tiedä. Sitten tietää. Tämä oli vain ystävällismielinen vinkki, sillä joissakin koulutuksissa tuon tietäminen helpottaa kovasti asioita.

3. Marne Vierailija

Kiitos! Noita googlettanutkin, mutta hämäävä on se, kun sivuilla sanotaan että ei ole oikeutettu työttömyyspv rahaan, jos itse irtisanoo töistä. Vai sanonko työnantajalleni, että purkaisitko sopimukseni koeaikana. Ja perään, että please ..
    Onko jollain ollut vähän niinkuin sama tilanne?

4. Marne Vierailija

Näin siis sanotaan TE sivuilla.

Omaehtoista opiskelua ei voida tukea työttömyysetuudella, jos irtisanoudut työsuhteestasi vain aloittaaksesi omaehtoiset opinnot. Jos irtisanoutuminen johtuu esimerkiksi terveydellisistä syistä tai siitä, että siirryt työvoimapalvelusta toiseen (esimerkiksi määräaikaisesta palkkatuetusta työstä opiskelemaan), oma irtisanoutuminen ei ole esteenä opiskelun tukemiselle.

5. vierailija Vierailija

Niin, noin se minunkin tietääkseni on. Itse olen opiskellut sekä opintotuella ja valtion takaamalla lainalla ja sen ohessa tilapäistöitä tehden että myöhemmin vakituisen työn
    ohessa ja virkavapaalla, joten minulla ei ole kokemusta sinun tilanteestasi, mutta käsittääkseni ei voi saada työttömyystukea jos on itse irtisanonut itsensä. Ihan kuten tuossa lukeekin. Itse aiheutettua työttömyyttä ei lasketa yhteiskunnan rakenteista ja talouden suhdanteista johtuvaksi ja siten tuettavaksi työttömyydeksi vaan yksilön omaksi valinnaksi.
    Mutta aina kannattaa vielä kysyä ao. toimistosta jos on yhtäänkään epäselvyyttä.

6. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari