Hae Anna.fi-sivustolta

Opiskelijalle asuntolainaa

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä Mää, 04.07.2005.

1. Mää Vierailija

Hei!
    Voisiko joku ystävällisesti kertoa että voinko saada asuntolainaa kun olen opiskelija? Haluaisimme kovasti miehen kanssa ostaa oman asunnon.

2. pankki Vierailija

Kannattaisi varmaan kysyä sitä pankista.

3. X Vierailija

No vastakysymys, joka kannattaa itseltä kysyä on: millä sitä lainaa lyhennetään?
    Pankkien sivuilla on laskureita, joista saa jotain hajua mutta lopullinen tuomiohan tulee sitten neuvottelujen jälkeen pankissa.
    Kannattaa myös miettiä, millainen se elintaso on nyt ja mitä jos siihen lisätään lainanlyhennys ym. kulut, joita tulee asunto-osakeyhtiön osakkaana tai omakotitalon omistajana?
    Esim. vanhempani asuvat rivitalossa, jossa tehdään ainakin oviremontti tänä kesänä ja mahdollisesti ilmanvaihtoon liittyvä remontti...Tästä jokaisen osakkaan kuuluu rahoittaa tällä hetkellä 1500e, maksuaikaa noin kuukausi tai n. 50e/kk lisää yhtiövastikkeessa, joka on nyt jo kuulemma tolkuttoman korkea... Yhtiö tosin on velaton.

4. Lompsa Vierailija

Kysymällä pankista varmasti asia selviää.
    Mutta ihmettelenpä tässä nyt ääneen taas tätä mistä täällä on ennenkin keskusteltu eli minkä ihmeen takia pitää ottaa asuntolaina kun ei ole vielä sitä ammattiakaan. Kyllä sen asunnon ehtii ostaa myöhemminkin.

5. muista tämä Vierailija

Muista että jos teillä on oma asunto, et saa enää opintotuen asumislisää. Millä ajattelitte maksaa lainanlyhennykset?

Kaverini miehineen otti juuri yli 100 000 euron asuntolainan omakotitaloon. En tajua millä aikovat sen maksaa kun molemmat ovat vielä opiskelijoita ja vain (ei kovin hyväpalkkaisissa) osa-aikatöissä.

6. Mää Vierailija

Toksia vastauksista! Meillä mies on jo työelämässä ja hänellä on hyvä palkka. En saa asuntolisää nytkään sen takia. Itsellä opintojen lisäksi työpaikka josta saan noin 500euroa kuussa. Opintoja minulla on toki vielä jäljellä paljon, mutta vuokran maksaminen tuntuu niin turhalta. Olemmeko mielestänne ihan toivottomia tapauksia? Yhdessä olemme olleet yli 6-votta ja kihloissakin olemme, eli parisuhteemme on vakaalla pohjalla ja laina otettaisiin puoliksi. Emmekä havittele isoa asuntoa tai suurta lainaa.

7. Eikunkysymään Vierailija

Jos budjetti kestää, niin miksi ihmeessä ei voisi ostaa asuntoa vuokranmaksun sijaan. Nykyisin pankitkin katsovat jo muutakin kuin molempien vakityöpaikkaa, koska sellaisia ei yksinkertaisesti enää ole olemassa. Lainan kun mitoittaa tilanteen mukaan, niin siitä vaan!

8. Mirri Vierailija

Uskaltaisin epäillä, että sinulle ei lainaa myönnetä, jos tulosi ovat vain 500€/kk. Ja se on oikeasti todella vähän, jos haluat saada kohtuullisessa ajassa oman osuutesi maksettua. Asunnosta pankille maksamasi hinta ehtii kasvaa huimasti, jos laina-aika on pitkä. Jos miehelläsi on hyvä palkka, niin miksi hän ei voisi ottaa lainaa yksin? Mitä, jos sinulla loppuu työt tai et saakaan kokopäiväduunia valmistumisesi jälkeen? Käypä vilkaisemassa pankkien lainalaskureita, niin varmaan ymmärrät.

Minun palkkani on 1500€/kk ja eräs pankki kieltäytyi myöntämästä lainaa, koska tuloni ovat liian pienet. En kuulemma pystyisi maksamaan lainaa pois. Kuitenkin olen maksanut 500 euron vuokraa jo useamman vuoden ja jos maksaisin samalla summalla lainaa pois, niin laina-aikakaan ei olisi mielestäni kohtuuton (noin 15 vuotta). Että näin. Kaikki pankit eivät tosin ole yhtä nirsoja asiakkaiden suhteen.

9. pikkulintu Vierailija

ollaan poikaystävän kanssa vuoden kuluttua ostamassa asuntoa ihan siitä syystä, että miksi turhaa maksaa vuokraa, ku voi maksaa oman asunnon lainaa... molemmat ollaan opiskelijoita, mutta vuoden kuluttua meillä on sentään alempi tutkinto kasassa.
    Meillä on ASP-tili ja ainakin mitä netistä oon pankkien sivuja tutkinut, en ole nähnyt mitään estettä sille miksemme voisi saada lainaa. Tietenkin nyt etukäteen yritämme kerätä mahdollisimman paljon rahaa, jotta lainaa ei tarvitsisi ottaa niin kauhean paljon.

Ainahan voi vanhemmat pyytää takaajiksi ja asuntohan menee suoraan lainan takuuksi...

10. opiskelija Vierailija

Ihan uteliaisuuttani kysyn, mistä te olette säästäneet aspiin kun olette opiskelijoita? Mistä yritätte nyt kerätä mahdollisimman paljon rahaa vuoden aikana? Että niinku mistä te säästätte????

11. Opiskelija Vierailija

Olen opiskelija (AMK). Kun viimeksi kävin Nordeassa erään sekaannuksen takia pankkineuvojalla (he luulivat, että olin jo valmistunut ja halusivat tehdä minulle opintolainan takaisinmaksusuunnitelman), hän kysyin olinko miettinyt asuntolainaa. ""Vaikka opiskelen vielä 2 vuotta?"", kysyin. Virkailijan mielestä opiskelu ei ollut este lainan otolle, varsinkin kun mies on normaalissa kokopäivätyössä.

En kuitenkaan miettinyt siinä vaiheessa asiaa enempää, koska haluan tosiaan valmistua ensin ja itsekin alusta alkaen osallistua lainan lyhennyksiin. Tuntui suurelta riskinotolta lähteä ottamaan isoa lainaa, kun ei vielä ole tietoa työmarkkinoiden tilanteesta valmistumisen jälkeen.

12. Opiskelija vielä Vierailija

Ai niin, ehkä muutenkin pitävät minua luotettavana asiakkaana, sillä olen opiskelujeni aikana lyhentänyt opintolainaani 5000 eurolla (perinnöstä). Enää 3000 maksamatta... (olen elämäni aikana opiskellut ihan liikaa)

13. shertell Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lainaa netistä ilman vakuuksia - https://rahoitu.fi Palvelu oli nopea ja sujuva. Rahan sain tililleni puolessa tunnissa.

Last edited: 20.11.2020 klo 13.16

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri