Hae Anna.fi-sivustolta

Opiskelijalle asuntolainaa

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä Mää, 04.07.2005.

1. Mää Vierailija

Hei!
    Voisiko joku ystävällisesti kertoa että voinko saada asuntolainaa kun olen opiskelija? Haluaisimme kovasti miehen kanssa ostaa oman asunnon.

2. pankki Vierailija

Kannattaisi varmaan kysyä sitä pankista.

3. X Vierailija

No vastakysymys, joka kannattaa itseltä kysyä on: millä sitä lainaa lyhennetään?
    Pankkien sivuilla on laskureita, joista saa jotain hajua mutta lopullinen tuomiohan tulee sitten neuvottelujen jälkeen pankissa.
    Kannattaa myös miettiä, millainen se elintaso on nyt ja mitä jos siihen lisätään lainanlyhennys ym. kulut, joita tulee asunto-osakeyhtiön osakkaana tai omakotitalon omistajana?
    Esim. vanhempani asuvat rivitalossa, jossa tehdään ainakin oviremontti tänä kesänä ja mahdollisesti ilmanvaihtoon liittyvä remontti...Tästä jokaisen osakkaan kuuluu rahoittaa tällä hetkellä 1500e, maksuaikaa noin kuukausi tai n. 50e/kk lisää yhtiövastikkeessa, joka on nyt jo kuulemma tolkuttoman korkea... Yhtiö tosin on velaton.

4. Lompsa Vierailija

Kysymällä pankista varmasti asia selviää.
    Mutta ihmettelenpä tässä nyt ääneen taas tätä mistä täällä on ennenkin keskusteltu eli minkä ihmeen takia pitää ottaa asuntolaina kun ei ole vielä sitä ammattiakaan. Kyllä sen asunnon ehtii ostaa myöhemminkin.

5. muista tämä Vierailija

Muista että jos teillä on oma asunto, et saa enää opintotuen asumislisää. Millä ajattelitte maksaa lainanlyhennykset?

Kaverini miehineen otti juuri yli 100 000 euron asuntolainan omakotitaloon. En tajua millä aikovat sen maksaa kun molemmat ovat vielä opiskelijoita ja vain (ei kovin hyväpalkkaisissa) osa-aikatöissä.

6. Mää Vierailija