Opiskelu AMK:ssa ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelija

Vieras
Hei!
Onko kellään kokemusta, millaista on opiskella amk:ssa (hoitotyötä), kun minulla on kaksi pientä lasta?
Lähinnä huolettaa se, että onko opiskelu miten aikaa vievää, vai selviänkö opiskelemalla n.8 tuntia päivässä?

Haluaisin kovasti vaihtaa nykyisestä tutkijan urastani käytännön töihin, mutta pelottaa, että minulla ei riitä sitten opiskelulta aikaa lapsille..
Yliopistossa opiskelun pystyi aikanaan suorittaa hyvinkin tehokkaasti, koska luennolilla ei ollut pakko käydä, eikä minulla silloin ollut lapsiakaan.

Minä olen opiskellut AMKssa restonomiksi 3 alle kouluikäisen yhna. Vanhin meni kouluun kun minä valmistuin. Sujui hyvin. Etätehtäviä tein kyllä välillä yöllä, mutta olin tehnyt niihin jo ajatustyön valmiiksi päiväsaikaan ja sitten vaan kirjoitin.

Selviät varmasti ja 8h päivässä riittää mainiosti! Kokemusta on 2muksun kanssa opiskelussa Amkssa Helsingissä. Ei mikään ongelma. Ja koulusta on suht' helppo juostaa, jos tarvii olla pois, lapset sairaana tms.
SUosittelen++

Minä opiskelen terveydenhoitajaksi ja meillä on kolme pientä lasta. Koulupäivät ovat meillä usein aika lyhyitä, joten tehtäviä ehtii tehdä myös ennen kuin hakee lapsia hoidosta. Ja yöllä tietenkin on hyvää aikaa väkertää kirjallisia töitä, ainakin jos on yöihminen, kuten minä :) Meillä on myös aika paljon vapaata, hyvin harvoin on viiden päivän kouluviikko.

Hankalinta on se, kun lapset sairastavat eikä meillä ole muita hoitajia kuin minä. Koulussa on kuitenkin paljon läsnäolopakkoa, mutta onneksi meillä opettajat ovat ymmärtäväisiä. Tampereella taas on sen suhteen kuulemma ihan eri meininki (johtunee osaksi siitä, että käyttävät PBL:ää kaikessa).

Kiitos rohkaisuista!
Pitäisi vielä tietysti saada se opiskelupaikkakin. Hain nyt tämän kevään haussa.

Harmittaa niin kovasti, että olen opiskellut itselleni yliopistotutkinnon, jotta päädyin vaan tutkijaksi miksi en halua, Mutta silloin nuorena oli tietysti haettava yliopistoon opiskelemaan ja nyt olen kateellinen niille joilla on oikeasti joku käytännön ammatti ja selkeä työnkuva.
Mutta ei kai koskaan ole liian myöhäistä miettiä mitä oikeasti haluaa tehdä loppuelämänsä ajan :)

Itsellä on ensimmäinen vuosi kätilöopintoja takana ja on kyllä ollut yllättävänkin leppoisaa. Töitä olen tehnyt aika paljon vuoden aikana (lähihoitaja 'vanhalta' ammatilta) ja perheelle on jäänyt hyvin aikaa. Ja olen ihan nuorisopuolella joten hirveästi ei hyväksilukuja tuosta lähihoitajan tutkinnosta ole edes saanut. Meillä kuitenkaan ei läheskään kaikki luennot ole olleet pakollisia ja hirveästi ei ole uutta oppia vielä tullut mihin ei jo kosketuksissa hoitoalallla olisi ollut niin oppiminen on ollut vaivatonta, en voi sanoa että ylitsepääsemätön yhdistelmä on. Tietenkin jos on ensimmäiseen hoitoalan ammattiin lukemassa, vaatii se enemmän paneutumista ihan perusasioihin ja niiden sisäistämiseen.

Kätilötyö minuakin kiinnostaisi.. Mukava kuulla, että perheelle on jäänyt aikaa :)
Olen siis lukenut biologiaa, johon sisältyy jonkin verran mm. ihmisen fysiologiaa ja anatomiaa.. joten täysin vieras ala ei toivottavasti ole.

Saakohan opintojen loppuvaiheessa työharjoittelusta palkkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Palkkaa ei saa mistään hoitotyön harjotteluissa, ikävä kyllä

Ei pidä paikkaansa, ammattikorkeakouluissa saa suorittaa harjoitteluja palkallisina ja esim. kesätyöstä osa saatetaan lukea hyväksi harjoitteluun tietyin ehdoin. Koulut itse linjaavat nämä että saako suorittaa vai ei, meidän koulussa saa ja tiedän jokusen muunkin koulun.

kyllä onnistuu opiskelu AMK:ssa lastenkin kanssa :)
meillä on kolme pientä lasta ja me kumpikin, sekä minä että mieheni, opiskelemme AMK:ssa. Hyvin on opiskelu onnistunut! sen olen kuitenkin joutunut itselleni myöntämään, että aina en yksinkertaisesti voi paneutua koulutehtäviin niin hyvin kuin ehkä voisin, jos meillä ei olisi lapsia. Olen siis joissain asioissa laskenut tavoitteitani opiskelun suhteen, tentistä riittää joskus kolmonenkin arvosanaksi kun en kerkeä lasten takia lukea niin paljon tenttiin.
Mutta suosittelen, kyllä onnistuu :)

Onpas mukava lukea kannustavia kommentteja :)
Toivon tosiaan, että tulee edes kutsu pääsykokeeseen.. Kätilöksi on aika vaikea päästä ja itse saan alkupisteeksi 31/35, toivon että se riittää.

Ei kai niillä arvosanoilla ole oikeastaan mitään merkitystä sitten kun valmistuu.. ?

Ei kai niillä arvosanoille tee enää siinä vaiheessa mitään, kun pääset sisään kouluun...
Valmistun nyt AMK:sta ja olen kolme vuotta opiskellut lapsellisena. Minun ongelmani on ollut vain se, että haluan tehdä kaikki koulujutut kunnolla enkä vain hutaisemalla :/ Ja arvostan yöunia, mutta iltaisin on aikaa lapsen nukkumaanmenon jälkeen noin 20-22 ja koulussa on välillä hyppäreitä, joten olen kyllä saanut kaiken tehdyksi.

Meidän opinnoissa on ollut todella paljon ryhmätöitä, eikä niistä voi luistaa ja on ollut myös jakso, jossa koulua oli 8-20, 8-18, 8-17 ja loppuviikko tais olla helpompi, koska niitä tunteja en muista... Tuolloin meinasi innostus loppua, kun vapaa-ajalla sai vielä tehdä kotihommat ja ryhmätyöt :(

Yhteistyössä