Opiskelu ilman opintolainaa ja töitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Tällaista pohdin, että hakisinko ensi syksynä opiskelemaan... Oletteko perheelliset onnistuneet opiskelemaan ilman työntekoa (ei riitä paukkuja työ+opiskelu+lapset -elämään) ja ilman lainaa? Millaiset tulot miehellä on ja minkäkokoinen perhe näissä tapauksissa?
Meillä miehellä jää kouraan 1200e/kk ja vuokra on 900e, johon kenties saisi sitten kyllä vähän enemmän asumistukea. Lapsia on 3.
Vanhaa lainaakin vielä makselen, enkä haluaisi uutta ottaa. Toisaalta vanhin lapsista olisi jo 13v opintojen loppuessa, joten ainakin häntä voisi jo alkaa vaivata järjetön kituuttaminen, vaikkakin aika tiukkaa tekee tämä nykyelämäkin...

Minä opiskelen ja mies on töissä, miehellä jää käteen n.1300 e palkasta.Me ei tultais ilman opintolainaa toimeen.Töissä olen satunnaisesti ollut mutta ilman sitä pärjättäisiin.Ja meitä siis 3 tässä taloudessa.

Mutta ehkä joku pärjäisi myös ilman sitä opintolainaa.

Mahtaa vituttaa jos tekee niska limassa töitä ja tienaa 1200e josta käteen jää vain kolmesataa vuokran jälkeen... Kyllä minua ainaki ottais päähän ja rajusti.

Vuosi opintoja takana. Miehelle käteen jää n. 1200 euroa/kk. Asumistukea saadaan, kun vuokra on 680e. Kolme lasta on. Opintolainaa on pakko nostaa. En voisi iltatöitä tehdä, kun miehellä vuorotyö ja koskahan lukisin sitten tentteihin, kun aika tiukalla ja lapsillekin pitäisi aika riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä opiskelen ja mies on töissä, miehellä jää käteen n.1300 e palkasta.Me ei tultais ilman opintolainaa toimeen.Töissä olen satunnaisesti ollut mutta ilman sitä pärjättäisiin.Ja meitä siis 3 tässä taloudessa.

Mutta ehkä joku pärjäisi myös ilman sitä opintolainaa.

Niin ja unohtui sanoa että vuokra on 760 johon saadaan vähän asumistukea.

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Mahtaa vituttaa jos tekee niska limassa töitä ja tienaa 1200e josta käteen jää vain kolmesataa vuokran jälkeen... Kyllä minua ainaki ottais päähän ja rajusti.

No meillä ei olla koskaan oltu materian perään... Työttömäksikö pitäisi miehen ryhtyä ja haettaisi sitten sossusta rahaa?

Tiukkaa tekee niin rahallisesti kuin henkisestikin. Voithan sitten vaikka lomilla yrittää tienata rahaa pahan päivän varalle. Ja jos tekee kunnon budjetti suunnitelmat niin ei tuu suuria ongelmia.

Yhteistyössä