Opiskelu ja kätilön työ :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iituliina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iituliina"

Vieras
Hei!
Minä tahtoisin kätilöksi ja se on jo vuosia ollut unelma-ammattini.
Minulla ei vielä ole mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta vaan olen tehnyt työtä muutaman vuoden päiväkodissa/päivähoidossa ja sen jälkeen ollut kotona omien lasteni kanssa.
Nyt kuitenkin siintää silmissä jo tulevaisuus ja opiskelu + unelmatyö :)

Tiedän että minusta on kätilön työhön mutta mietin tuota opiskelua vähän :)
Eli voiko kätilöksi lähteä opiskelemaan esim. lähihoitajan opintojen jälkeen? Vai pitääkö pohjalla olla lukio?

Okei. Nyt mietin vaan sitä että mitä sitä lähtisi opiskelemaan :) Olin ajatellut suorittaa lukio-opinnot niin että voisin käydä niitä jo nyt kotoa käsin esim. nettilukion kautta. Mies on luvannut siinä minua tukea joten illat ja viikonloput saisin opiskella ja mies hoitaisi lapset silloin.
Ja jos siihen päätyisin niin pääsisin opiskelemaan jo nyt vaikka vauva vasta 8kk eikä tarvitsisi sitä viedä hoitoon ihan pikkuisena :)
Jos taas opiskelisi lähihoitajaksi niin siihen menisi vielä 1-2 vuotta ennen kuin lähtisin opiskelemaan.
Mutta nyt olen niin innostunut tuosta opiskeluajatuksesta että tuntuu että pitäisi olla joku 'ammattilainen' jonka kanssa pyörittelisi ja kääntelisi tätä asiaa kaikilta kannoilta :)

[QUOTE="vieras";22851022]Kätilön koulutukseen on huomattavasti vaikeampi päästä kuin esim. sairaanhoitajaksi. Varmaan lähihoitajan papereiden tulee olla huippuluokkaa muun ohella.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat että huomattavasti vaikeampi päästä? Siis keskiarvon pitää siis olla suurempi kuin sairaanhoitaja kouluun vai?

...jaksatko todella tehdä sitten kolmivuorotyötä? Itse haaveilin aikoinaan kätilön ammatista, mutta nykyisin tehdessäni hoitotyötä kolmessa vuorossa, luulen ettei se ehkä niin ihanaa enää olisikaan. Ja suurin osahan synnytyksistä tapahtuu yöllä, työn painotus siellä myös.

Mutta onnea hakuun ja haastatteluihin ja mahdollisesti opiskeluihin sekä unelma-ammattiisi!!!

Kannattaa ennen suunnitelmia ottaa selvää, että pääseeekö lukiotodistuksella helpommin soveltuvuuskokeisiin asti? Kakkosvaihtoehtokin on hyvä olla, vaikka muualla hoitoalalla, koska kätilöksi tosiaan on vaikea päästä.

[QUOTE="kuudenÄiti";22851152]...jaksatko todella tehdä sitten kolmivuorotyötä? Itse haaveilin aikoinaan kätilön ammatista, mutta nykyisin tehdessäni hoitotyötä kolmessa vuorossa, luulen ettei se ehkä niin ihanaa enää olisikaan. Ja suurin osahan synnytyksistä tapahtuu yöllä, työn painotus siellä myös.

Mutta onnea hakuun ja haastatteluihin ja mahdollisesti opiskeluihin sekä unelma-ammattiisi!!![/QUOTE]

Yleensä ei yövuoroissa kyllä pidetä sen enempää kätilöitä kuin päivävuoroissakaan. Joissain sairaaloissa jopa vähemmän. Mutta tietenkin on totta, että pitää olla valmis tekemään vuorotyötä. Ennen on vielä ehkä enemmän ollut tapana, että on ne tietyt "vakiyököt" jotka tekee vain yövuoroja, mutta nyt sitäkin tapaa ollaan monessa sairaalalla monilla osastoilla purkamassa. Kannattaa myös huomata, että se, että valmistuu kätilöksi, ei ollenkaan takaa työtä synnytysosastolla. Kätilöitä työskentelee paljon muillakin osastoilla.

Tulipa tosiaan vähän lannistunut olo :/ Tottakai on varmasti vaikea päästä mutta unelmien eteenhän on hyvä tehdä töitä :) Ja kyllähän sinne kuitenkin aina joku pääsee, miksi se en voisi olla juuri minä?

[QUOTE="vieras";22851092]Siis hakijoita suhteessa paikkoihin on vähemmän kuin sairaanhoitajakoulutuksessa, jolloin vain parhaat valikoituvat (todistus, haastattelut, psykologiset testit).[/QUOTE]

Paitsi ettei noita soveltuvuustestejä ole enää joka koulussa. Pelkkä urasuunnitelmaan perustuva haastattelu 20 min ja avot, voi tituleerata itseään kätilöpiskelijaksi :)

Eikä sen todistuksenkaan tarvitse mikään huippu olla sieltä lähärikoulusta joten ei kun opiskelemaan vaan. Kyllä mä ennemmin lukisin lähihoitajaksi jos kerran on vahva intuitio siitä että ala on oma, onpahan ammatti alla eikä tarvitse sitten niin tuli perseen alla opiskella sh/kätilöopintoja vaan voi tehdä keikkaakin siinä samalla ja hankkia työkokemusta. AMK-opinnot on myös mun mielestä helpommat kun on sitä tietotaitopohjaa jo alla, pystyy ihan eri tavalla hyödyntämään oppia kun osaa jo poimia niitä oikeita asioita siitä tietovirrasta.

luin optikoksi amk:ssa. menin amispapereilla k5-keskiarvolla. luokalle pääs 2 amista. jos olisin käynyt lukion olis keskiarvo ollu mulla keskitasoinen, jolla sit en olis päässy amk. hakijoita oli 450 joista 17 otettiin. luulempa että kätilöksi hakee ja pääsee noin saman verran porukkaa. jotkut oli pääsykokeissa kolmatta kertaa..

Paitsi ettei noita soveltuvuustestejä ole enää joka koulussa. Pelkkä urasuunnitelmaan perustuva haastattelu 20 min ja avot, voi tituleerata itseään kätilöpiskelijaksi :)

Eikä sen todistuksenkaan tarvitse mikään huippu olla sieltä lähärikoulusta joten ei kun opiskelemaan vaan. Kyllä mä ennemmin lukisin lähihoitajaksi jos kerran on vahva intuitio siitä että ala on oma, onpahan ammatti alla eikä tarvitse sitten niin tuli perseen alla opiskella sh/kätilöopintoja vaan voi tehdä keikkaakin siinä samalla ja hankkia työkokemusta. AMK-opinnot on myös mun mielestä helpommat kun on sitä tietotaitopohjaa jo alla, pystyy ihan eri tavalla hyödyntämään oppia kun osaa jo poimia niitä oikeita asioita siitä tietovirrasta.

Miehen kanssa juuri näitä plussia ja miinuksia molemmista opiskelumahdollisuuksista koetettiin poimia :) Lukio olisi hyvä siinä että voisin opiskella kursseja jo nyt kun vielä olen lasten kanssa kotona.
Lähihoitaja opinnot olisivat hyvät sitten taas siinä suhteessa että olisi jo valmiina ammatti. Olisikohan sillä lähihoitajaopintojen suuntautumisella sitten joku vaikutus asiaan? Mihin kannattaisi suuntautua jos olisi ajatuksena opiskella jatkossa kätilöksi? Olen työskennellyt päivähoidossa muutamia vuosia mutta en ole täysin varma onko se kuitenkaan se ala mitä tekisin JOS en kätilöksi pääsisi. Kätilöntyöhön siis nyt pyrin ;)

Tulipa tosiaan vähän lannistunut olo :/ Tottakai on varmasti vaikea päästä mutta unelmien eteenhän on hyvä tehdä töitä :) Ja kyllähän sinne kuitenkin aina joku pääsee, miksi se en voisi olla juuri minä?

Ilman muuta voit päästä. =) Ei kun opiskelemaan vaan, ei se sentäs mitään rakettitiedettä ole, mä olen ihan varma, että hyvällä motivaatiolla pärjää tosi pitkälle.

Olisikohan sillä lähihoitajaopintojen suuntautumisella sitten joku vaikutus asiaan? Mihin kannattaisi suuntautua jos olisi ajatuksena opiskella jatkossa kätilöksi? Olen työskennellyt päivähoidossa muutamia vuosia mutta en ole täysin varma onko se kuitenkaan se ala mitä tekisin JOS en kätilöksi pääsisi. Kätilöntyöhön siis nyt pyrin ;)

No kätilöt työskentelee aika lailla kuitenkin kliinisen työn parissa joten kyllä mä sanoisin että se sairaanhoito ja huolenpito on se oikea valinta.

Lukion päästötodistus tai yo-todistus todellakin pitää olla erittäin hyvä että EDES pääsee pääsykokeisiin. Mulla oli aikoinaan 9,0 todistus ja sillä pääsin juuri pääsykokeisiin. Kätilön paikkaa en silloin saanut kuitenkaan lopulta. Seuraavana vuonna hain sh-kouluun ja silloin mulla oli loppupisteissä 20p yli kouluunpääsyrajan. Itsekin vielä haaveilen kätilön työstä välillä. Näillä näkymin jos sen haaveen toteutan niin jatkokoulutukseen haen ja sinne taas on jo helpompi päästä. Eli sullakin voisi olla mahdollista esim. lähäri + sh/th + siitä vielä kätilöopinnot. Kätilöthän (ja terkat) on myös sairaanhoitajia, joten sh-koulutus ei todellakaan mene hukkaan vaan, vaan ne opinnot lasketaan hyväksi siinä kätiläohjelmassa. Sulle tuo tarkoittaisi sitä että opinnoissa menisi ainakin 2+3,5+2 =7,5v, käytännössä / todellisuudessa ehkä noin 10v. Muutta haaveilla kannattaa...

Viimeksi muokattu:
Sulle kyllä suosittelisin mielummin tuota lh-koulutusta, koska se ammatti olisi sulla edes sen jälkeen. Lukion papereilla ei valitettavasti tee kovinkaan paljon sen jälkeen kun on päässyt haluaamaansa jatkokoulutukseen.

Lukion päästötodistus tai yo-todistus todellakin pitää olla erittäin hyvä että EDES pääsee pääsykokeisiin. Mulla oli aikoinaan 9,0 todistus ja sillä pääsin juuri pääsykokeisiin. Kätilön paikkaa en silloin saanut kuitenkaan lopulta. Seuraavana vuonna hain sh-kouluun ja silloin mulla oli loppupisteissä 20p yli kouluunpääsyrajan. Itsekin vielä haaveilen kätilön työstä välillä. Näillä näkymin jos sen haaveen toteutan niin jatkokoulutukseen haen ja sinne taas on jo helpompi päästä. Eli sullakin voisi olla mahdollista esim. lähäri + sh/th + siitä vielä kätilöopinnot. Kätilöthän (ja terkat) on myös sairaanhoitajia, joten sh-koulutus ei todellakaan mene hukkaan vaan, vaan ne opinnot lasketaan hyväksi siinä kätiläohjelmassa. Sulle tuo tarkoittaisi sitä että opinnoissa menisi ainakin 2+3,5+2 =7,5v, käytännössä / todellisuudessa ehkä noin 10v. Muutta haaveilla kannattaa...

Hassua, mulla lukion ka oli 7,6 tms... en edes tarkaan muista. Pääsin sillä pääsykokeisiin ja niiden myötä opiskelemaan.

Minusta on ihmeellistä, että niin monet luulevat kätilökoulutuksen pääsyvaatimusten olevan todella korkealla.

Yhteistyössä