Opiskelu ja kotiäitiys, neuvoa tarvitaan!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opintopisteistä ymmärtämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opintopisteistä ymmärtämätön

Vieras
Löytyykö ketään opintopisteistä tietävää, onko liikaa vauvan ja 3-veen kotiäidille opiskella avoimessa yliopistossa 50 opintopistettä 1-1,5 vuodessa monimuoto-opiskeluna (25 op verkko opintoja ja toinen opintolinja 25op monimuotona)

Vai olisko realistisempaa opiskella vain toinen linja eli 25 op ? Olen orientoitunut ja tykkään lukemisesta mutta haluan kyllä muutakin elämää kuin kaiken vapaa aikana viettää tietokoneella opiskellen.

Toi 25 op on ainakin yleensä ajoitettu siten, että sen suorittamiseen menee lukuvuosi. Eli kyllä toi 1,5 vuotta siinä mielessä kuulostaisi realistisemmalta. Aika paljon vaikuttaa tietenkin myös se, että miten opinnot on järjestetty. Itse tein muutama vuosi sitten Helsingin avoimeen erkkapedan perusopintoja ja meillä esim. luennot oli iltaisin joka päivä aina pari vkoa kerrallaan ja sitten oli monta vkoa, ettei ollut mitään opetusta. Opintopistehän tarkoittaa noin 27 tuntia töitä, joten siitäkin voi päätellä jotain. Käytännössähän se harvoin riittää, mutta suuntaa antaa kuitenkin. Opiskeluintoa sulle :)

60 op on mielestäni lukuvuoden "normitavoite", joten 50 op on ihan työlään kuuloinen tavoite! Tosin onhan olemassa aikuisopiskelijoita, jotka olemme työn ohessa suorittaneet opinnot tavoiteajassa. Sanoisinkin, että sinun tulee selvittää oman perheesi kanssa, paljonko voit aikaa käyttää. Jos voit useat illat viikossa olla opintojen parissa, sitten varmasti onnistuu 50 op:kin! tietenkin riippuu toteutustavan vaativuudesta ja omasta opiskelutyylistä ja -nopeudesta. Opetuksen järjestäjä osannee kertoa, montaako työtuntia kurssien pitäisi edellyttää (normaali edellytys 25 tuntia/op). Tsemppiä opintoihon!

Kyllä se aika paljolta kuulostaa. Itse varmaan ilmoittautuisin vaan toiseen ensin ja katsoisin sitten. Olin jokunen aika sitten itse verkkokurssilla ja kyllä meinaan työllisti. Opiskelen itsekin ja minulla on 1v. ja 3v. lapset.

En tiedä minkälainen opiskelutausta sinulla on, mutta yliopistossa opiskelevan näkökulmasta avoimen opinnot on aika löysiä, riippuu tietysti varmaan alastakin. Itse suoritin parit perusopinnot yliopisto-opiskelun ja työn ohessa vasemmalla kädellä, tentit meni läpi lukematta ja kirjallisista töistä tuli kiitettävät kun jotain diibadaabaa selitti.
Itse en kuitenkaan ole äiti vielä joten minulla ei ole kokemusta minkään sortin opintojen yhdistämisestä äitiyteen. Tsemppiä opiskeluun!

Yhteistyössä