Opiskeluista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelijaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelijaksi?

Vieras
Olen vuosia ollut kotiäiti/ välillä töissä. Ammattikoulu käyty 90-luvulla. Osaako kukaan sanoa millainen projekti olosi opiskella joko lähihoitajaksi tai sosionomiksi? Voiko kumpaakaan opiskella ns omaan tahtiin, verkkaisesti ja sit mahd esim viimeinen vuosi koulussa tms? Ja onko tällaisesta 90-luvun amislaisesta tämänpäivän esseitä ja portfolioita tekemään?;)

Selviät kyllä niistä esseistä (joita ei lähihoitajakoulutuksessa ole) ja portfolioista (saattaa olla). Lähihoitajakoulutus kestää kaksi vuotta aikuisilla ja se on tiivistä opiskelua koko ajan. Omaan tahtiin opiskelu tuskin onnistuu. Yleensä lh-opiskelijat kokee lh-opiskelun mielenkiintoiseksi, paljon antavaksi ja työlääksi. Kysy lisätietoja siitä koulusta, josta olet kiinnostunut, opolta. Sosionomi (AMK)-opiskelusta en tiedä juuri mitään. Tsemppiä!

Lähihoitajan opiskeluja seuranneena sanoisin että hieman rennommalla otteella pääsee kuin amk:ssa. Voi myös päästä samoihin paikkoihin töihin kuin sosionomi. Omalla tavallaan laajempi koulutus joka antaa eväät hoitotyöhön. Sosionomi opinnoissa ei käsitellä ihmisen fyysistä puolta ollenkaan (ainakaan meidän koulussa..) Opiskelen toista vuotta amk:issa sosiaalialaa ja voin vain suositella :) Tahti on kyllä aika kova ja suurin osa työstä tehdään kotona. Itse käyn viikonlopputyössä ja se on sopivasti. Koulu kestää siis sen 3.5 vuotta. Aikuispuolesta en tiedä. Kai sitä saa suorittaa tutkinnon niin hitaasti kuin vain laki sallii. :P Suurimmassa osassa kursseista kuitenkin on läsnäolopakko eli ei voi ihan kotona suorittaa.. Meidänkin ryhmässä monia vanhempia alan vaihtajia jotka pärjäävät siinä missä nuoremmatkin.

Jos verkkaista omaan tahtiin opiskelua haluat niin avoin AMK tai avoin yliopisto tarjoaa sen mahdollisuuden. Kyllä se muuten on ihan täysi päiväistä pakertamista!

Kiitos vastauksista! Olisipa kiva opiskella. Lapset pieniä, mietiskelin että olisiko mahdollista opiskella "lueskellen", ts pikkuhiljaa suoritella jotain opintoviikkoja tms, sitten rykäistä se loppu kun huomaa että kas, olen jo näin pitkällä :D. Realistista?:)