Oppimishäiriö? Kun läksyt tai mikään uusi asia ei vaan suju.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nana

Vieras
Mitä tehdä, kun kakkosluokkalainen vihaa läksyjään, vihasi jo ekaluokalla. Ja heti alusta lähtien.
Niissä menee tuhottoman kauan, kun vaan koko ajan vastustelee, vänkkyröi ja tuskailee. Ihan hirveätä siis. Ei auta, että auttaa, ei auta, että jättää tekemään.
Onko muilla samanlaista, kyseessä siis 8v poika. Lukeminen on melko hidasta, laskeminen samoin. Onko mulla vaan lahjaton lapsi, vai mitä ihmettä tämä on?

Yleensä kaikki pyörällä ajamisen opettelusta aina urheiluun ja kaikkeen, mihin liittyy uuden oppiminen hän on todella vastahankainen ja inhoaa sitä ja kärtyää ja kiukuttelee, jos jotain pitää opetella.

Suurin piirtein kaikkea kokeiltu, mikään ei auta. Pyörällä ajaminen ilman apurattaita opittiin suorastaan pakolla ja vasta juuri ennen koulun alkua. Siihen asti poika oli päättänyt, ettei aio pyöräillä... koskaan.

Alkaa olla aika epätoivoista.

Eikö lasta ole tutkittu, eskarissa jääny "haaviin" tms?? Luulisin, että lapsella on oppimisvaikeuksia, jotka voivat johtua monestakin eri syystä esim. motoriikassa on hankaluuksia, silmän ja käden yhteistyö ei pelaa, hahmottamisessa on vaikeuksia. Kannattaa olla heti koulupsykologiin yhteydessä, että lapsi pääsee tutkimuksiin ja saa sitä kautta tarvitsemaansa apua.

Ei ole jäänyt mihinkään haaviin, missään vaiheessa. Olen itse ajatellut, että ongelma on asenteessa ja luonteessa. Ei vaan kiinnosta... Mutta pelkään, että kun tehtävät vaikeutuu, niin ongelmat paisuu kun heti ekana päivänä, kun tuli loman jälkeen läksyjä, poika oli aivan murtunut, että kun tuli läksyjä ja tekeminen on yhtä tervanjuontia...

Keskustele opettajan kanssa ja voitte sitten vaikka yhdessä sopia, että läksyihin käytetään maksimissaan puoli tuntia tai tunti päivään. Jos ei ennätä, niin sitten todistat allekirjoituksellasi että lapsi teki koko ajan ja luvalla jätti loput tekemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keskustele opettajan kanssa ja voitte sitten vaikka yhdessä sopia, että läksyihin käytetään maksimissaan puoli tuntia tai tunti päivään. Jos ei ennätä, niin sitten todistat allekirjoituksellasi että lapsi teki koko ajan ja luvalla jätti loput tekemättä.

Voiko noin tehdä?
Eihän lapsi silloin normaaliopetuksessa pärjää, jos ei saa läksyjä tehdyksi.

Ja jos taas ei vaan halua tehdä, niin sittenhän kiukuttelusta palkitaan sillä, ettei tarvitse tehdä läksyjä.

Mä ottaisin tuossa tilanteessa yhteyttä opettajaan ja kysyisin millainen lapsen asenne ja oppimiskyky on koulussa. Koulupsykologillekin varmaan veisin lapsen.

Nyt yhteys opettajaan sekä erityisopettajaan! Kyllä asiat sitä kautta alkavat sitten selvitä. Tarvittaessa tehdään eril. testejä.
Itselleni tuli heti mieleen dysfasian mahdollisuus.

En itse usko dysfasiaan, mutta uskon siihen, että lukeminen ja laskeminen on tälle lapselle erityisen vaikeaa jostain syystä ja siitä kumpuavat ongelmat myös asenteessa. Haluaisin tietää miksi se on niin vaikeaa? Kielellisen kehityksen häiriöthän vaikuttavat usein myös matemaattisiin taitoihin.

Yhteistyössä