Hae Anna.fi-sivustolta

Oppimistekniikoista

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Aikuisopiskelija, 06.02.2011.

1. Aikuisopiskelija Vierailija

Nykyisin peruskoulun puolella opetetaan opiskelutekniikoita, ainakin näin olen ymmärtänyt lapsieni puheista. Mutta ei vielä minun aikanani.

Olen yrittänyt kehittää itseäni nyt aikuisena. Muutama vuosi sitten osallistuin amk:n aikuiskoulutuksessa työtäni lähellä olevaan koulutukseen, joka kesti vuoden. Opiskelutahti oli rankkaa. Kaksi iltaa meni koulun penkillä ja kolme iltaa viikossa käytin sitten omatoimiopiskeluun, joka sisälsi ammattikirjojen lukemista ja kotitehtäviä. Varsinkin tuon lukemisen kohdalla mietin, että varmaan oppiminen voisi olla helpompaakin, jos hallitsisi jonkun tekniikan.

Moni koulutuksessamme oli samassa tilanteessa ja noin puolessa välissä koulutusta eräs opettajistamme hoksasi, että suurin osa meistä ei hallinnut opiskelutekniikkaa. Yhden tunnin käytimme sitten mind map -tekniikkaan. Opettajamme totesi itsekin, että se vain yksi tekniikka. Siitä oli kuitenkin minulle apua ja olen hyödyntänyt tekniikkaa myös omissa työtehtävissäni aina kun se sopinut.

Mutta eniten ongelmia minulle tuotti ja tuottaa vieläkin lukea tylsää asiatekstiä. Ehkä minulle oppiminen on helpompaa visuaalisesti ja visuaalisuuttahan ei noissa kuivissa aikuisopetuksen oppikirjoissa ole.

Minkälaisia oppimis/opiskelutekniikoita te käytätte ja mistä olette ne oppineet?

2. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Paras tapa oppia, on käytännössä itse tekeminen.

3. Aikuisopiskelija Vierailija

Toki näin, kun opiskelee jotain käytännön alaa. Mutta kun opiskelee työn ohessa jotain muuta kuin mitä siellä työssään tekee ja aihe on teoreettista, niin eipä pääse käytännössä harjoittelemaan.

4. yli4kymppinen Vierailija

opiskelutekniikat

tollanen linkki löytyi hätäseen kattomalla. En nyt kokonaan lukenut noita osioita, mutta lienee perusasiaa. Ongelmanratkaisutekniikkaa.

Itse olen tylsiä paksuja kirjoja tuijottaessani aloittanut siitä, että mietin ensin, että mitä tietoa olen hakemassa, paperille ylös avainsanat/aiheet. Mahdollinen tehtävänanto on syytä lukea myös ajatuksella ja moneen kertaan, ettei ymmärrä sitä väärin.
    Sitten avaan kirjan sisällysluettelon ja käyn otsakkeet läpi. Plaraan esille ne kappaleet kirjasta, jotka ovat aiheen mukaisia. Pikaluen/silmäilen ensin ja jos teksti vastaa sitä mitä haetaan, luen ajatuksella.

Kirjaan ranskalaisilla viivoilla ylös paperille olennaisimman juonen kulun, jos aihe on monimutkainen tai paljon uusia termejä. Siitä sitten tarkennan ja perehdyn ja luen lisää, jos tarpeellista, ja korjaan piirrustustani, jos logiikka perehtyessä muuttuu.
    Joistain asioista olen piirrellyt "organisaatiokaavioita" käsin tai PowerPointilla, jotain tehtäviäkin meillä oli ihan opinnoissa, että tehdään annetusta tekstimateriaalista kaavio.

Tärkeintä on ensimmäisenä pilkkoa iso materiaali jotenkin pienempiin osiin- eli jäsentää asiasisältö. Muuten lukemiseen menee kaikki energia ekojen kirjan sivujen aikana, eikä voimia ole jäljellä keskittyä kirjan loppuun eli yleensä olennaisempaan.
    Opiskeluun käytetyissä kirjoissa on yleensä alussa osio, joka "alustaa" lukijan aiheeseen, selitetään ja määritellään. Sen jälkeen alkaa vasta oikeasti tapahtua :eek:D

Aikuisryhmässä opiskellessani huomasin, että noin puolivälissä opintoja lähes koko ryhmä turhautui, osa jopa niin paljon, että uhkasi lopettaa. Se on yhtäkkisen tietotulvan ja uuden asian omaksumisen krapula. Kun siitä pääsee yli, pystyy jatkamaan kevyemmin, koska on jo sitten sisäistänyt perustason asioita ja alkaa kokea osaavansa jotakin, joten alkaa tulla positiivisia kokemuksia oppimisesta. Alussa kaikki tieto alkaa vyöryä ja pää tilttaa, kun uutta tulee niin paljon, ettei ehdi väliin hengittämään.

Vältä paniikin tunnetta! Älä tuijota kauhuissasi "ylös korkealle vuorelle", että "hui miten korkea ja jyrkkä!", vaan luo katse "alemmaksi", lähemmäksi ja keskity siihen.

Aikuisena oppiminen on erilaista, kuin lapsena. Aikuinen haluaa tietää asiakokonaisuuksia ja hahmottaa asioiden yhteyksiä, tässä pitää itseään hieman rajoittaa, ettei "laajenna" liikaa, että homma pysyy vielä kasassa.

5. Aikuisopiskelija Vierailija

Kiitos. Tuolta linkin takaa löytyi paljon mielenkiintoista ja auttavaa, kuten myös viestistäsi.

6. TenViesti Oy TenCare teepä tuolla testi, niin saat vahvistusta siihen, miten sinun on helpointa opiskella. Itse tein, ja tiesinkin jo, että melko tasaisesti jakautuu nuo alueet omalla kohdallani.

7. ikuinen opiskelija Vierailija

Kiitos, tämä olikin hyvä linkki. Mulle kävi niin että kaksi aluetta nousi muiden yläpuolelle, mutta sivuilla sanottiinkin että jokaisessa ihmisessä on jokaista oppimistyyliä, mutta jokin tai jotkin vain korostuvat muita enemmän.

Näillä eväin uusien oppimishaasteiden kimppuun!

(ja niin, jostakin olen joskus kuullut tai lukenut vinkin jonka mukaan aikuisopiskelijalla on oikeastaan aika helppoa oppia, kun käyttää olemassa olevaa tietovarastoaan hyväkseen, ikäänkuin "kiinnittää" uusia asioita aikaisemmin tuntemiinsa.
    Tätä ei ehkä ole helppoa selittää, mutta rautalankamallina vaikka näin: jos jo tunnet kissan rotuominaisuudet, sun on helppo oppia koiran rotuominaisuudet kun lukiessasi ajattelet miten ne eroavat kissasta, ja missä kohtaa taas ovat samanlaiset :)
    Ja samahan pätee kieliin: mitä useamman kielen osaa, sitä helpommaksi uusien kielten oppiminen käy. Ainakin omalla kohdallani näyttää olevan näin.

8. Minussa oli kaikkea melkein saman verran!

9. jaa Vierailija

10. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    ns. mind map-tekniikka on nykyään se jota yleisimmin käytetään oppimisen tehostamiseen ja muistamiseen...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri