Oppisopimus määräaikaisen työsuhteen jälkeen jota ois jatkettu mahdollista? KIIRE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirita,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pirita,

Vieras
Mulla on kaksi kertaa tehty määräaikainen työsopimus vuodeksi ja perusteena sijaisuus ja nyt syksyllä tätä saatetaan taas jatkaa vuodella eteenpäin tai sitten toistaiseksi (jota epäilen). Töitä olisi pidemmäksi aikaa jos omistajan vaimo ei päätä tulla tähän takaisin tekemään töitä eli siksi syy määräaikainen ja sijaisuus. Hän ei vastaa kun kysyn jatketaanko työsuhdetta, sanoo vaan en tiedä vielä. Nyt saisin oppisopimuspaikan syksyllä ja kysyisinkin, että voidaanko paikka viedä multa jos työkkäri saa tiedon, että mun työsuhdetta ois jatkettukin eteenpäin vaikka työsopimuksissa joita kaksi lukee sijaisuus ja aikana vuosi. Siis tavallaan olisin kieltäytynyt töistä ja ottanut tuetun oppisopimuksen vastaan. Onko kellään käynyt niin, että olisi menettänyt oppisopimusmahdollisuuden kun työsuhdetta ois jatkettukin ja työkkäri olisi saanut sen selville? Auttakaa,,,,, Kiitos jo vastauksistanne etukäteen :)

Siinä sellainen ongelma, että oppisopimustoimistossa kehoittivat olemaan muutaman päivän työttömänä ja sitten vasta ilmoittamaan työkkäriin että saanut oppisopimuspaikan kun työnantajat kuulemma ei ota oppisopimuksella ilman palkkatukea jota saavat n. 700 eruoa minimissään kuukaudessa jos oppisopimuksella tulija työtön. Mitä teen?

Mitä jos kerrot työnantajallesi, että olet aloittamassa oppisopimuksen, eli et halua jatkaa uudella määräaikaisella? Ja sitten toimit niin kuin oppisopimuskeskus on ohjeistanut.

Pelkään kahta asiaa tässä kuviossa

1. työnantaja ilmoittaa työkkäriin, että olisivat jatkaneetkin työsopimusta ja kieltäydyin siitä ja siksi en saa tukea oppariin
2. menen työkkäriin ja opparityönantajalla todistamisvelvollisuus siitä että miksi työsuhde ei ala ihan heti mun määräaikaisen jälkeen eli menetän opparin kun eivät maksa palkkatukea työnantajalle

Pelottaa ja stressaa koko tilanne ihan sairaasti. Tässä työssä en halua enää olla ns. naru kaulassa ja hakea ihan hullun lailla töitä joka vuosi varmuuden vuoksi kun en ikinä tiedä jatkavatko työsopimusta.Ikää on kuitenkin jo 45 v. eli en jaksa tälläista ja haluaisin löytää jo vakituisen työsuhteen. Oppisopimustyönantaja haluaisi työllistää mut koulutuksen jälkeen vakituiseen työhön.

Pelkään kahta asiaa tässä kuviossa

1. työnantaja ilmoittaa työkkäriin, että olisivat jatkaneetkin työsopimusta ja kieltäydyin siitä ja siksi en saa tukea oppariin
2. menen työkkäriin ja opparityönantajalla todistamisvelvollisuus siitä että miksi työsuhde ei ala ihan heti mun määräaikaisen jälkeen eli menetän opparin kun eivät maksa palkkatukea työnantajalle

Pelottaa ja stressaa koko tilanne ihan sairaasti. Tässä työssä en halua enää olla ns. naru kaulassa ja hakea ihan hullun lailla töitä joka vuosi varmuuden vuoksi kun en ikinä tiedä jatkavatko työsopimusta.Ikää on kuitenkin jo 45 v. eli en jaksa tälläista ja haluaisin löytää jo vakituisen työsuhteen. Oppisopimustyönantaja haluaisi työllistää mut koulutuksen jälkeen vakituiseen työhön.

Jotenkin tuntuu työnantajana vaikealta ajatella, että miksi työnantaja käyttäytyisi 1. kohdassa mainitsemalla tavalla. Ellei työtä ole tarjolla toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella.

Jos olisi sinä, keskustelisin työnantajan kanssa avoimesti asiasta ja kertoisin tuosta oppisopimuspaikasta. Tosin tämä on tällaisen pehmotyönantajan näkökulma..:D

Olet hyvä ihminen ja työnantaja ja toivottavasti munkin tuleva entinen on ;) Tulee mieleen sellainen kauhuskenaario (tapanani paisutella asioita välillä ;)) että entinen työpaikkani tulee auki työkkäriin tai sitten entinen työnantaja ilmoittaa paikkani auki sinne eli jään kiinni siitä, että en ois jatkanut työsuhdetta tai olen mielummin valinnut tukityön.

Siis odottelenko varmuuden vuoksi niin kauan kuin olen työtön ja sitten vasta marssin oppisopimuskeskukseen ja työkkäriin kertomaan oppisopimusmahdollisuudesta? Miten tekisitte minuna ettei mikään menisi pieleen eli työnantaja saisi minusta palkkatukea kun koulutustuki tähän tutkintoon olisi vain 150 euroa kuukaudessa eli tosi vähän. Helppiä, kiitos :)

Kannattaa neuvotella nykyisen työnantajan kanssa :)
Mikä ala kyseessä oppisopimuspaikassa? miten löysit kyseisen paikan?
Itsekin kaipaan pidempiaikasta työsuhdetta....

Aikovat ilmeisti ottaa työntekijän tuella jälkeeni. Kuulin kun puhuivat ja työntekijä saisi tukea lähes koko palkkansa verran. Minulla on määräaikainen työsopimus ja pelkään, että valehtelevat musta jotain negatiivista jotta voivat ottaa toisen jälkeeni. Minulla lukee työsopimuksessa sijaisuus ja työsuhde on siis määräaikainen.

En siis aio kertoa tulevasta paikastani jotta ei tule ongelmia että olisin kieltäytynyt itse työsuhteen jatkosta. Vaikka siis eivät ottaisikaan mua mutta voivat sanoa, että otan mielummin tuetun työsuhteen vastaan kuin tätä. Siis keinottelevat siten, että olisin kieltäytynyt jatkosta ja siksi ottavat toisen tilalle. Siitä menee karenssi työvomatoimistossa minulle eli en saa rahaa ehkä kolmeen kuukauteen.

Yhteistyössä